Dag-27; Ørnes – Kilboghavn

onsdag 15. juli , 2020 kl. 21:10 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Korte etapper mellom 3 ferger

• Dagens Tråkk: 61,46 km
  • Antall Høydemeter: 685
  • Temperatur: 10 – 23 grader, snitt 16
  • Været: Egentlig ganske bra sykkelvær, lite vind og det regnet før jeg begynte

Dette er en kort etappe grunnet ferger. Jeg hadde meget god tid denne morgenen.  Første ferge fra Ørnes til Vassdalsvik gikk ikke før kl 1105.  Da hadde jeg god tid til å sløve om morgenen, kunne spise en lat frokost og faktisk så jobbet jeg litt denne morgenen  Det er greit å få gjort noe selv om en har ferie.  Dagens etappe bli veldig oppstykket – og jeg må tilpasse noe i forhold til hvor ofte fergene går.  Første fergen lå å duppet en god stund ved kaien på Ørnes.  Da fikk jeg en god prat med 3 andre syklister som skulle ta samme ferge.  To av disse var på vei til Lindesnes og den siste skulle til København.  Disse var «teltere» og var noe våte etter et kraftig regn i natt og i morges.  De var med godt mot – men jeg så at de hadde noe våte klær.  Overfarten til Vassdalsvik tar bare 40 minutter.  Da ligger 31 kilometer og venter på deg frem til neste ferge fra Forøy.  Jeg hadde et håp om å rekke 1330 fergen – og da har jeg 1 time og 45 minutter på meg, hvis ikke så må jeg vente en time.  Det er jo ikke så mye å vente, men rekker jeg den første – så får jeg det litt lettere til neste ferge.  Jeg husker sist jeg syklet denne strekningen. I første delene – ca 20 km, så er det rimelig ok veier – og ikke så mange bratte bakker.  Mer lange flate nedover og lange flate oppover.  Har en nok fart på sykkelen så går det fort disse kilometerne.   De siste kilometerne er over en fjellkam og så ned igjen på andre siden.  Ikke så høyt – det var vel litt over 100 meter.

Meste parten av denne strekningen er inn en fjordarm og så ut igjen på andre siden.   Noe tungt når en ser langt inn i bukten å vite at du skal inn der – og så skal du sykle mesteparten av fjorden ut igjen.  Helt innerst i fjorden har jeg utsikt opp mot Svartisen. Er ikke helt sikker om jeg ser Svartisen på bildet til venstre – men i følge kartet ved veien så skal jeg det.  Da må jeg tro på dette.

Bildet til høyre visere den lange fjorden jeg har syklet inn og så opp i høyden på andre siden.  Ganske sjarmerende tur egentlig.  Kosetur.  Jeg hadde meget god fart på sykkelen – jeg kostet på og hadde faktisk tid til å stikke innom Joker  å kjøpe noen boller og en YT drikk – og allikevel hadde jeg 10 minutter å vente på fergen.

Denne fergen brakte meg over til Ågskardet.   Her var det litt mer kupert, men nå hadde jeg god tid.  Hadde blinket meg inn på fergen som skulle gå 1615 fra Jektvik – en strekning på 28 km.  Da har jeg litt mer enn 2 timer på denne strekningen – og da kan jeg ta en del pauser og bare trille av gårde.   Spiste noen boller på denne turen samt litt Solo – nok en gang ikke en slager hos «matpolitiet», men veldig enkelt.  Den brødmaten jeg laget til frokosten i morges – den skal jeg spare til i morgen når jeg skal på langtur.  På strekningen til Jektvik er det 2 tunneler – den første på 3,3 km og den andre bare på 0,4 km.  Disse gikk veldig greit – det var så lite trafikk at jeg hadde egentlig tunnelene og veien for meg selv.  I den lange på 3,3 km møtte jeg kun 1 bil og 2 biler som kjørte forbi meg på disse 3,3 km.  Jeg kaller det lite trafikk – og det er noe fordeler med at utlendingene ikke har kommet så langt opp enda i Norge. Kanskje alle sammen har landet i Lofoten.   Kom frem til Jektvik allerede ved 1520 – og kjørte faktisk direkte inn på fergen som skulle gå et par minutter senere.  Det kaller jeg flaks.  Denne fergen tar litt over 1 time – så nå kunne jeg kjøpe meg en pølse og en kopp kaffe.  Da koste jeg meg skikkelig – skal ikke mye til gitt.  Sløvet litt, leste avisene på mobilen, hørte på naboene som diskuterte hvor de skulle bo henne i natt og hva de skulle ha til middag.  Lot tankene fare og sjekket selvfølgelig YR på hvilket vær jeg skal få de neste dagene.  I morgen skal det være veldig bra – lite vind – og det passer jo bra til den lange etappen jeg har da.  Fredag derimot – skal det «piss regne». Da skal jeg sykle fra Sandnessjøen og mot Vik – det blir en våt tur.  Da vil jeg ikke se de «syv søstre heller» hvis skyene henger helt ned i fjæresteinene.  Vel vel – satser på at YR tar skammelig feil.

I dag er i dag – og da får jeg nyte dagen i dag.  Solen skinner og når jeg kommer i land skal jeg bare sykle 3 kilometer før jeg kommer til Polarcamping.  Her har jeg bestilt en enkel hytte for overnatting.  Det var en enkel hytte,  men jeg kommer fra en hotellovernatting på Ørnes og i morgen så skal jeg lande hos Scandic i Sandnessjøen så det er ikke synd på meg.  Vertskapet her på campingen anbefalte sterkt en tur opp på «fjellet» – med god utsikt og fin natur.  Egentlig anbefalte han at jeg skulle gå ved 10 tiden om kvelden slik at jeg fikk solnedgangen der på toppen.  Det er litt for seint for meg – da jeg hadde tenkt å starte veldig tidlig i morgen tidlig. Helst ved 6 tiden.  Jeg har en ferge i morgen og i tillegg så skal jeg trille 131 km.  Det blir en lang dag og da kan det være smart å starte litt tidlig.  Været skal i følge YR være lett overskyet, 16-21 grader og kun en vind på 1-2 sekundmeter.  Da kan jeg ikke skylde på været og vinden i morgen – det er kun beina mine som tråkke til.

Morgendagen – den blir knall.