Dag – 15; Burfjord – Olderdalen

fredag 3. juli , 2020 kl. 20:34 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

En strålende dag på to hjul.

• Dagens Tråkk: 130,58 km
  • Antall Høydemeter: 1.576
  • Temperatur: 5 – 20 grader,snitt 11
  • Været: Stort sett sol, lite vind

Det er utrolig hvor raskt været kan endre seg.  Fra øs pøs til strålende sol.  Jeg hadde en lang etappe foran meg, så jeg startet ganske tidlig med å gjøre meg klar.  Stod opp litt før klokken 5 og begynte å pakke sykkelen.  I dag trengte jeg ikke å pakke alt inn med vanntett overtrekk.  Det var bare å sikre at ikke noe faller av under reisen.  Drakk en kopp kakao, spiste 2 knekkebrød og så avsluttet jeg med en sterk kopp kaffe.  Litt over 6 var jeg på veien det var en strålende morgen.  Jeg kunne føle stillheten og skarpheten i naturen.  Det var bare å trille avgårde og nyte helheten.  Så tidlig om morgenen så har jeg nesten veien for meg selv også.  Det tok ikke lang tid før jeg fikk møte en del oppoverbakker.  Det første høydedraget på litt over 200 moh traff meg allerede etter ca 10 km.  Det fikk gå – alle bakker skal forseres enten syklende eller gående.  Denne toppen var rett opp og rett ned  – så det går fort unna.  Nå kom det et lite flatt parti – før neste høyde kommer ramlende på.  Dette var ikke bare en topp men ett fjell. Kvænangsfjellet er en fjellovergang som strekker seg fra Oksfjorden i sør til Kvænangsfjorden i nord.  E6 over Kvænangsfjellet er stengt på grunn av snøstorm 10-80 dager hver vinter – så det er noe utsatt når været ikke er med oss.  Høyeste punktet er 401 moh, det gikk noe slakere oppover enn nedover.  Nedover mot Oksfjord var bare en (1) lang nedover bakke.  Det må vel være litt deprimerende å sykle oppover den veien.  Det var godt å komme opp og da måtte jeg ta en liten selfi.  På toppen stod et skilt med at det var et serveringssted.  Ble litt ekstra positiv – kan være godt med litt mat og en kopp kaffe.  Men nei – den var stengt dessverre – så da fikk jeg fortsette rundt 30 km før jeg fant noe som var åpent.  Storslett var stedet for cafe og bunkring av brus, sjokolade og nøtter.  I dag ville jeg ha en god lunsj – jeg gikk på cafe.  Her fikk jeg fiskegrateng med bacon, råkost og poteter.  Det ble vel nesten en middag.  Smakte aldeles fortreffelig.  Da stod det i underkant av 50 km før jeg kommer frem til Olderdalen.  Det var for det meste sykling langs fjorden – noen ganger opp i høyden, men for det meste helt nedi strandkanten.  Blir litt overrasket at været kan forandre seg så raskt – litt mindre enn 12 timer fra grått og trist til overveldende pent.  Utsikten var nok den samme i går, men jeg vil tro at det visuelle inntrykket er nok bedre i dag.  I dag spiller det ikke noen rolle hvor langt jeg skal sykle.  Med pent vær så blir det mye enklere – kan stoppe der jeg vil og i dag tok jeg en kaffe og is pause på en lokal butikk som jeg trillet forbi.  Slike spontane pauser gir turen en ny opplevelse.  Det var ikke langt igjen til jeg kom til Olderdalen – som er dagens endestopp.  Jeg stopper her siden jeg skal ha fergen i morgen tidlig til Lyngseidet.  Det var godt å komme frem.  Fikk et helt fantastisk rom, god plass og nå kan jeg kanskje få tørket det som enda ikke var tørt fra i går.  Jeg håper at sykkelskoene blir noe mer tørre – da jeg må ha disse på i morgen.

I morgen skal jeg sykle til Tromsø.  I følge YR så skal det bøtte ned i morgen.  Det står på YR at det skal regne mye i morgen tidlig.  Det skal i grunnen regne tett i hele morgen frem til 14-15 tiden, så det er like greit å ta den første fergen kl 0815.  Da har jeg ca 22 km frem til neste ferge fra Svensby og den går kl 11:15 – håper dette funger.  Etter siste ferge er det rundt 50 km før jeg kan trille over Tromsøbroen.  Satser på at dette går bra – blir nok like våt i morgen som jeg var i går, men kanskje YR tar feil i morgen.  Det ville jo vært helt ok – hvis de tar feil.

Uansett så har dagen i dag oppveiet alt det regnet som kom i går – en nydelig reise i dag og da satser jeg på at også morgendagen blir en god opplevelse.