Dag 11, Seljord til Moss

Dagens Tråkk, 162,01 km – 1659 Høydemeter – Temperatur: min 5, max 27 og gjennomsnitt 18 grader.  Været = mye sol og nesten ikke noe vind

Stod opp litt ekstra tidlig i dag.  Jeg har som mål å komme helt til Moss og det er litt over 160 km. Det er et godt stykke på to hjul.  Været er helt strålende – knall blå himmel og nesten vindstille.  Spiste en liten frokost, ryddet og vasket ut av campinghytten.  Pakket sykkelen opp etter alle kunstens regler og var klar til å trille avgårde.  Måtte nedom resepsjonen for å legge nøkkelen opp i en blå postkasse – så var jeg på tur igjen.  Det var noe kaldt denne morgenen også, men det gikk fort å få opp varmen i kroppen.  Første etappe var Bø – rundt 23 km fra campingplassen.  Veien var flat omtrent hele strekningen og med solen i fjeset så ble det nesten som er sjamøretappe.  Etter et timestid så rullet jeg pent opp fremfor jernbanestasjonen og der stod sønnen og ventet på meg.  Tok av all bagasje og satt den inn i trappen – og låste sykkelen.  Nå var det frokost – nystekt brød, bacon, egg og tomatbønner.  En hærlig frokost sammen med eplejuice.  Supert å få frokost på denne måten.  Kunne ikke sitte der for lenge – måtte komme meg videre.

Fra Bø til Notodden er veien som en berg og dalbane.  Litt opp og litt ned.  Har jeg fart nedover så trenger jeg nesten ikke  å trø i oppoverbakkene heller.  Solen begynte å ta godt i og jeg tok av meg overtrekksbukse og byttet til kortermet t-skjorte.  Selv om Hardanger er kjent for mye epler – så tror jeg ikke det mangler noen her i Telemark heller.  Mange eplehager langs veien og jeg måtte ta et bilde ev «Epleblomsten» som er et koselig navn. Trillet videre og etter en stund så nærmet jeg meg Notodden.  Jeg fant en sykkelvei som pekte mot Kongsberg – og denne «kuttet» turen ned via sentrum av Notodden.  Jeg sparte noen kilometre – men også flere høydemetre.

Strekningen fra Notoddenn mot Kongsberg er den eneste med noen oppoverbakker før Moss.  Rett etter Notodden starter de første og det går rimelig greit den første delen, men mot slutten må skoene treffe asfalten.  Jeg har i dag også på meg joggesko – grunnen er at sykkelskoene fortsatt er litt våte etter de mange regndagene, men joggeskoene er bedre å gå med oppover de mange bakkene.  Første toppen er opp til avfallsplassen – deretter går det fort ned til Elgsjøen og så er det opp igjen nesten 3 km.  Mye trafikk på E134 og nå er det blitt formiddag og da øker det litt – og da blir det litt mer krevende å gå opp de siste bakkene.  Når toppen er nådd – så er det nesten 25 km med nedoverbakke.  Rett etter toppen så er avkjøringen til hytten – jeg triller fort forbi for jeg setter kursen helt hjem i dag.

Raser forbi golfbanen på Kongsberg og setter sykkelretningen mot Hvittingfoss.  Her har jeg syklet mange ganger så jeg kjenner nesten hver meter.  Tar en liten pause ved Shellstasjonen nederst i alle bakkene – får meg en brus og en pølse – og etter ytterligere 20 km så svinger jeg rundt ved Hvittingfoss.  Litt oppover er det jo forsatt igjen og selv med mange kilometre i beina – så går det merkelig bra – og den lange strekningen mot Svinevoll hvor det er 12 km med flat åpen vei så renner meterne avsted.  Her er det noen motorsyklister som prøvekjører sine raske sykler.  De har nok sjekket om det er noe rader i nærheten for her går det fort unna.  Noe tregere med meg.  Ved Svinevoll så tar jeg en kaffe og is pause, og ringer hjem.  Må fortelle at nå har jeg kun 20 km + ferge + 5 km før jeg er hjemme.  Fruen sa at det går nok fort – det er jo bare en liten «topp» igjen – så jeg kan trille resten. Noe mer enn bare 1 topp – det er da 3, men hun hadde rett – det gikk fort.

Jo nærmere en kommer sjøen så blir vinden mer markert.   I Horten blåste det friskt og det merket jeg, men da la ikke noe demper på farten så nærmt fergen.  Trillet nesten direkte inn på fergen – og siden det nå er gratis for passasjerer – så slipper jeg å betale her.  Nyter utsikten og vi nærmere oss Moss i god knopsfart. Solen skinner fortsatt og det er bare å tråkke opp Fjordveien litt bortover og så er jeg hjemme.  11 dager på sykkel er en veldig koselig ferie – sett mye – syklet nesten 1300 km og 14000 høydemeter.  Mye varierende vær – eller for å si det slik så er det en helt normal norsk sommer.  4 dager med skikkelig regn – det er helt ok med regn.  En blir selvsagt våt – og da er det greit å få tørket mellom etappene.  Klærne tørker fort – men sykkelskoene blir ikke tørre over en natt – det tar gjerne 2 dager før de er brukbare igjen.  Ser en bort fra alt dette – og fokuserer på en ferie som har fokus på opplevelser – så er nok denne typen ferie helt innenfor.  Blir ganske sprek i beina og kroppen føles veldig bra etter denne utfordringen.  Ble tatt vel i mot av fruen, fikk en dusj – så gikk vi ut for å spise middag.  Vel overstått – takk for en fin tur med mange opplevelser.