Dag-20; Skaland – Bleik

onsdag 8. juli , 2020 kl. 21:56 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Flott natur gjennom en liten etappe.

• Dagens Tråkk: 52,10 km
  • Antall høydemeter: 594
  • Temperatur: 6 – 19 grader, snitt 12
  • Været: Overskyet i starten, ble mer sol etterhvert.  Null vind

En storveis dag på to hjul.  Ikke så mange kilometer i dag men det ble en bra tur.  Ikke noe vind og bare idyll.  Vi kunne selvsagt ønsket oss litt mer sol , men vi får være fornøyd med det lille vi har fått etter at vi fikk fast såle under beina på Andøya.  Vi tok på ull i dag også – og kom oss avgårde rett etter frokost.  Vi har innmari god tid når vi har korte etapper – så det tok en god stund før vi kom egentlig i gang med dagen.  Under middagen i går fikk vi beskjed at vi skulle oppover en lang bakke og over et lite fjell.  Det tok ikke lang tid før vi så hvor vi skulle oppover og igjennom fjellet.  Vi skulle opp i det skaret som er midten av bildet til venstre.  Halvveis mot toppen av fjellet ar det et hull i fjellet så vi slapp  å sykle over fjellet.  På vei opp til tunnelen så fikk vi et glimt utover hele dalen, fjorden og havet utenfor.  Kan det bli bedre enn dette tror du?.

Vi trødde på, gikk en del skritt og svetten rant på vei opp mot tunnel åpningen.  Tunnelen var helt ordinær – passe bred og med greit lys, men det gikk slakt oppover hele tiden.  Det er ikke kuult – en blir liksom aldri ferdig med tunnelen. Vel ferdig med hullet i fjellet – så var det 4 km rett ned til vannet igjen.  Asfalten var ikke særlig god og da går det ikke fort nedover – må passe farten slik at vi ikke havner i et hull i asfalten.  Det var litt opp og ned – men også mest langs vannkanten  Ikke langt unna Hamn kom vi inn i en sørlandsidyll landskap – og vi ble litt overrasket at landskapet kan endres så fort.  Her var det fine sandstrender og hytter langs vannet.  Det eneste som manglet fra å være et perfekt sted – var temperaturen.  Bare rundt 10 grader – og jeg vil ikke tro at det var så mye forskjell i sjøen heller.  Vi nærmet oss med stormskritt Gryllefjord.  Her skulle vi ta fergen over til Andenes.  Fergen går kun tre ganger om dagen – så vi ville ikke miste den vi hadde tenkt.  Vi klarte tre fergen med god margin – vi måtte nesten vente 1,5 time.  Her fikk vi kaffe og is, men det var litt kaldt å sitte og blomstre på kaien sammen med en hel haug med andre turister.   Turen til Andenes tok nesten 2 timer.  Det bølget noe – lange slake bølger, men jeg tror ikke det ble mange som ble sjøsyke.  Andenes kom snart opp i horisonten.  Andenes er vel mest kjent for Andøya flyplass og Space senteret.  Det bor rundt 2.700 på denne plassen – det så faktisk ut som en liten by (som det egentlig er også). Det var ikke mange kilometer på Andøya som vi skulle sykle i dag.  Fine veier og med lett medvind i ryggen så gikk det radig unna.  Det er kort avstand mellom vei og fjell og det gir et spennende inntrykk.  Ellen er på sporet av noe for hun raser avgårde bortover veien.  Etter bare 11 kilometer så triller vi pent inn til Midnattssol camping på Bleik.  Her fikk vi hytten vår – en koselig hytte.  Vi fikk lempet av bagasjen og da så Espen at den ene sykkelvesken har mistet et av sine fester i stoffet  og dermed blir det en glippe og den kan faktisk falle av.  Det var godt vi oppdaget dette.  Jeg tok den med til eieren av campingplassen for å spørre om han hadde en skrue med mutter som han kunne gjøre en liten reparasjon av sykkelvesken .  Han fikset dette i løpet av noen få strakser og da ble det et problem mindre.  Vi har også et lite problem med å lade lykten til Ellen.  Vi søkte opp på Internett for å se om vi fant en veiledning her – men det gjorde vi ikke.  Vi får se om vi kan få litt hjelp fra sporten i morgen – via mail.  Vi ruslet en liten tur etter dusjen.  Fjell er det jo en del av og når solen treffer disse fjellene – så blir det et fantastisk fargespill mot en knall blå himmel.

Vi spiste Pizza på den lokale Joker butikken – og vi kjøpte litt mat og frokost til i morgen.  Vi får ikke kjøpt frokost før kl 0900  – og vi har planer om å starte ganske tidlig i morgen da vi skal sykle rundt 100 km frem til Sortland.  Været skal bli ganske bra – så det kan bli en god opplevelse..