Dag- 18; Tromsø – Sommarøy

mandag 6. juli , 2020 kl. 21:30 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Flatt og rett frem  (nesten).

• Dagens Tråkk: 78,62 km
  • Antall Høydemeter: 552
  • Temperatur: 7- 18 grader, snitt 10
  • Været:  begynte med sol, ble gradvis mer overskyet, vind – fra lett medvind til motvind

Jeg hentet kaffe i resepsjonen tidlig denne morgenen slik at vi kunne drikke kaffe på sengen,  Det gjør vi når vi har fri.  Korona får skylden for at vi ikke lenger kan lage kaffe på rommet.  Vi sløvet litt i sengen – før vi måtte komme i gang med dagen.  Vi skulle sende reisevesken til sykkelen med neste hurtigrute sydover slik at Ellen kan bruke den fra Bodø og hjem.  Dette fixet vi lett hos Nor Lines 200 meter fra hotellet.  Så skulle jeg sende noe skittentøy til Wenche slik at hun kan vaske det til jeg kommer i slutten av juli.  Da dette var gjort – frokost på hotellet, og jeg fikk sjokomelk i dag også uten slåsskamp med Scandic personellet.  Vi smurt med oss en liten nistepakke – som vi kunne spise underveis.

Vi hadde et annet oppdrag i dag før vi kunne trille ut fra Tromsø. Sykkelen til Ellen herpet jeg i går da jeg skulle sette den sammen etter flyturen.  Bakskjermen og  forbremsen var kaputt.Det åpnet en sykkelservice butikk kl 09 denne morgenen  – og der kunne vi få hjelp.  Det var litt om og men i starten men etter enliten stund når eEllen passet på – så ble det litt sving i saken og noe større hastighet  Vi fikk ny bremsevaier og en hent ny bakskjerm.  Det tok litt over 1 time og det var nesten gratis.  Vi ble noe forsinket etter den originale reiseplanen.  Vi var klart til å trille ut av Tromsø kvart over 11.  Syklene var godt rigget og klar de også.  Været var på den beste siden – sol og nesten ikke så mye vind.  Det gjorde at jeg ikke kledde så mye på meg denne morgenen  – noe jeg angret litt på senere på dagen, så jeg økte klesmengden utover dagen.

Vi syklet ikke over Tromsøyen men rundt. Det var flatere men selvsagt noe lenger.  Broen over til Kvaløya ligger helt ved flyplassen – og da vi kom over den var det nesten bare å trille av gårde.  Lett medvind og gode sykkelstier, Det begynte å skye litt over og vinden begynte å dreie slik at den nærmet seg sidevind.  Det var helt ok, men jeg begynte å frykte at den ville fortsette med å dreie enda mer.  Dessverre fikk jeg rett, men mye senere på turen.  På Kvaløya er det en del fjell, men de er heldigvis sentrert midt på øyen.  Langs kysten så var det plass til en fin vei som vi kunne trille på.  Det er to veier til Sommarøy – vi tok den langs kysten, selv om det er ca 20 km lengre enn den «rett over» øyen.  Jeg tror det var et smart valg nå jeg så de fine veiene.  På andre side av fjorden tronet det riktig store  og massive fjell.  Jeg er glad vi slapp å sykle over disse, men de var helt topp å se dem på avstand.  Underveis så er det ikke mange steder å stoppe for å få seg en kopp kaffe.  Vi fikk anbefalt et lite sted rundt 25 km fra Sommarøy.  Det var egentlig et utsalgssted for glasskunst, men de serverte Espens favoritt – nemlig Vafler med ost og syltetøy.  Det smakte veldig godt – spesielt når vi var blitt litt kalde i kroppen.  Med denne vitamin innsprøytingen – så gikk de siste kilometerne neste som en lek selv om det var en ganske heftig motvind.  Ellen prøvde å holde seg så tett som mulig til ryggen min slik at hun skulle unngå en del av motvinden.  Sommarøy er en øy  – og da blir det enten bro, tunnel eller ferge.  Her var det en smal (meget smal) bro – så her måtte vi gå på et smalt fortau når bilene kom i mot.

Etter broen var det ikke mange kilometer igjen til hotellet.  Vi så en del telt underveis og vår felles konklusjon – det er hotell eller campinghytte som gjelder for oss.  Godt å komme i hus – pakke ut det vi trenger og så kunne vi nyte kvelden med en god GT og ikke minst super fiskemiddag med et godt glass rosevin.  Dette er egentlig veldig bra for sjelen.

I morgen skal vi ta fergen over til Senja.  Den setter seil kl 1045  – så da får vi være på plass.  I morgen skal det være rimelig greit vær og vi skal kun sykle rundt 50 km.  Tror det er smart å begynne litt rolig de første dagene — det hjelper på humøret og «happy wife betyr happy life» – det er en god investering.  Da ser vi frem til en ny øy i morgen – nemlig Senja.