Dag – 9: Tana Bru – Ifjord

søndag 28. juni , 2020 kl. 19:15 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Noe sein blogg – men jeg orket ikke å skrive den i går.

• Dagens Tråkk: 91,74 km
  • Antall Høydemeter: 1.128
  • Temperatur: 2 – 11 grader, snitt 6
  • Været.  det meste overskyet med lett regn.  Motvind 8 sekundmeter, Sludd på fjellet.

Etter en veldig tøff dagen før pga vinden – så tok jeg det litt rolig denne morgenen.  Jeg skulle «bare» sykle 91 km og antall høydemeter var «innen» normalen.  Startet litt over kl 09.  Spiste tre knekkebrød til frokost – rydde litt og pakket sykkelen.  Jeg hadde kledd godt på meg fra starten av  og det var veldig stille på campingen.  Det var da ikke så tidlig?.  Hadde snakket med fruen siden hun hadde tatt bussen fra Moss til Nordfjordeid for å besøke datterfamilien med barnebarna.  Det eldste barnebarnet er 5 år i dag.  Det blåste i dag også – heldigvis ikke så mye som i dag.  Etter bare noen sykkeltråkk passerte jeg Tana Bru – som er et kjent landemerke som mange av oss har hørt om.  Den gamle broen var ikke noe «stilig» og dermed må en bygge en ny.  Ganske staselig – og den skal være ferdig i år.  Tak en rask stopp på Shell stasjonen i bygden og kjøpte meg en kaffe, brus og en baguette. Det var greit å ha med seg noe mat på veien. Veien fra Tana Bru var nærmest rett frem i ca 30 kilometer.  Når veien er flat og rett frem så tar vinden rimelig godt selv om det «bare» er 8 sekundmeter.  Det var så flatt et for de første 30 km så hadde jeg kun hatt 100 høydemeter.  Da blir jeg litt forundret og ser med gru på det fjellet som jeg skal over.  Når det er så få høydemeter i startet så er jeg redd for at «alt» kommer med en gang.  Det var nesten slik.  Jeg har jo lært fra tidligere sykkelturer – finner du en butikk eller en bensinstasjon – SÅ stopp, kjøp noe mat – spar det du har og spis.  Jeg stoppet på en bensinstasjon – kjøpte meg en brus , en pølse og en kopp kaffe.  Det var nok lurt.  Neste spisested – det var campingen om 60 km.  Det begynte litt stille og rolig med bakker – først opp over en liten «haug» og deretter ned til en noen hus ved havet – så opp igjen og så ned igjen.  Det er ikke så unormalt – det som egentlig er utfordringen i dag – er at denne veien ikke har fått asfalt på de siste 10 årene minst.  Tele og andre forstyrrelser i asfalten får lov til å utvikle seg.  Da blir det vanskelig å sykle – spesielt i nedoverbakker hvor jeg må hele tiden se etter sprekker og hull.  Jeg vil jo ikke at sykkelen skal få sammenbrudd. Etter ytterligere 20 km, dvs 50 km fra Tana Bru – da kom Ifjord fjellet frem.  Det begynte med noen hårnålsvinger i starten og deretter mer rett opp.  Det blir tungt etter å fått juling av vinden i starten og med konsentrasjon for ikke å kjøre ned i noen dype asfalt hull under veis.  Det ble noe gåing – jeg tror beina kjente turen i går. Ifjord fjellets høyeste punkt på veien er ikke mer enn 368 meter.  Det er jo ikke så avskrekkende i forhold til mange andre høye fjell, men Ifjord fjellet ligger helt ute ved havet og det er rimelig flatt på toppen,  -Her får vinden godt med tak – og snøen vil fokke seg ganske fort.  Jeg hadde vel aldri tenkt over dette fjellet for noen par år siden, men nå hører jeg faktisk på værmeldingen at Ifjord fjellet er ofte stengt om vinteren når det blåser.  Det skjønner jeg nå – etter å ha vært der oppe midt på sommeren med frisk vind, sludd og 2 grader.  En ting er å komme seg opp på fjellet – og jeg ble stoppet av en eldre sjåfør da jeg klatret stille oppover.  Han spurte om jeg slet, nei det gjorde jeg ikke (utenom at det var … tung) – og jeg svarte kjekt at vi er vel snart på toppen – da ristet han sterkt på hode – og smilte.  Jeg burde ha skjønt et dette ikke nødvendigvis blir min dag i dag heller.  På toppen så måtte jeg sykle nesten 30 kilometere over fjellet med en god blanding av oppover og nedover bakker.  En god gammel intervalltrening på sykkel.  Huff det var kaldt, men jeg frøs ikke.  Å være her oppe var jo ikke et blivende sted – så da var bare å bøye hode og tråkke til.  Som Japanerne sier når alt går i mot en «jobba på».  Det ble noen nøttepauser, rester av frokosten fra Kirkenes og mye drikke – så kom jeg igjennom dette også.  Etter 91 kilometer kom jeg til Ifjord camping.  Her fikk jeg hytten min og så til min store begeistring at de hadde middagservering.  Bytte raskt tøy – gikk min obligatoriske tur så var det middag.  En hamburger tallerken og en brus.  OG jeg kjøpte med en GT.  Da var livet litt mer ålreit.  Jeg ble veldig trøtt av middagen.  Klokken nærmet seg 21 og da var jeg helt stup trøtt.  Jeg gikk rett til sengs – blogg fikk være blogg, jeg ville sove.  Tenkte at kanskje det er smart å starte litt tidligere i morgen tidlig.  En strekning på 125 km ligger foran meg og hvis været ikke er helt på min side og høydemeterne kommer litt feil – så trenger jeg god tid,  Da krysser vi fingrene for morgendagen.