Dag-31; Høylandet – Inderøy

mandag 20. juli , 2020 kl. 09:09 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Våt start – trege bein – full fart

• Dagens Tråkk: 133,82 km
  • Antall Høydemeter: 1.347
  • Temperatur: 9 – 23 grader, snitt 14
  • Været: Startet med regn – lysnet etter 50 km – sol etter 75 km

En tung dag i starten – regnet sildret – ikke noe kraft i beina i begynnelsen – så løsnet det de siste 60 km.  Snodig.  Et mysterium.  Ikke noe formell frokost i dag – bor jo nesten helt alene  i et stort hus.  Det ble 2 knekkebrød med brunost og 1/2 liter med sjokomelk.  Ryddet litt og lastet opp sykkelen.  Hadde fulgt med på YR for å se om det skulle regne denne morgen – det skal visst begynne rundt kl 07, men da jeg tittet ut om morgenen så regnet det ikke. Da tar jeg sjansen at regntøyet kan bli liggende i veskene. Sykkelen pakket, trillet ut i gangen og jeg var klar.  Noen merkelige dråper begynte å falle ned fra himmelen – der begynte det å regne.  Måtte finne frem regntøy, overtrekk til sko – å kle på meg regntøyet.  Det ligger jo lett tilgjengelig.  Så var det bare å sette i gang.

En liten ruteendring fra den opprinnelige planen – jeg tok det rådet som jeg fikk i går, kjør direkte til E6.  Det var opp en liten topp på ca 5 km – jevn stigning, men med regn og regntøy så blir det noe klamt og hett.  Det får gå – er nesten helt alene på veien og tråkker pent oppover.  Det var rundt 14 km frem til E6 og jeg forlater Rv17 – Helgelandskysten.  Noe tidligere enn planlagt, men jeg reduserer dagens etappe med 17 km.  Ikke mye meg – ellers hadde det blitt 150 km på en dag.  E6 er jo selvsagt en del bedre vei, men samtidig en del mer trafikk.  Selv tidlig om morgenen var det en jevn strøm av biler.  Har begynt å legge merke til at bo-biler og biler med campingvogn kommer alltid 2 og 2.  Kanskje det er noen oppsamlingssteder for bo-biler og campingvogner – hvor de slipper 2 og 2 ut i trafikken med jevne mellomrom.  Smart, men noen ganger kommer dere flere par samtidig.  Her har nok det skjedd noe med logistikken.  Vel – de kjører som oftest pent alle sammen.  Noen er noe mer nærgående enn andre men det gjelder bare for meg å holde en stødig kurs.

Det regnet fortsatt men jeg ser at det lysner litt i «horisonten».  Snåsavannet – er ikke en liten pytt.  Det er stort og jeg skal sykle langs dette en stund.  Det er vel kanskje litt feil å kalle det et «vann» – skal vel si en liten innsjø.  Det er ca 40 km langt og det betyr at jeg er ikke langt fra Steinkjer når jeg har kommet forbi.  Det går opp og ned – og langs vannet så er jeg på rundt 100 – 150 høydemeter omtrent hele tiden.  Det hadde nå sluttet å regne, men avventet litt før jeg tok av regntøyet.  Det kunne jo hende det var noen flere dråper som skulle ned til meg. Nå kom også solen og da blir det ekstra hett og noe mer klamt.  Om regntøy puster er jeg noe usikker på, men med flere glidelåser som kan åpnes så blir det noe ventilering, men jeg tok det av til slutt.  Finner jeg en rasteplass når jeg har bruk for det – nei selvsagt ikke.  Fant en liten plass på en de mange avstikkerne på veien – opp til et hus – og gjorde skiftet her.  Sikker til stor fornøyelse for de som bodde i huset – hvis de så ut.  Det ble mye bedre å sykle etter på dette – og kan hende det var på dette tidspunktet beina ble kvikke og medgjørlige igjen.  Jeg fikk opp dampen og trillet lett og ledig videre.  Det begynte å nærme seg en liten pause.  Kom etter en stund til en rasteplass ca 10 km nord for Steinkjer.  Her var det topp – det burde være lovpålagt at alle rasteplasser i Norge skal en minimum servering.  Her fikk jeg kjøpt akkurat det jeg ønsket meg nå.  Solen skinner og jag skal nyte dette nå.  En kurv med nyplukkede jordbær, italiensk vaniljeis og «nytraktet» kaffe.  Det smakte aldeles fortreffelig – så dette bør bli stadardoppsett på alle rasteplassene i Norge.  La oss stemme det frem – hvilket parti har dette med i sitt program?.

Ikke lenge igjen til Steinkjer.  Her har de brukt mye penger på en ny vei som vi syklister ikke får lov til å bruke.  Hmm.  Vi ble geleidet inn på gamleveien – egentlig veldig fin vei som vi får nesten lov til å bruke alene.  Min svigerfar er oppvokst her på disse traktene, men jeg syklet ikke oppom gården hvor han kom i fra.  En liten omvei hadde det blitt.  Svingte innom Egge kirke. En staselig bygning som kneiser på toppen av en bakke med fin utsikt. En kirke fra 1767.  Her kan jeg finne en god del av slekten til min svigerfar.  Trillet ned mot Steinkjer og her oppdager jeg at det er litt kronglete å komme igjennom på sykkel.  Her må jeg holde tungen beint i munnen for å finne hvor det faktisk er lov til å bevege seg på sykkel.  Kanskje en kunne investert i noen flere skilt?.  Kom meg etterhvert videre – og ut på «andre» siden.  Syklet mye av de neste km på gamle E6 – som er på oversiden av dagens E6 som er en motorvei.  Ved avkjøringen til Inderøy – smatt jeg av og inn på den Gyldne Omvei.  Solen skinte fortsatt og nå er det ikke med enn rundt 20 km igjen til hytten til broderen.  Hadde telefonkontakt med dem slik at de skulle stå i veikanten der hvor jeg skulle svinge av.  Litt grusvei – og så var jeg der.  Endelig fremme og er her for første gang – selv om de har hatt hytten i 20 år.  At jeg ikke har vært her før en min skyld.  Det har vært en stående invitasjon, men det har aldri passet slik.  Men nå er jeg her – og jeg skal bli her i 2 dager.  Fikk en god kopp kaffe og en hyggelig prat før jeg begynte å laste ned fra sykkelen og «lande» etter turen.

Ble servert Trøndersk festmiddag – til stor glede.  Jeg spiste mye av sodden og det passer meget godt i en sliten sykkelkropp.  Til dessert – selvsagt is og jordbær.  Livet er helt ålreit.  I morgen er det bare avslapping – en hviledag som de sier på sykkelspråket i «tour de france».  Regner med at jeg skal få oppleve noe av de spennende stedene som Inderøy har å by på.  Vi får se.