Dag 5: Jektvik – Nesna

tirsdag 14. juli , 2015 kl. 22:09 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 2 kommentarer »

Det blir fort en vane å stå opp kl 0600.  Kaffevannet ble satt på og god gammeldags pulverkaffe ble blandet med vannet, omtrent 1:1.  Litt kraft skal det være. Vi hadde bunkret inn litt frokost dagen før.  Rundstykkene ble satt inn i ovnen og sammen med noe leverpostei, makrell i tomat og nugatti – så ble det en kraftfrokost sammen med et par glass med juice.  I dag var det overskyet og skyene hang langt nedover fjellene.  I følge YR så skal det ikke regne – så vi pakket regntøyet langt ned i sekkene.

sjaavik avreise

Vi bodde en litt spesiell camping-hytte.  Et komplett hjem som en ferdig modul.  Denne er nok kjøpt på rot og trillet inn på plassen.  Innvendig så virket det mer som vi bodde i en båt.  Standarden var veldig bra, og vi sov i oppredde senger – så da var alt helt topp.

Vi reiste avgårde litt før 0830.  Fergen går kl 0900, og den vil vi være med. Vi klarte den med god margin – såkalt en margin på 30 minutter.  Syklistene får alltid plass og vi kommer først inn på fergen.  Overfarten tok 1 time, så vi slang oss ned på benkene i kafeen – og der tror jeg vi sovnet alle sammen.  Det er hardt å være på ferie.

Over på andre siden – nærmere bestemt Kilboghamn så trillet vi avgårde.  Jeg fikk en følelse at Ivar Aasen må ha gått her på disse traktene en gang før 1863 da han skrev «Mellom bakker og berg ut med havet».  Det gikk veldig mye oppover og nedover – og dette kan gjentas veldig mange ganger, men plutselig så ble det nesten helt flatt.  Da gikk det unna og vi skuffet på i høyt tempo.

kafferast

Ved Aldersund så fant vi en butikk. Dette er den siste butikken på hele strekningen frem til Nesna som er rundt 70 km unna.  Så skal vi ha vi spise noe lunsj på turen – så må vi kjøpe dette her.  Vi bunkret inn noen rundstykker og assortert pålegg som rekesalat, kaviarmix og noe sjokomelk til minstemann.

Før vi reise fra butikken så tok vi en kaffe og et wienerbrød hver.  Da kom det tørt fra eldstemann at et wienerbrød er som «a moment on your lips – and a lifetime on your hips».  Det er nok noe klokt i dette, men i dag så vil vel en sykkeltur forbruke det meste av disse wienerkaloriene.

Etter det kaffepausen – så trillet vi videre.  Etter nesten en mil så oppdaget Ellen at hun hadde kjørt fra vannflasken sin i butikken.  Det var veldig leit, vi gidder ikke å sykle tilbake etter den.  Hun fikk en av mine vannflasker – så det gikk bra.  Vi fikk noen lange tunneler i dag også – 2 stykker som var rundt 2,9 kilometer hver.  Det gikk greit å komme igjennom  – nå begynner vi  å få taket på tunneler gitt.

Vi stoppet ved en båthavn og fant et utmerket spisebord hvor vi kunne innta lunsjen vår.  Vi ville ikke spise lunsj før vi hadde syklet minst halve distansen.  Lunsjen smakte utmerket og spesielt sjokolademelken.  Skydekket begynte å sprekke – vi kunne skimte solen, men vi slapp i dag å bli solbrente.

Det er ikke mange «fjell» vi har passert på vår tur hittil (vi har sett mange).  Vi kom til et lite høydedrag som kalles Sjonfjellet.  Vi klatret opp til 343 meter som er det høyeste vi har vært på denne turen.  Vi syklet ikke – nei vi ruslet opp sammen med 1643 fluer som syntes det var utrolig artig å få besøk.

I følge reklame-brosjyren så er det en super utsikt på toppen, men da vi nærmet oss toppen så kom tåken sigende.  Den ble så tett at vi ikke så veldig mange meter fremfor oss.  Vi tente alle lyktene på syklene – tok på oss refleksvestene – så håper vi å bli sett.  Utsikten den fikk vi ikke – da får vi stole på kjentfolk at dette er nok riktig bra utsikt fra toppen.  Det tok mye tid å klatre oppover – selv med fluene som heiet på oss, så tikket klokken.  Derimot så tok det vesentlig mindre tid å trille nedover de 343 meterne, nå uten en eneste flue.

Etter en mil til så kom vi til Havblikk camping.  Her fikk vi leiligheten vår.  Etter en god og varm dusj – så ruslet vi opp til coop´en for å kjøpe frokost til i morgen.  Ved siden av butikken så fant vi Nesna´s favoritt restaurant.  Da spiste vi middag der – det ble ikke kjøttkaker dessverre, men vi ble da mett med noen annet også.

Da lukker vi dette kapittelet for i dag.  Nå har damene gått til sengs, det er hardt å være på tur.  I morgen blir det en litt kortere tur, vi starter med en ferge – så svipper vi innom Sandnessjøen før vi setter kursen mot Alstahaug.

Dagens tråkk: 92,05 km. Antall høydemeter: 1.112, Temperatur: minimum 7 grader, gjennomsnitt 12,5 og maksimum 18 grader.

P.s ingen regndråper i dag heldigvis, noe usikkert hva morgendagen vil bringe