Dag 7: Vågåmo – Otta + Oslo – Moss

Siste etappe på denne sommerturen.  I dag skal jeg først trille til Otta, ta toget til Oslo og til slutt sykle hjem til Moss.  Det blir en lang dag uten at jeg skal sykle så veldig langt.  Dagen begynte allerede kl 06 om morgenen.  I dag må jeg tenke litt på hvordan jeg skal pakke sekkene.  Jeg må ha noe å sykle i  frem til Otta og så ta på meg noe annet tøy mens jeg sitter på toget.  I Oslo er det veldig varmt – så da må jeg ha litt lett tøy tilgjengelig for det siste strekket hjem.  Alt det som skal brukes underveis får jeg legge i en sykkelveske.  Frokosten ble servert kl 0700.  Jeg var det klar da de åpnet – og det var også ca 70 franske som også ville ha mat samme tidspunkt.  Det var ikke lett å få navigert inn rundt frokostbordet – så jeg gikk vel i praksis motsatt vei.  Jeg fikk da mat etterhvert og jeg ble selvsagt mett også.  Det ble både eggerøre og bacon, skiver med litt pålegg og tilslutt en liten vaffel med syltetøy og brunost.  En god start på dagen. I går da jeg gikk på tur sjekket jeg hvordan jeg skulle sykle ut av Vågåmo og til Otta.  Da gikk jeg rett på mål i dag da jeg startet dagens etappe.  I går syklet jeg på venstre side av dalen og i dag skal jeg sykle på høyre siden av dalen.  Jeg startet litt før kl 0800 om morgene.  Det var litt over 30 km til Otta og været var kjempefint.  Sykkelturen i dag fikk en brå start.  Etter knappe 1 km  – så kom 2 km med 150 høydemeter.  Blodpumpen fikk en rask start, men etter det så gikk det mer opp og ned videre.  Det var en strålende sykkelvei.  Ikke mye trafikk, vel jeg møtte vel 2 biler i løpet av disse 30 km, og det kan jeg vel kalle lite trafikk.  Jeg vil tro at dette også er den gamle veien mellom Vågåmo og Otta.  Det som er mer kuult er at det er en gjennomgående sykkelvei helt fra Lom til Otta som er rundt 61 km.  Skal jeg tilbake hit så er dette en god etappe hvis jeg kommer med tog til Otta og skal videre til Lom.  Kanskje allerede neste år?. Det hadde vært kjempe moro om jeg kunne syklet fra Otta – Lom – Sognefjellet og til Nordfjordeid og så tilbake via Strynefjellet til Otta. Dette kan også bli en fortryllende opplevelse.

Over til denne turen.  Jeg hadde veldig god tid til Otta.  Toget skulle gå kl 11:29 og det kan være smart å ha god tid i tilefelle noe skjer på en slik etappe.  Kan jo selvsagt punktere, men jeg slapp dette på denne turen også.  Landet allerede rundt kl 0930 på Otta.  Fant en kafe som var åpen – med sol på uteterassen. Her stoppet jeg og tok en kaffe, solo og en vaffel.  Jeg slo på tråden til fruen – det var lørdag og da sover hun sikkert litt lenger enn normalt kontaktpunkt kl 07.  Hun var våken og vi fikk vår prat.  Etter kaffen ruslet jeg bort til et bakeri som fixet meg lunsj som jeg skulle ha på toget.  Jeg fikk en nylaget baguette med egg og spekeskinke, en bolle med rosiner, skolebolle og en cola.  Neppe en lunsj som Grete Roede ville anbefalt, men hun kan ikke følge med lengre.  På stasjonen byttet jeg klær og fikk på meg joggesko.  Ventet her i nesten 1 time, men været var fortsatt kjempefint og jeg nøt solen med reiseradioen på øret.  Toget var noe forsinket men det skadet ikke humøret.  Sykkelen skulle inn på vogn nr 5 og jeg vurderte litt i forkant hvor vogn nr 5 kom til å stoppe.  Ikke mange meter feil da toget stoppet opp.  Konduktøren åpnet sidedøren da hun så jeg stod der og ventet med sykkelen.  Jeg løsner alltid veskene i forkant – slik at de løse gjenstandene blir slengt inn med en gang – og til slutt blir sykkelen lempet inn.  Dette begynner jeg å få litt drag på.  Jeg fant plassen min, en vindusplass, og der ble jeg sittende helt til Oslo med unntak av en tissepause.  Det er ikke spesielt spennende å sitte på toget så lenge, men jeg leste litt bok og hørte på musikk.  Nistematen ble selvsagt fortært underveis – og den smakte utmerket.  Jeg angret på at jeg bare hadde kjøpt en baguette – jeg skulle nok å kjøpt to, men det var for seint da jeg passerte Hamar da denne tanken kom.  Toget rullet inn noen minutter forsinket til Oslo S.  Jeg måtte vente litt til jeg fikk ut sykkelen.  Det var en del annen bagasje som også skulle ut før vi andre fikk syklene våre.   Jeg skiftet før jeg forlot stasjonen.  Jeg fant frem en shorts, tskjorte og tok på meg sykkeskoene. Det er i underkant av 70 km til Moss fra Oslo.  Jeg sykler normalt fram til Nesset eller Vestby og et er rundt 28 og 40 km, men nå er det en ekstra etappe på rundt 30 km fra Vestby og hjem. Været er fortsatt helt supert – en svak motvind men det gjorde ingenting.  Jeg startet litt over halvfire fra Oslo og kom til Rygge rundt kvart på syv lørdag kveld.  Fruen var ute – så det ble ikke noen umiddelbar varm velkomst.  Hun dukket opp etter et par minutter – da ble det en klem.  Manglet en del skritt i dag.  Sykling og sitte på et tog gir ikke så mange skritt gitt.  Kona ville gjerne være med på en liten gåtur i kveld.  Vi gikk et langt stykke og via et gatekjøkken som solgte softis.  Jeg kjøpte en i kjeks med sjokoladedryss.  Det er bare så godt. Til middag ble det en hjemmelaget pizza sammen med et glass rosevin.  Pizzaen smakte utmerket og det samme gjorde rosevinen.  Da var årets sykkeltur over for denne gangen.  Dag 7 etappene ble først 37 km frem til Otta og ytterligere 67 km fra Oslo til heimen.  Totalt 912 høydemeter også.  Dagen begynte med 11 grader og da jeg ankom Otta var det blitt rundt 18 grader.  I Oslo var det mellom 23-26 grader denne ettermiddagen.

Jeg har i løpet av disse dagene syklet 610 km og hatt den glede å forsere 6.650 høydemeter.  Det er ikke flatt i landet, men du verden hvor mye fin natur vi har.  Det er et spennende land vi bor i – og jeg kan trygt anbefale en slik tur hvis en ikke er redd for oppoverbakker og regnvær.  Selv om det regner så er naturen praktfull – men når det er solskinn så er naturen helt suveren.  Satser på at jeg får en ny anledning neste sommer med litt mer utforskning i dette området.