Dag 10: Valdersneset – Utne

Satte avgårde tidlig om morgenen.  Det ble også tid til frokost, kneipbrød med fårepølse og sjokolademelk.  Jeg måtte presse ned frokosten, siden jeg var mett fra middagen dagen før.  Da ble det servert suppe.  Jeg må legge til at det ikke var noen posesuppe, den var heimelaga fra børjan til slut.  En fantastisk fiskesuppe med utrolig mye godt i, og med en god rosevin til.  Da forstår dere at jeg var mett, men jeg måtte ha litt frokost får jeg slengte meg på sykkelen.

Selv om det var tidlig, så var hele vertskapsflokken våkne og stod og vinket ute på haugen.  De ville være sikker på at jeg kom meg avgårde.  Det var en flott morgen, litt skarp luft – men da blir jeg ekstra våken. Etter rundt 30 km så måtte jeg over Norhordalandsbroen, og det var en opplevelse å sykle over denne

Nordhordlandsbroen

Deretter krysset jeg over til Indre og Ytre Arna og syklet rundt Garnes.  Gamleveien var godt merket som sykkelvei, og her var det ikke trafikk.  Gamleveien var ikke den korteste veien, så det ble litt lenger enn det som var planlagt (eller det som NAF rutebok sier).  Men siden været og humøret var på topp, så er det jo en glede å tråkke på pedalene.

Mot Garnes

Så begynte oppoverbakkene, og det er mange av dem også rundt Bergen.  Først var det å komme seg opp til Gullbotn, men denne var grei.  Mer utfordring kom ved Tysse.  Her var det veiarbeid på «sykkelveien», og dermed ble vi starkarst syklistene jaget opp på en alternativ rute.  Det var ikke veiarbeid mer enn 1-2 km, men omveien var 250 høydemeter og ca 10 km ekstra – så det skapte jo en god del munterhet.  Jeg får jo se mye som ikke var helt planlagt, men nå vet jeg at det finnes en fotballbane 1,5 km opp på fjellet ved Tysse.  Grunnen for at denne ligger opp på fjellet, er jo fordi dette er det eneste stedet hvor det er så stort flatt terreng – slik at banen ikke har en vinkel på 25 grader.  Det er jo bare fjell her borte.

Som sagt så kom jeg tilbake på hovedveien til slutt.  Da ble det RV7 helt frem til Nordheimsund.  På Kvamskogen kom det noen dråper regn. Da stoppet jeg opp og tok på meg komplett regntøy og satte på overtrekk på skoene.  Det kom ikke mer dråper (ca 75) denne dagen, så regntøyet ble tatt av igjen da jeg kom frem til Nordheimsund.

Jeg tok fergen fra Tørvikbygd til Jondal.  Fra Jondal og videre til Herand er kjente steder for meg.  Her har jeg vært mye da jeg var barn.  Blir litt varm om hjertet når jeg ser innover mot Herand.  Det var like koselig som jeg husket fra tidligere

Herand

Jeg husker bare at det var pent vær og at det ikke var mange bakker.  I dag var det pent vær, men det var en haug med bakker.  Kanskje jeg kan skylde på en lettere teflon hjerne nå om sommeren.  Jeg kom da over alle bakke toppene etterhvert, og når jeg ser på GPSen så ble det over 2200 høydemeter denne dagen også.  Jeg tror jeg kjenner det i beina når jeg tenker etter.

I dag hadde jeg bestilt en campinghytte, og den stod og ventet på meg.  Den er helt nede ved vannkanten, så nå sitter jeg uten for hytten og kan dyppe føttene ned i Hardangerfjorden.  For å si det litt enkelt, det er ikke varmt.  Rundt 10-12 grader, så beina ble ikke lenge i det våte elementet.

Utsikt fra campinghytten

Det ble en lang sykkel dag, med diverese omkjøringer og lojalitet til sykkelveiene så ble dette den lengste dagen så langt.  Det var ikke merkbart det, og det skyldes nok 2 gode og avslappende dager på hytten til broderen.

Tekniske data Dag 10: 162,44 km – 2214 Høydemeter, Temperatur: min 5 grader, gj.snitt 16,2 og maksimum 32 grader.

I morgen må jeg ta 0700 fergen fra Utne til Kinsarvik.  Så er det inn mot Eidfjord  – så oppover Måbødalen og opp på Hardangervidden.  Dette blir helt sikkert en fantastisk opplevelse.  Har bestilt rom på Haugastøl med middag.  Så jeg må være fremme før kl 1900, og det skal nok gå bra  Det er rundt 100 km til Haugastøl.