Vèzelay til Saulieu

fredag 9. juni , 2017 kl. 19:35 i Sykkeltur 2017: Bourgogne. 1 kommentar »

Dag 4 på sykkelsetet.  Dagens tråkk: 55,59 km.  854 høydemeter.  Tempertur: laveste 18, høyeste 26 og gjennomsnitt 21 grader.

Før vi gjør noen som helst annet – utenom frokost, så drar vi innom bakeren for å kjøpe baguetter og en liten cola.  I dag måtte vi også få med oss litt syltetøy,skinke og en rosevin.  Det er ikke alltid vi spiser brødmat til lunsj men vi vet jo aldri.  Vinen derimot den kommer alltid godt med.

Etter frokost og alle småinnkjøpene er vi klar.  Koffertene er pakket og satt ned i resepsjonen hvor de blir hentet og kjørt frem til neste hotell.  En utmerket service.

Syklene er hentet frem fra garasjen og veskene hengt pent på plass – på høyre side.  I dag er det overskyet og det ser ut som det kan begynne å regne når som helst.  Vi har lagt regntøy i sykkelveskene i tilfelle vi får en skur i løpet av dagen.  Vi startet å sykle rundt kl 0930 – som er omtrent det tidspunktet vi har startet denne uken.  I starten var det litt bortover – så ca 1 km nedover og deretter var det slakt oppover i flere mil.  Når stigningen ikke er så stor – så er oppoverbakker helt ok når du finner det rette giret.  Ganske tidlig denne dagen så fikk jeg trøbbel med giret, «kranken giret» som er ved pedalene koblet helt ut.  Resultatet var at jeg syklet kun på det letteste giret – og de går jo en stund, men det blir fort «en donald» situasjon hvor beina går betydelig fortere enn selve sykkelen.  Det blir en ny måte å sykle på og det går litt saktere.  Jeg kom meg fremover og sykkelfølget var med også.  Jeg fikk kontakt med Chaterine (vår lokale kontakt) og da jeg kom frem til hotellet denne dagen – så kom en reperatør og fixet giret.  Det kaller jeg en super service.

Før vi kom så langt som til hotellet ble det lunsj i La Gorge.  Her fikk vi grillet kylling som vi skylte ned meg en liten Rose.  Kaffe og dessert ble også inntatt før vi rullet pent videre til en innsjø – hvor vi kunne nyte utsikten sammen med ca en dullion fluer.  Så langt hadde det ikke regnet – selv om det hadde vært nære mange ganger.  Det kom noen dråper – slik at regntøyet ble funnet frem, men før vi fikk satt opp på syklene så var det sluttet å regne.  Det var veldig bra – det er ikke noe kuult å sykle i regnvær.

Pauser må vi ha – og en pause betyr noe å drikke og kanskje noe å spise.  Dette ble det vi kaller en Snickers pause.  Til sjokolade – så er det alltid godt med noe å drikke.  Det har vi også med.  Så da blir pausen helt optimal.

Etter denne pausen så var det rundt 13 kilometer til hotellet. Vi tråkket til og været begynte å bli det vi kan kalle lett overskyet – og solen begynte å titte frem.  Vi trillet inn i byen og fant hotellet veldig enkelt.  Det var ikke nødvendig med noe hastverk i dag – her var nemlig hotellet stengt frem til kl 18.  Selv om vi fant nøkklene våre på et bord utenfor resepsjonen – så var koffertene våre inne i den låste resepsjonen.  Dermed fikk vi ikke dusjet før det kom noen og åpnet hotellet.  Ny dusjet og vakre – da kunne vi starte på kveldens aktiviteter – hva kan denne byen by på av artigheter.