Dag – 13; Alta

onsdag 1. juli , 2020 kl. 17:20 i Fra Storskog til Svinesund.. 2 kommentarer »

Å gjøre ingenting er også ganske krevende

I dag er det hviledag.  Etter at jeg kansellerte turen til Nordkapp – så hadde jeg 1 dag tilovers og den brukte jeg i Alta.  Hadde drømt om pent vær her i dag, men det ble ikke slik på bildet som jeg har lagt ved.  Derimot så har det vært regn, mye regn og noe vind.   Ser på YR at på Nordkapp har det regnet ca 40 mm og med en vindstyrke på 15 sekundmeter.  Det var nok en lur beslutning å snu ved Olderfjord og jeg tror også at beina har godt av å slippe å være i aktivitet så mye i dag.

Hadde selvsagt god tid denne morgen og frokosten ble en meget positiv overraskelse.  Det var nesten som i gamle dager.  Fikk stekt egg, bacon og tomatbønner til forrett og gode brødskiver med godt pålegg som en videreføring.  Etter en slik kraftig frokost måtte jeg slappe litt av med 2 kopper kaffe.  Etter en stund dro jeg over til treningssenteret som hotellet har avtale med.  Her fikk jeg en liten løpetur på møllen slik at beina ikke skulle glemme hva de var til for.  Så gikk jeg et par kilometer slik at jeg kom i mål med dagens skritt.  Det var greit å være ferdig med det allerede.

Nå skulle sykkelen får litt pleie.  Sykkelen fikk permisjon fra hotellet og jeg dro bort til Intersport hvor jeg hadde bestilt time til den.  Den skulle få litt smøring, justere girene og ikke minst få justert bagasjebrettet foran.  Håper det går greit nå og at jeg ikke får noen spesielle overraskelser på resten av turen.  Neste sykkelservice er i Bodø om litt under 2 uker.

Når det er skikkelig «Bergensvær» så er alt litt mer trist enn det burde vært.  Like ved hotellet ligger Nordlyskatedralen.  Den skulle ha skint i solskinnet, men selv i regnvær så er det en utrolig staselig bygning.  Den ser spennende ut utvendig og innvendig så tar en nesten pusten fra en.  Altertavlen består av en kristusfigur som er støpt i bronse og er 4,3 m høy. Nordlyskatedralen ble vigslet 10 februar 2013.  Dette var et av de stedene jeg ønsket å se her i Alta.  Hadde det vært penere vær – så hadde jeg nok tatt meg en sykkeltur oppover Alta elven.  Her skulle vi vært på hundeslede tur i slutten av mars i år, men den ble kansellert grunnet corona.  I dag ble det Sushi som en sein lunsj og dermed middag også.

Hotellet er i grunnen ganske fint og stort.  Det tar seg bra ut selv i regnvær.  Det ble en rolig ettermiddag.  Fikk jobbet litt og kost meg uten å kjede meg.

I morgen skal jeg ut på sykkelen igjen.  Ikke spesielt overraskende at det skal «bøtte» ned i morgen også.  Det skal heldigvis ikke være mye vind de 80 km som skal sykles til Burfjord.  Kupert vei, ingen store høydedrag.  Vil tro at jeg starter i åttetiden oppkledd som jeg og sykkelen skal på svømmetur.

Det blir nok en fin opplevelse i morgen også.

Kommentarer

1. Signy sier:

Hei Espen! Nå har vi lest bloggene dine i flere dager – litt av en tur du er ute på!👍🏻 Jeg begynte ferien i går, Knut Esten og Lingwei kom på fredag, de skal være her i juli. Gleder oss til å ta imot deg på hytta 19. juli og gleder oss selvfølgelig til å vise deg litt av Inderøy. Der får du mulighet til å gå skrittene dine på kulturstien! ☘️ God tur videre – vi følger med deg! 🚴‍♂️Skal sende Ellen en melding før hun reiser nordover. Sykle pent! Håper du får litt bedre vær etter hvert.🌞

• espenstur sier:

Takk for hyggelig melding. Det er noen kilometer mellom meg og dere, men det minker litt hver dag. I dag har det bøttet ned absolutt hele tiden. Henger nå på tørk i hytten. Ser først frem til at Ellen kommer og så skal det bli hyggelig å besøke dere på hytten.