Dag-26: Saltstraumen – Ørnes

tirsdag 14. juli , 2020 kl. 20:09 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Mye opp og ned i solskinnet

• Dagens Tråkk: 89,91 km
  • Antall høydemeter: 1.117
  • Temperatur: 10 – 23 grader, snitt 17
  • Været:  stortsett sol, lite vind

En god dag på sykkelsetet.  Solen skinte og det er første gangen jeg måtte bytte til kortermet t-skjorte siden jeg forlot hurtigruten den 25 juni.  Det var topp.  Dagen startet som normalt – jeg var tidlig våken men det var ikke frokost før kl 0730.  Da fikk jeg tid til å rusle litt rundt å betrakte naturen og omgivelsene.  I dag var det som sagt sol og da blir Saltstraumbroen litt mer koselig å se på enn i går da det var litt mer skyer.  Var klar til å tråkke av gårde men fikk en god prat med naboen på hotellet.  Han var veldig nysgjerrig på hvor jeg begynte – hvor skal jeg og ikke minst hvorfor gjør jeg dette.  Ikke lett å svare på det, men vi hadde en god prat.  Da gikk det faktisk en god halvtime.

Jeg begynte å tråkke fremover noe før kl 09.  Begynte med tynn ull og sykkeljakke og etter en stund så byttet jeg til t-skjorte og tynn vindjakke. Det var hærlig å få på seg litt sommeraktige klær.  Været var helt topp i dag, solen skinte og vinden var helt fraværende.  Jeg tok et bilde hvor hele naturen var speilet i vannet  – et utrolig syn.

I starten var denne etappen som en god spinningtime.  Det gikk opp og det gikk ned – og slik gikk det i bortimot 65 km.  Selv om det ble en del høydemeter – så gikk det ganske fort.  Brukte energien i nedoverbakken til å få fart i oppoverbakken.  Det var ikke bare opp og ned – jeg måtte helt opp på 203 meters høyde på det meste.  Flott natur – fine veier og jeg husker mye fra turen vi hadde her for noen år siden. Hadde tenkt å spise lunsj underveis – men der jeg hadde tenkt å stoppe, det var stengt.  Da fikk jeg sykle litt lenger.  Denne etappen har også en del tunneler.  5 stykker og den lengste er 3,1 km.  Sist gang vi syklet her – så var det en dårlig opplevelse å sykle i tunnelen på 3,1 km.  Det var mye trafikk den gangen.  I dag så ble jeg kun forbikjørt av 1 bil på 3,1 km og det var vel ca 10 stykker som kom i mot.  Da ble dagens tunnel sykling en ny og mye bedre tilværelse.

Etter den siste tunnelen så kom jeg ut på Storvik stranden.  Et super sted å ta en pause selv om det er bare 20 km til Ørnes.  Her stoppet jeg selvsagt – gikk innom butikken på stedet for å kjøpe lunsj – dessverre så hadde de ikke mye, men jeg valgte noe som jeg hadde veldig lyst på i varmen.  Det ble is og solo.  Vil nok ikke bli godkjent av matpolitiet, men jeg lener meg på at det er litt proteiner i isen og så er det vel noe dråper appelsin i soloen. Omgivelsene er også storartet.  Det er en flott sandstrand og her burde det vært et yrende liv, men det var vel ikke mer enn ca 10 stykker på hele stranden.  Her satt jeg og koste meg en times tid.  Mye trafikk på veien, men denne glemte perlen var faktisk glemt.

Tråkket litt videre og kom ganske snart til en rasteplass som heter Ureddplassen.  Jeg stoppet her igrunnen for et «spennende» toalett, men det var noe mer her som jeg ikke viste om.  Rett utenfor rasteplassen ligger den norske ubåten Uredd.  I februar 1943 skulle den frakte 6 agenter fra kompani Linge for å sabotere en kraftstasjon.  Ubåten traff en tysk mine og forsvant.  Det var ingen som visste hva som hadde skjedd, men 42 år (1985) senere ble ubåten  funnet på 105 meters dyp i Fugløyfjorden.  42 mennesket mistet livet i denne tragedien.

Resten av turen inn mot Ørnes gikk med stor hastighet.  Veien var bra og vinden gjorde ikke ting verre.  Selv om det ikke var mye vind så kom jeg raskt frem.  Jeg var på hotellet litt over kl 15 denne dagen.  Jeg var så pass tidlig at jeg kunne «vaske» noen klær i håndvasken slik at de lukter rene ihvertfall.  Satser på at de blir tørre til i morgen tidlig.

Ørnes er ikke store plassen.  Det bor i underkant av 1700 personer her.  Selv om stedet ikke er overbefolket – så er det en krevende og innbydende natur her også.  Når været er på denne måten – så blir jo alt veldig bra.  Etter middag gikk jeg en tur for å bunkre inn litt til dagen etterpå.  I morgen starter jeg ikke før kl 1105.  Da går fergen til Vassdalsvik som jeg må ta for å komme forbi Svartistunnelen som er rundt 8 km hvor jeg ikke får lov til å sykle. Dessverre så går det ingen tidligere ferge om onsdager – så jeg må vente.  I  morgen har jeg totalt 3 ferger, men skal ikke sykle mer enn rundt 60 km.  Jeg skal bo på en campingplass og da bør jeg ta med meg middag og frokost slik at jeg har mat når jeg en gang kommer frem.  Er noe usikker på om alt går bra, men det gjør det nok.  Været skal også være bra i morgen – så da ligger jo at tilrette for at det blir en bra tur.