Dag 12: Haugastøl – Rollag

Det regnet i store deler av natten på Haugastøl.  Da jeg spiste frokost så begynte skylaget å sprekke, så før jeg fikk lastet på sykkelen så tittet solen frem.  Det blåste rimelig bra, men stort sett så ble dette medvind selv om den noen ganger traff meg på siden.  Det ble derfor en rimelig bra dag.

Fikk bra med pedalkraft helt frem til Geilo. Solen var ikke helt i vater enda, så det ble ikke så veldig varmt.  Etter Geilo så svinger jeg pent inn på veien til Kongsberg som går via Numedal.  På denne strekningen så er det 3 høydedrag som jeg må over.  Det første er over Kikut og ned til Skurdalen.  Dette høydedraget er på rundt 210 høydemeter – og 3 kilometer oppoverbakke.  De to neste over Dagali og det siste før du kommer til Uvdal.  Det er totalt rundt 1000 høydemeter og sjamerende 10 km med krevende oppoverbakke.  På toppen så er du kommet 1100 meter over havet.  Det er da netto + 100 meter siden Haugastøl.  Det er jo en flott på toppen med utsikt fra Torsetlia

uvdal

Det var igrunnen greie høydedrag.  Da jeg gikk oppover disse bakkene (ja jeg gikk) så tenkte jeg på de som gjennomfører Norseman.  De svømmer rundt 4 kilometer i Hardangerfjorden ved Eidfjord, så setter de seg på sykkelen og sykler hele strekningen som jeg gjorde i går og den jeg gjør i dag og så løper de en maraton.  Hva i all verden er de laget av, det må være et helt annet materiale enn det jeg består av.  Uansett jeg nyter det jeg ser, og har det trivelig på sykkelsetet.

Fra toppen ved Vasstulan så er det omtrent 500 høydemeter nedover over rundt 7 kilometer.  Det går fort nedover, neste litt for fort, men så lenge jeg har gode bremser så skal jo dette ikke være et stort problem.  Jeg kom ned helskinnet og jeg var ihvertfall ikke noe sinke i trafikken nedover.

Nedover Numedalen så har jeg på følelsene at det er en svak nedoverbakke omtrent hele tiden.  Det gikk så greit.  Jeg lette litt etter et sted å spise middag eller lunch, og det er ikke spesielt mange av den typen.  Ikke før jeg kom til Rødberg, men da var jeg ikke sulten lenger  – så jeg bare dro på videre.

Veggli er et sjamerende sted, men her hadde ikke jeg bestilt overnatting dessverre.  Skulle gjerne har stoppet og tatt inn på vertshuset.  Det lå og badet i solen og utenfor så var det en koselig kafe som hadde vært topp og kunne satt seg ned her.  Siden jeg hadde bestilt på campingplassen rett før Rollag, så var det bare å rulle 6-7 km videre til jeg kom dit.  Det er ingenting i veien med denne campinghytten, så jeg skal ikke klage.  Denne ligger helt nede ved Lågen, og det er fint her.  Da ble det en boks med lapskaus i dag til middag.  Ikke den store kulinariske retten, men jeg ble da mett – og det er det viktigste.

Dagens fakta: 128,82 km, 1243 Høydemeter, Temp min 7 grader (det virket mye kaldere med kraftig vind), gj.snitt 15,2 og maks 21.

I morgen er det siste strekning og jeg skal bare rulle rundt 70-80 km.  Lander på hytten på Meheia en gang tidig ettermiddag.  Det skal bli litt spennende  å se hvor langt de er kommet med utbyggingen.  Vi skal bygge på rundt 35 m2 og de startet arbeidet for 4 dager siden.  Dette blir gøyt.