Dag-22; Sortland – Svolvær

fredag 10. juli , 2020 kl. 21:16 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

En god økt mellom fjell og fjord

• Dagens Tråkk: 78,11 km
  • Antall høydemeter:  439
  • Temperatur: 8 – 19 grader, snitt 12
  • Været:  Stort sett overskyet, noe sol mot slutten

Det var plutselig fredag – dagene er ikke lett å skille.  Vet kun hvor jeg har vært, hvor jeg er og hvor jeg skal.  Hvilken dag det er i dag er ikke lett å holde styr på.  Vi våknet opp på Sortland og i dag skal vi til Svolvær.  Det er overskyet i dag, men YR lover at det ikke skal regne.  Vi får si at den spådommen klarte de selv om det kom ca 45 regndråper da vi kom til Lofoten.  Vi startet som normalt med kaffe på sengen ved sekstiden.  I dag hadde syklene fått stå i gangen utenfor rommet vårt – da slapp vi å ha dem på rommet.  Der stod de heldigvis trygt hele natten.  Vi spiste frokost og lastet opp alle sekkene på syklene.  Vi startet litt før 8 – så det er litt tidlig gitt.  Først strekning er til Stokmarknes – som er rundt 26 km dit.  For å komme til Stokmarknes så må vi over en lang bro.  Den er ikke så høy – kun ca 30 meter over havet.  Det er nok til at Hurtigruten kan gå under.  Stokmarknes er Hurtigrutens vugge.  Det var her hele eventyret begynte – og her finner du også Hurtigrutens museum.  Vi prioriterte å komme oss videre – slik at vi kunne nå fergen kl 11:15 som skulle bringe oss over til Lofoten fra Vesteraalen.  Det klarte vi med god margin – rundt 30 minutter.  Da fikk vi vente litt sammen med alle andre på fergekaien.  Som syklister – så kommer vi alltid med – og det er en stor fordel.  I tillegg så slipper vi også å betale på «stam fergene».  Det tok rundt 40 minutter over fjorden.  Vi klarte å svelge unna både en kaffe og vaffel / svele på turen over. Nå var vi kommet til Lofoten.  Neste stopp er Svolvær – 33 km fra Fiskebøl som var fergeanløpet.  Vi hadde god tid i dag – og det kan jo være greit å komme frem tidlig på ettermiddagen.  Veien gikk mellom trange dalsøkk og fjordarmer.  Denne strekningen gikk i dalen midt på bildet.  Det er mange skilt som sier «fare for steinsprang» og vi lurer fælt på om det er ofte det detter ned en stein eller to.  Når vi tittet opp fjellsiden så er det ofte mange steiner som ligger lett slengt oppi fjellsiden.  Kanskje de sitter opp i fjellsiden og lurer på når de skal trille ned som en bowlingkule som skal treffe noen biler / syklister som er på veien.  Jaja vi kom heldigvis greit fra de denne gangen også.  Turen mot Svolvær gikk over all forventning og vi så «lyset» og solen fremfor oss mot Svolvær.  Google hadde gitt oss et tips at det var et meget høyt fjell rett i forkant av Svolvær.  Dette hadde Ellen fått med seg og hun gruet seg til denne «fjell overgangen» på 139 meter.  Vi kom stadig nærmere Svolvær og vi så ikke noe fjell.  Det hadde vel neppe ramlet ned uten at vi hadde hørt om det.  Hvordan Google hadde registrert denne toppen vet vi ikke, men vi fant et hull i fjellet og der kunne vi kjøre.  Da ble Ellen super fornøyd og vi rullet inn i Svolvær ved 1430 tiden.  Jeg rotet litt for å finne hotellet – faktisk har Scandic to hoteller i Svolvær – og jeg hadde kun sett det ene da jeg kom med Hurtigruten for et par uker siden.  Det var selvsagt det andre – og da gikk det ytterligere noen 10 minutters til før vi kunne sjekke inn.  Det var utrolig mye folk i Svolvær – jeg vil se at det krydde av folk.  Hva de gjorde der er jeg noe usikker på.  Kanskje alle sammen skal klatre opp til Svolværgeita?.  Da må det ha vært kø dit.  Jeg hadde trodd at Ellen skulle ta seg en tur opp, men nei – det hadde hun ikke tenkt.  Det burde hun ha gjort slik at jeg kunne fått noen nærbilder av «geita».  Fikk klare meg med et på avstand.  Vi slappet av litt før vi gikk ut – solen skinte så det var faktisk ganske ok å rusle litt rundt i byen.  Vi satte oss ned og drakk en kopp kaffe og spiste is på det lokale bakeriets utekafe.  Her satt vi solen og myste mot alle turistene som «vaset» rundt.  Det nærmet seg middagstid – og vi tenkte det skulle vel gå bra å få litt mat.  Det var mye vanskeligere enn det jeg hadde trodd.  Alt var opptatt – det var ikke mulig å få bord – hverken ute eller inne.  Det er utrolig mange restauranter i området – så ble litt overrasket, spesielt når Scandic har stengt sine restauranter.  De skylder på corona, men at de stenger av den grunn, mens alle andre restauranter har åpent – så er det vanskelig å tro det er corona som er årsaken.  Uansett så er alle andre fullbooket.  Vi fikk heldigvis plass på restauranten til Thon hotell – det var visst flaks skal jeg tro.  Vel vel – Scandic har sikkert sine grunner.  Vi ble gode og mette og ruslet tilbake til hotellet denne kvelden.

I morgen skal vi til Leknes – en tur på ca 70 km.  Det skal være en del bakker, men vi får vel akseptere det.  Er været bra – så tar vi en tur nedom Henningsvær, kanskje vi ser en torsk eller to.  Været skal bli noenlunde ok.  Vi gleder oss litt til å se litt mer av Lofoten i morgen.