Châteauneuf til Semur en Auxois

onsdag 7. juni , 2017 kl. 22:38 i Sykkeltur 2017: Bourgogne. 0 kommentarer »

Andre dagen på sykkelsetet.  Dagens tråkk: 57,43 km, 262 høydemeter, Temperatur lavest 10 og høyest 21 grader.

Vi spiste frokost allerede kl 8 denne morgenen.  Det var litt kaldt – ikke mer enn 8 grader da vi stod opp og det var overskyet. Det hadde regnet ikke så lenge før vi kom ut til en liten spasertur tidlig om morgenen før frokost.  Vi fikk niste med oss denne dagen, noen baguetter, salami, smør og en flaske rødvin.  Vi hadde bodd på en høyde, så vi startet med 2 kilometer med nedoverbakke.

Turen begynte litt trått, men etterhvert fikk vi opp dampen og da gled det rimelig greit.  I dag var det mye kanal, og i små doser så er det helt ok.  Totalt i løpet av denne dagen så var det nesten 40 kilometer på grusvei langs kanalen  – og da blir det litt kjedeling og ensformig i lengden.  Det var ei heller så mye spennende å se på langs kanalen – ikke mange båter og ei heller mye folk, men det gikk da unna mht alle kilometerne.

Ikke mye folk å se – og ei heller mange steder å stoppe for og spise lunsj.  Vi tok noen avstikkere fra kanalen for å finne et sted hvor vi kunne spise lunsj eller ta en kopp kaffe, men de stedene som vi kom til var bokstaveligtalt folketomme. Det var nesten litt skremmende, men kanskje folket er i jobb eller på hytten.  Det vet antakelig fuglene.  Omsider så kom vi til Pont Royal  – og her var den lokale puben åpen.  Her fikk vi en solid meny med fire retter til den nette sum av 140 kr pr person som også inkluderte 1/4 liter med vin og kaffe.  Det var litt for drøy kost for oss – så det ble litt mindre mat, men rødvinen klarte vi å konsumere.  Vi spiste og koste oss – og undertegnede klarte også å slå ut et helt glass med rødvin over bordet og litt rundt omkring på de som satt rundt oss.  Jeg fikk litt skjenn av servitrisen – hun mente det var litt sløsing med vinen.

Etter lunsjen så ble det litt mer kraft i sykkel «frasparkene», det gikk fort videre og da vi skulle forlate kanalen og begynne å klarte «litt oppover» noen bakker – så tok vi korken ut av den rødvinen vi hadde fått som niste denne morgenen. Barguetten den lot vi ligge igjen i sykkelvesken.  Rødvin til de tre eldste og 1 glass vann til den yngste.

Kun 11 kilometer etter vår vinpause før vi kunne innta Semur hvor vi skulle overnatte.  Dette er en gammel by – fra 722.  Mye stein og vi kan skjønne at det også her vært en del religion innblandet i oppbyggingen av byen.  Selvsagt er det en fin kirke plassert strategisk plassert midt i gamlebyen.  Vår frues kirke – eller Notre Dame som også er navnet på denne staselige bygningen.  De første 1000 årene av byens virke, dvs frem til den franske revolusjonen, ble byen styrt av munkene.  Etter revolusjonen var det litt mer av den demokratiske sorten. Uansett byen er fin den – gammel og mye slitt.   Her kan du sikkert kjøpe noen gode opp-pussingsobjekter hvis du har lyst og har mye energi til overs.  Etter å ha sjekket inn på hotellet – så gikk Espen en tur for å finne den lokale kjøpmannen.  vi var gått tom for Snickers og nøtter – så her må det hamstres litt for neste etappe.  Det blir litt over 60 km og værvarselet sier strålende sol og rundt 25 grader i skyggen.  Da tror jeg det kan bli rimelig varmt noen av de 600 høydemeterne som vi skal forsere.  Dette er i morgen.

Vi avsluttet dagen med en spasertur rundt deler av gamlebyen før vi ramlet inn på en italiensk restaurant for dagens middag.  Pizza til middag og jeg fikk en bananasplitt til dessert sammen med en dobbel espresso.  Da kunne vi gå til sengs mette og belåten – selv om vi sikkert ikke hadde behøvd all den maten.