Dag -11; Lakselv – Olderfjord

mandag 29. juni , 2020 kl. 19:05 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Vind mitt i fleisen

• Dagens Tråkk: 66,41 km
  • Antall Høydemeter: 459
  • Temperatur: 6-13 grader, snitt 7 grader
  • Været:  Overskyet til lett skyet.  7 sekundmeter motvind

Det var en kort sykkeltur i dag.  Det var helt greit.  Med nordavind så kommer vinden midt i fleisen, da er det helt ok at turen ikke var lenger.  Det var ikke varmt i dag – med en snitt på 7 grader – så gjør vinden det enda litt kaldere.  Dagen begynte på en rolig og behagelig måte.  En dusj ble etterfulgt av frokost i spisesalen.  Det er merkelig hvordan de ulike hotellene gjør servering nå under Corona krisen.  Alt fra «komplett» frokost – hvor en bestiller det en vil ha og så får det servert til ferdige «pakkede» frokost tallerkener med ulikt pålegg som du kanskje ikke vil ha.  På Lakselv så hadde de alt mulig som du kunne plukke selv – men alt er vakuumpakket i en eller annen form.  Dette er nok mer fornuftig – så spiser du bare det du vil.  Jeg fikk en utmerket frokost og smurte med meg 4 skiver som niste.  Etter frokost så ble det pakking ned i sekkene og sikre at alt er med.  Sykkelen hadde stått over natten i møterommet og den ble hentet frem og satt i resepsjonen hvor jeg også samlet sykkelveskene mine.  Her ble alt rigget på sykkelen og så var jeg klar til avreise.  Etter noen dager får jeg riktig fin dreis på selve riggingen – og alt blir stødig og fint.

Jeg dro litt før 9 om morgenen – noe sent, men i dag var det helt perfekt.  Måtte innom Prix for å bunkre nøtter, solo og sjokolade.  Da var jeg klar til å trille ut på E6.  I dag skal det være rimelig flatt – en vei som følger fjordkanten. Når det er flatt så er det heller ingenting som stopper vinden – og det merkes.  Vinden gjør at jeg «mister» 4-5 km pr time i snittfart, men siden det er en kort strekning så er ikke dette en utfordring i dag.  Turen i dag tok dermed ca 1 time ekstra.  Hadde det vært sol og litt varmt så er hastigheten av mindre betydning, men når det er surt og kaldt (selv om jeg ikke frøs) – så blir en litt lei.  I dag tittet jeg stadig ned på kilometertelleren for å sjekke hvor langt jeg hadde igjen.  Jeg hadde lagt opp til små pauser hver 20 km – dvs to pauser + en litt lengre for lunsj.  Den første pausen ble nøttepause ved veikanten.  Lunsjen hadde jeg planlagt på en rasteplass. men når du har det som mål – da finner du ingen.  Da stoppet jeg ved et bussskur slik at jeg kunne sette meg ned å spise mine skiver og drikke min sjokomelk.  Jeg fant et bussskur, men her hadde de avstengt ankomsten.  Jeg lurte fælt på hvorfor det, men det begynte å demre for meg når jeg så alle sauene som gikk å ruslet rundt der.  De hadde sikkert vært plaget med at sauene gikk inn i bussskuret når det regnet og blåste.  Sauene er nok mer intelligente enn vi tror  -om en stund finner de sikkert en måte å forsere disse enkle plankene.

Etter en god stående lunsj, var det å trille videre og vinden var der fortsatt.  Hadde rundt 30 kilometer igjen etter lunsj.  Omgivelsene endres ikke spesielt mye – fjell på venstre side og sjø på høyresiden.  Et stakkarslig hus her eller der, men plutselig kommer det en helt håndfull hus og kirke.  Dette måtte jeg forevige.  Tettstedet heter Kistrand og kirken er en langkirke med 194 sitteplasser.  Den er ca 170 år gammel.  Siden den er såpass stor – så vil jeg tro at bygden var noe større før.  Nå kan den umulig være fylt opp.

Tråkket litt videre og plutselig svinge veien sydover inn i Olderfjorden.  Da fikk jeg medvind de siste 4 km.  Det var kult og da ble livet mye mer ålreit. Etter noe korte tråkk kom jeg frem til Olderdalen.  Dette er ikke et stort sted.  En forholdsvis stor camping plass – ellers så er det kun en bussterminal, turistsenter (for overnatting), bensinstasjon og en butikk.  Hele steder er egentlig bare et veikryss.  Her har du veien videre til Honningsvåg, Alta, Lakselv, Hammerfest og Havøysund.  Her samles alle bussene for en  effektiv overgang bussene som skal gå i alle retninger.  Det var heller ingen vanskeligheter med å finne Turistsenteret.  Det var enkelt – mer utfordring var det å finne noen som kunne hjelpe meg.  Alt er stengt, ingen resepsjon men med en lapp hvor det er et telefonnummer for innsjekking.  Ingen overraskelse at ingen svarte på dette nummeret.  Da loffet jeg litt rundt i håp om at det skulle komme noen.  Etter ca 10 minutter dukket en ung jente opp – talte veldig bra finsk men også engelsk.  Da fikk jeg betale for rommet og fikk en nøkkel til rommet mitt.  Måtte vente litt da det ikke var rengjort.  Det ble gjort i en fei.  Sykkelen fikk stå utenfor så lenge til hun ble ferdig.  Så pakket jeg ut og fikk meg en rask dusj.  Sykkelen ble tatt inn på rommet – jeg vil ikke at den skal stå ute.  Gikk meg en tur langs veien slik at jeg fikk skrittene mine.  Dro innom butikken og kjøpte Svinestek fra Fjordland samt litt annet snadder.  De hadde faktisk nystekte vafler med brunost også – jeg kjøpte 2.  En spiste jeg mellom butikken og turistsenteret  – den andre skal jeg ha til kaffen etter middag.

Appen -YR er en meget viktig app på tur.  Jeg sjekker den mye og ofte.  Jeg er glad jeg kansellerte turen til Honningsvåg / Nordkapp.  I morgen skal det regne og det er meldt 14 sekundmeter motvind i Honningsvåg området.  Det hadde blitt en helt umulig oppgave å sykle 99 kilometer i kraftig motvind.  Jeg måtte vel ha overnattet i en av de mange tunnelene til Honningsvåg.  Hvis jeg av en eller annen årsak hadde klart å komme meg dit – så hadde jeg aldri kommet meg opp til Nordkapp platået.  Selv om jeg snur retningen og sikter på Alta i morgen – så kommer jeg ikke unna regnværet.  Det er meldt opptil 20 mm regn i morgen, men kanskje får jeg litt positiv drahjelp av vinden på de 107 km som jeg skal trille i morgen.  Jeg får bare kle på meg godt for regn og 4 – 6 grader.  Dette blir sikkert bra – uansett så blir det det.