Dag – 1; Bergen og Hurtigruten

fredag 19. juni , 2020 kl. 23:06 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Fredag 19 juni.

Denne dagen ble sykkelen kun brukt til å se seg om.  Ingen fremdrift nærmere målet. Dagens tråkk: 59 km, 627 høydemeter, sol og gj.snittlig temperatur 26 grader.  Det var varmt og absolutt ikke mye vind i dag heller.  Det er jeg glad for, vind er bare plunder.

Dagen begynte med  å hente en kopp kaffe i spisesalen, rykket tilbake til sengen og drakk morgenkaffen der.  Det er det som er ferie.  Høre på radio, myse på avisene på mobilen og la klokken tikke.  Frokost pleier å være en god start på dagen når en overnatter på hotell.  Ikke denne gangen  – nei.  Nå er frokost redusert til omtrent det vi har hjemme.  Vel de har noe eggerøre og noe annet varmt, men det er jo ikke en hotellfrokost.  Ikke bacon, tomatbønner, frukt +++, nei dette var skuffende.  Syltetøy, leverpostei og makrell i tomat i beger – det er ikke kult.  Jeg tror nok at de strekker Corona linjen veldig langt over mot effektivitet og sterkt reduserte kostnader.  Jeg ble jo mett  – jeg gjorde det, men dagen ble ikke det samme som i gamledager. Etter frokost gikk jeg meg en liten morgentur.  Ruslet rundt i byen mellom de 7 fjell – og da måtte jeg en liten tur ut på bryggen.  Den er jo trivelig sted å gå tidlig om morgenen i nydelig vær.

Sjekket ut av hotellet – leverte inn sykkelveskene til oppbevaring før jeg hentet frem sykkelen min som hadde overnattet i bagasjerommet.  Jeg skulle tråkke litt rundt i Bergen og omegn på veier som jeg syklet på da jeg var ung og fremadstormene.  Først ble det retning Laksevåg – videre inn Burmaveien – mot  Flesland via Hjellestad for så å komme tilbake til Nattland hvor lunsjen ble servert på taket.   De som driver med veiarbeid i Bergen må nå ha utrolig mye å gjøre.  Det graves oss i omtrent alle veiene på denne turen.  Mange ganger var omkjøringene godt merket, men andre ganger så ble det bråstopp.  Det var en smule krevende, men når en kan språket og forstår dialekten så går det rimelig bra.  Etter å ha vært en liten svipptur på Flesland så satte jeg kursen mot Hjellestad.  Dette var et yndet mål da jeg var meget ung – en tur til Hjellestad for å fiske .  Her fikk vi mye fisk.  Her er det fint  – og ikke langt fra sentrum – sjø, sol og fin natur.  Vel jeg kunne ikke sitte her for lenge, jeg hadde jo invitert meg på lunsj hos broderen og det ville jeg ikke gå glipp av. Grillet lammefilet med salat  – smakte helt utmerket.  Jeg fikk is også med en sterk kaffe og da er jo livet betraktelig mer verdt å ta tak i. Det var på tide å sette kursen mot Hurtigrutekaien. Her lå båten og ventet på meg.  Den var klar og det var bare å komme seg ombord.  Avgangen var ikke før kl 21:30 så jeg hadde veldig god tid.  Lugarer for 1 person er ikke spesielt store.  Her var det plass til en seng og egentlig ikke noe mer – la oss si rundt 9-11 kvadratmeter.  Jeg skal være fornøyd – men skulle gjerne hatt et vindu.  Vel ombord med sykkelen på bildekket – pakket jeg ut sakene fra sykkelsekkene.  Kan være greit å ha litt orden på rommet når jeg skal bo her i 6 netter. Tok en dusj og så loffet jeg opp i spisesalen.  Middag med suppe, kveite og karamellpudding som smakte veldig bra sammen med en flaske med Rosevin.  Resten av vinen ble tatt vare på – og som jeg skal få ved neste måltid. Etter middag skulle båten «reise seil» og sette kursen nordover.  Plutselig ringte telefon og det var «Richard With» som lurte på om jeg var ombord.  Litt snodig jeg er jo her og jeg har registrert meg inn – så de har vel fått noe coronavirus i innsjekkingsystemet.  Etter det jeg skjønte så hadde de etterlyst meg over høyttalerne, men det hadde ikke jeg hørt om da jeg satt i spisesalen.  Vel vel – kanskje jeg nå er blitt en ufrivillig kjendis her på båten.  Da stevner vi utover byfjorden – setter kursen mot Florø hvor vi ankommer kl 0330 i natt.  Da håper jeg at jeg sover godt.  I morgen skal vi over Stadt – det kan jo bli spennende før vi ankommer Ålesund.  Her får jeg besøk av datter og to barnebarn og de skal være med oss til Geiranger og tilbake til Ålesund.  Dette skal bli veldig bra og jeg ser frem til en fin og varm dag på «Richard With»