Dag 4: Geiranger – Hellesylt – Nordfjordeid

mandag 25. juni , 2018 kl. 22:16 i Sommertur 2018: Dovre-Åndalsnes-Eid-Otta. 1 kommentar »

En ny dag kom snikende.  Allerede litt over kl  6 sendte fruen og barnebarnet en SMS og lurte på om jeg var våken.  Det ble jeg jo – og vi Skypet et par minutter før det ble andre prioriteringer.  Jeg tok meg en dusj – så ryddet jeg litt før jeg gikk ned for å spise frokost.  Et stort frokostbord stod klart til meg og alle de andre gjestene.  Egg, bacon, tomatbønner og noen små pølser ble starten til en næringsrik start på dagen.  Noen glass med eplejuice sammen med et rundtsykke før jeg avsluttet med 2 pannekaker.  Det var omtrent halvparten av hele kalori inntaket for i dag, men pytt jeg skal vel forbrenne litt i dag også.  Etter den gode frokosten og med en sterk kopp kaffe på rommet, måtte jeg rydde ferdig.  Utrolig mange plastposer som skal «stappes» ned i sykkelveskene.  I dag også fikk jeg alt med.  Været så noe ustabilt ut, lavt skydekke og rundt 10 grader.  Jeg tok på meg overtrekksbuksen og en tynn overtrekksjakke.  Jeg skulle uansett være en stund på en ferge og starten er 4 kilometer i strak nedoverbakke.

Fikk stablet sekkene på sykkelen og var nå klar for dag 4 på sykkelsetet.  Trillet raskt ned til Geiranger sentrum.  Det var utrolig mye folk ute selv om klokken fortsatt ikke var 9.  Den første fergen gikk allerede kl 8 men jeg hadde siktet meg inn på 0930 fergen.  Den kom sigende inn mot kaien når jeg trillende inn.  På kaien stod det ca 200 kinesere – og de gjør mye av seg gitt.  3 store busser kom de med og alle skulle inn på fergen.  Jaja – det får gå, jeg har musikk på øret – så jeg fixer nok dette også.  Jeg var førstemann ombord.  Sykkel og jeg –  det ble 380 kr, en frisk pris.  Plasserte sykkelen pent før jeg stakk opp i salongen.  Jeg valgte et normalt bord i kafeen – kjøpte med en kopp kaffe.  Da var jeg fornøyd.  Det summet rundt meg – et språk som ikke er så lett å forstå, men reiseradioen var et godt alternativ.  Det tar bare en times tid denne fjordturen – men jeg klarte en kopp kaffe til og en nystekt svele med brunost.  Det var snadder – en spesial service fra damen bak disken.

Fergen la til kai litt over 10:30 – og da var det bare å tråkke på.  Jeg dro avgårde opp første  bakke – her gitt stod det et skilt at det ikke var lov til å sykle.  Hmm- hvilken vei skal jeg ta da?.  Jeg fant en liten stikkvei oppover ved den gamle bebyggelsen – og så var jeg klar for hovedveien igjen.   Fra fergen ble det pånytt en laaaang oppoverbakke.  Det ble fort nesten 500 høydemetre før jeg var på toppen.  Det kom en lei motvind og den gav seg ikke, men motgang styrker karakteren som noen sier.  Det var litt opp og ned – før det ble noen fine nedoverbakker.  Til slutt så kom jeg inn på E39 – skulle jeg det da.  Jo det var riktig – og da fikk jeg kjøpe det.  Langs Hornidalsvannet kom vinden enda mer til sinn rett.  Det blåste friskt og bølgende utpå sjøen var høye og skummet hvitt.  Det ble noen lange 30 kilometre.  Tunneler er her også – men for flere av dem så kan jeg sykle den gamle veien ut mot sjøen.  Betraktelig bedre enn å sykle igjennom tunnelene.  Været begynte å bli bedre og bedre – solen slet litt før den kom igjennom skydekket.

Ankom Scandic litt før kl 3.  Jeg trodde bookingen var iorden – og jeg fikk et rom, men dette var ikke det jeg hadde bestilt.  I følge mine papirer skulle jeg ha en junior suite.  Etter en liten diskusjon fikk jeg det samme rommet som vi hadde da datteren giftet seg for noen år siden.  Etter en dusj så ruslet jeg bort til barnebarna og resten av gjengen.  Dagens sportsaktivitet var på 68,6 km og 691 høydemetre. Temperaturen begynte på 10 grader og kom opp i 21 mot slutten av dagen.  Gjennomsnittet ble på 14 grader.

I morgen er det bursdagsfeiring her i Nordfjordeid.  3 år gammel blir vårt lille barnebarn i morgen.  Ikke noe sykling for meg og det blir også en ekstra fridag på onsdag.  Dag 5 på sykkelen blir først på torsdag, som blir den lengste strekningen på denne turen. Nærmere 130 km – og så skal jeg helt opp på Strynefjellet.  I følge YR så skal det regne denne dagen, ikke mye men … Jeg er mer spent på vinden – blir det motvind denne dagen også.  Vel vel – som den evige optimist så løser det seg sikkert.