Dag 5 Balestrand – Jølsterholmen Camping

Det er ikke alltid lett å beregne avstander og topografi i en dagsetappe.  I dag bommet jeg litt – en reise på nesten 100 km, men det var to høydedrag på tilsammen 1.270 meter over havet – det ble kanskje litt for mye for fruen.  Når det i tillegg regnet litt – så tærer det på kreftene. Dagens tur fra Balestrand til Jølsterholmen Camping (i nærheten av Vassenden) ble på 99,1 km og 1.649 høydemeter.  Været var som et normalt vestlandsvær – sol, overskyet, lett regn 0g sprutregn.  Dette fikk vi i dag.

Dagen begynte litt roligere og behagelig.  Vi stod opp litt over kl 06 – dusjet og kledde på oss.  Solen prøvde å titte frem – så da ble det litt «lette» klær.  Vi spiste selvsagt frokost i spisesalen.  Når vi har overnattet på 4 hoteller allerede – så kan vi neste begynne å «rate» de som har den beste frokosten.  Kviknes Hotell i Balestrand de kommer først på 3 plass av 4.  Den mest suverene er Walaker Hotell og Fossheim.  De er soleklare vinnere så langt.  Vi ble mette – og vi fikk smurt en god nistepakke.  Vi rydde raskt ut av rommet og gikk ned i resepsjonen med alle veskene + alt det andre som vi skal ha på syklene i en eller annen form.

Vi trillet glade og fornøyde fra hotellet med kurs for Gaularfjellet.  Først måtte vi tilbake samme veien som vi hadde kjørt i går fra fergeleiet.  Det var flatt og veldig behagelig – god fart hadde vi og vi lurte fælt når vi skulle møte de mange bakkene opp til Gaularfjellet.  På veien mot fjellet så syklet vi inn og ut den ene fjorden  etter den andre.  Den siste som vi kom til før veien skar innover i landet var Vetlefjorden.  Ikke så veldig lang – men det rant nå på en del kilometre allikevel – 23  ble det før vi fikk land på begge sidene av hjulene.  Det er nå spennende for hvordan veiene blir oppover mot Utsikten som er på toppen av Gaularfjellet.  Det gikk ytterligere 4-5 kilometre med svak oppstigning før vi kan si at vi møtte «veggen».  Nå ble det tøft. Vi syklet noe oppover – så gikk vi et lite stykke – før vi tråkket ytterligere et stykke.  Dette gjorde vi en god stund  dvs neste 500 høydemetre – før vi meldte pass for godt.    Da ble det så pass bratt at vi ikke ville bli for «sure» i beina.  De siste høydemeterne dvs opp til 735 – da gikk vi.  Vi skulle selvsagt besøke Utsikten.  Et godt stykke ingeniørkunst ved å bygge dette utsiktspunktet.  Det kostet rundt 20 mnok og var ferdig i 2016, men det mangler internett dekning.  De snakker i dag om at dette med Telenor.  Ja vi får se om det kommer neste gang vi er på besøk.  Et par hundre meter før Utsikten så begynte det å dryppe fra himmelen.  Vi måtte bare bite i det sure eplet og ta på oss regntøy fra topp til tå.  Det var nok en god beslutning – herfra og frem til bestemmelsesstedet så var det sol, overskyet, lett regn og monsun regn.  Vi spiste lunsj på toppen av Gaularfjellet.  Nå hadde vi syklet rundt 1/3 av dagens etappe.  Vi lurte fælt på om det var noen flere høydemetre i dag, men det kommer vel uansett hva vi vil eller ei.  Fra toppen så gikk det helt fantastisk – litt små kuppert frem til at veien gikk nedover i et behagelig tempo.  Nå gjorde vi unna ytterligere 1/3 av dagsetappen og vi var rimelig optimistisk på resten av dagen.  Da det gjenstod i underkant av 30 km – så kom det noen svake oppoverbakker  – og pluteslig så forsvant veien opp i høyden.  Vi hadde på følelsen av at dette kunne skje, men vi hadde håpet i det lengste. Vi bøyde nakken og tok meter for meter, men vi måtte gå et stykke her også.  Vi ble skikkelige møre i beina nå – og da vi kom til toppen måtte vi ha en liten pause.  Da fikk vi besøk av mor og barn (sau).  Moren gikk bort til Ellen og brekte litt og for å sjekke om hun kunne få noe godt å spise. .  Mamma sau – loffet litt videre, men det lille lammet ville prøve litt lenger med overtalelse, men Ellen hadde ikke noe å tilby.

Nå gikk veien raskt ned i gjen på den andre siden og vi fortsatt på flaten i godt tempo mot Moskog.  Vi fortsatt inn på E39 og nå så vi litt hvor mye skade veien hadde fått etter styrtregnet for 14 dager siden.  På denne veien var det flere stopp – også med trafikk lys – så her ble det litt forsinkelse.  Da vi hadde 5 km igjen til campingplassen så begynte det å styrtregne – det var nesten som monsunen i India.  Det sprutet ned og selv om vi hadde regntøy på – så ble vi meget våte.  Vi syklet så fort vi kunne og vi kom endelig til campingplassen.  Vi fikk vår hytte og vi stormet inn for å komme oss unna regnet.  Ikke lenge etterpå  – så kom solen frem og livet ble litt mer ok etter at vi hadde fått en dusj og hengt opp det våte tøyet.  På campingplassen var det en kafe og butikk.  Vi gikk bort for å spise middag og så innom butikken for å kjøpe litt mat til frokost i morgen tidlig.

Beina er møre og kroppen litt vinglete etter så mange høydemetre og kilometre denne dagen.  Vi gikk tilbake til hytten – så litt på tv (kun NRK var åpne), drakk kaffe og spise litt boller og Wienerbrød.  Nå begynner livet å bli litt mer levelig.  Det skal bli godt å legge seg i sengen om ikke så lenge.

I morgen hr vi ca 85 km foran oss.  I følge ryktene så er det ingen fjell som vi skal over – kun de normale bakkene som er i Norge.  Hvis vi kommer oss ut rimelig tidlig – så er vi hos Wenche og gjengen utpå tidlig ettermiddag.  Det skal bli godt hjem til dem.