Dag 3, Kjellingstraumen – Reipå

søndag 12. juli , 2015 kl. 21:18 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 0 kommentarer »

Dagen begynte tidlig.  Espen stod opp ikke lenge etter kl 6.  Det var stille og solen skinte.  Jeg tok med meg en kopp kaffe ut på svabergene og nøt stillheten.  Gikk tilbake til hytten ved 7 tiden og vekket Ellen, men Kristin var våken som en «spett».  Vi tok med oss kaffen og frokosten ut på svaberget og nøt livet.  Vi kunne ikke sitte her hele dagen, vi må nok trille videre.  Det ble rydding, pakking, oppvask og «gå litt rundt hverandre» – så var vi klar.

Kjellingstraum hytte

Vi trillet avgårde.  Været var helt fanstisk så vi bunkret opp med vann og var rimelig lettkledd.  Det var noen oppoverbakker i starten men disse tok vi på strak arm.  Det var noe «gnåling» rundt de mange tunnelene som vi skulle igjennom i dag.  Vi fant frem refleksvestene og sjekket at sykkellyktene slik at vi skulle bli sett.  Vi skulle igjennom 5 tunneler alt fra 250 meter og den lengste på 3,1 km.

gildeskålFør vi kom til den lengste tunnelen, så var vi noen supre turister.  Vi tok en liten ekstratur utover RV838 for å se på Gildeskål kirke.  Vi ruslet litt rundt på kirken og som dere ser så er den «stein gammel».  Den er fra ca 1130 – så rundt 900 år gammel er ikke så verst for en kirke.  Vi tok også en tur rundt på kirkegården og det er litt artig å se gamle graver hvor det er skrevet inn en god del historie på selve gravsteinene.  Det var som sagt et praktfullt vær – så de 21 km ekstra for å se på kirken var en god investering.

Etter en liten is og pølsepause dro vi videre.  Da kom den tunnelen som var bekymringen denne dagen.  Det fantes en vei rundt og over fjellet, men vi tok tunnelen.  Det er jo en grunn for at de har bygget tunnelen som Krisin sa, og da det var lov å sykle der så var det bare å legge inn det lange giret.
tunnelenVi var som sagt litt spent på den lengste tunnelen.  Den var lang, kald, støy og vil vi bli sett?.  Ellen sin lykt hadde mistet sin kraft, så hun var mørklagt foran.  Da fikk hun sykle mellom Kristin og meg.  Den første kilometeren var en svak oppoverbakke, men så var det helt flatt og vi hadde vinden i ryggen.  Det gikk veldig greit.  Det er noe ubehagelig å sykle i tunneler men det er vel støyen som er det mest ubehagelige.

Da vi kom ut på andre siden så var det en lettelse og litt solthet, men «noen» var helt sikker på at det burde vært noen flere utfordringer fremfor oss.  Selv om det «bare» er 14 kilometer til campingen – så må det ihvertfall bli mange tunge oppoverbakker ville den eldste deltakeren poengtere, det kan jo ikke være bare er fornøyelse resten …..  Det tok hun skammelig feil – det var en nytelse de siste kilometerne.  Vi trillet og trillet, men en sjamerende medvind og solen i fjeset – så landet vi trykt på Reipå camping.  Her fikk vi utdelt nøkkelen til leilighet A, en tre-roms leilighet med alt utstyr som trengs for slitne syklister (i utgangspunktet er vi vel fornøyd med en dusj).  Men hva skal vi spise i dag? – vi har ikke sett en eneste butikk eller bensin stasjon på himla lenge.  Damen på campingen kunne da fortelle at det var en åpen Joker butikk noen hundre meter fra campingen og da kunne vi kjøpe det vi trengte.

Her fikk vi kjøpt det meste.  Både frokost, tonic (den har vi dmiddag reipårukket opp), en lime, snacks og middagsmat.  I dag blir det spagetti bolognes.  Kokken fikk lov til å dusje først – slik at maten kunne bli laget mens de andre dusjet.  Vi siste med glupskhet, hunger er den beste kokk – kan vi vel si.  Rosevin ble også en høydare denne dagen også, og en cola til minstemannen.  Vi traff en nederlender som også var på sykkeltur.  Han bodde i telt og vi ser telten hans mellom trærne.  Han ville ikke ha mat, men han tok gjerne et glass vin og en kafffe.   Damene i reisefølget medte seg frivillig til å vaske opp og lage kaffe.  Dette er en meget god tradisjon som vi ikke bør endre på.

Det blir en tidlig kveld denne dagen også.  Nå ser vi på TV – en eller annen film med Sandra Bullock, men jeg tror ikke vi kommer til å se den ferdig.  I morgen så må vi være litt påpasselig med tidspunktet for vår avreise.  Denne fergen har ikke mange avganger – så her må vi «treffe» – ellers så kan det hende vi må vente i 7 timer til neste avgang.  Men før den tid så skal vi sove litt.

Dagens tråkk: 75,44 km, Antall høydemeter: 830,  Temperatur, min 10 grader (det var nok i tunnelene), gjennomsnitt 17,9 og maksimum 25 grader.