Dag 1, Moss til Hytten (Meheia)

Dagens tråkk, 96,4 km.  1.146 høydemeter, temperatur lavest 17 – høyeste 29 med gjennomsnitt 22 grader.

Da er jeg endelig i gang.  Jeg startet fra Moss etter at jeg hadde kommet med natttoget fra Bergen.  I helgen var vi en gjeng i Bergen for å se Bann – Vålerenga.  Det var en våt og kald kveld på stadion, men resten av helgen var godt innenfor. Ramlet inn i heimen etter å ha hentet bilen på jobben i Oslo.

Alt jeg skulle ha med meg var funnet frem, men ikke pakket ned i selve sykkelveskene. Etter litt fundering, en god frokost og ikke minst en sterk kopp kaffe – ble veskene pakket etter en nøye plan.  Sovepose ble lagt på toppen og veskene hang pent på siden. God balanse og faktisk litt plass til overs.

Startet hjemmefra og satte kursen ned mot Bastøfergen.  Den første etappen gikk som en drøm og jeg hadde en god klaring for å rekke 10 fergen over til Horten.  Solen skinte men det var en forholdvis kraftig vind.  Rundt 6 -7 sekundmeter, og denne fulgte meg et godt stykke utover dagen.  Denne vinden var vel helt grei  bortsett fra at det var en motvind.

Vel over på andre siden – så var det bare å tråkke til.  Dette var kjente trakter både for sykkelen og meg.  Rundt en mil krysses E18 og jeg fortsetter pent mot Svinevold hvor noe enkle høydedrag skulle forseres.  Fra Svinevold så er det en meget flat strekning til Kronlia.  Det er i prinsippet en 14 km «rett frem» og her kan jeg trygt si at motvinden fikk godt tak.  Så tidlig på turen – da er beina rimelig trimma, og da går det fint.  På Hvittingfoss ble det lunsj – kan ikke helt si at det var en Grete Roede.  En chips med pølse og en cola – det gjorde godt i kroppen.

Jeg tåkket videre mot Efteløf og jeg tok med en 10 minutters is pause.  Det ble en saftis – solen skinte og da er saftis en innertier.  Det ble også en del vann på turen også – selv om det var en del skyer så ble jeg rimelig varm og tørst.  Mot Kongsberg er det en del høydemeter.  Kan vel nesten si at et det er rundt 20 km med oppoverbakke den siste delen før hytten.  Vinden hadde nesten forsvunnet og da ble det mye greiere  å være syklist.  De siste bakkene oppover fra Saggrenda er rimelig krevende, men har du mange nok gir på sykkelen så finner du alltid noen som du kan bruke.

Etter 93 km på asfalt så er det grus vei de siste 3 km.  Den er ganske hard den også.  Jeg må innrømme at den siste bakken ble for hard og da måtte jeg trille sykkelen oppover.

Men nå var jeg nesten fremme på det første overnattingsstedet.  En rimelig grei kåk – litt stor type campinghytte men det skulle være ok for en natt.  En lang dusj og så ble det fiskesuppe med fiskeboller, poteter og ekstra gulerøtter.

Været har vært supert egentlig – selv om vinden var noe krevende.  I morgen skal det også bli fint vær – så dette skal bli kuult.  Dag-2 da er det Numedalsruten som står for tur.  Jeg skal trille tilbake til Kongsberg – mye nedover og så skal jeg svinge til venstre oppover Numedalen til jeg sjekker inn på Fjordgløtt camping.  Rundt 100 km skal jeg trille i morgen, dvs det samme som i dag.  Kan være smart å starte noe tidligere i morgen enn det jeg gjorde i dag – så er jeg kanskje fremme rundt kl 16.  Da står køyen snart for tur  – en god natt søvn satser jeg på – før tirsdag dukker opp og en ny dag på sykkelsetet blir en realitet.