Dag-33; Inderøy – Flakk

tirsdag 21. juli , 2020 kl. 21:12 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Været ubestemmelig  – «langt» fjell

• Dagens Tråkk: 88,05 km
  • Antall Høydemeter: 1.204
  • Temperatur: 6 – 17 grader, snitt 11
  • Været:  Sol, Regn, Styrtregn, Vindkast

En ubestemmelig dag på sykkelen.  YR sier det skal regne jevnt hele dagen.  Morgenen viser lett overskyet og underveis regnet det og noen ganger kom syndefloden – og så sol innimellom.

Jeg stod opp litt over kl 6 – begynte å gjøre meg i stand.  Da dukket broderen opp og laget kaffe.  Jeg hadde egentlig god tid – hadde ikke tenkt å dra før en gang mellom 8 og 10.  Drakk litt kaffe, pratet og pakket sekkene.  Nesten alt innhold hadde blitt tatt opp disse dagene og da blir det mye styr å få alt ned i riktig pose og riktige veske.  Vår venn datamaskinen populært kalt YR hadde lovet generelt regn i hele dag – kanskje noe sol, men mye overskyet.  Datamaskinen hadde også antydet noe vind.  Derfor var jeg mentalt forberedt på å ta regntøy på med allerede fra første tråkk, men det så jo så bra ut utenfor.  Jeg pakket ned regntøyet i sekkene og tok på meg normale sykkelklær.  Lagde meg stor frokost, smurte matpakke og drakk O’boy og pratet med de lokale hytteeierne. De dukket opp nesten alle sammen før jeg dro.  De vinket meget pent adjø og ønsket meg god tur videre.  Var litt treig i beina i starten – kom liksom ikke helt i gang.  Så ringte fruen og jeg snakket litt med henne.  Hun var på jobben og ville vite om jeg hadde det bra.  Det har jeg jo – så da kunne jeg sykle videre.  Fortsatt fint vær – og jeg nærmet med Skarsundbroen som jeg «flakset» over i stort tempo.  Plutselig kom det en skur fra himmelen.  Jeg svingte raskt inn på en parkeringsplass og byttet over til regntøy og overtrekk på skoene.  Nå kom været som YR hadde spådd – og da var det like greit å dresse seg opp som en fisker i regntøy på to hjul.  Tråkket litt videre – og det stoppet å regne og solen skinte mellom noen skyer.  Så langt 10 km i delvis sol, 2 minutter med regn – og så sol igjen.  Fin været holdt seg i ytterligere ca 10 km, men da var det slutt på solstrålene.  Sammen med regnet så var jeg kommet frem til fjellet.  Det skulle være en «høyde» på 320 meter og nå var det visst på tide å begynne å klatre opp disse meterne. Jeg syklet opp og litt ned igjen, så opp en del – så litt ned igjen.  Sammen med regnet og en lite kledelig vind – så ble dette faktisk litt tungt. Det var mange kilometer som gikk på denne måten.  Jeg fulgte med på høydemåleren på GPS – for å se når vi kom til toppen av fjellet, dvs 320 meter over havet.  Vi krøp sakte men sikkert oppover, men du verden hvor langt dette egentlig er.  Jeg tror at jeg syklet opp og ned i ca 12 km før jeg endelig kom opp på toppen.  Dette var bra og jeg knipset et bilde «bakover» der hvor jeg hadde syklet.  Var  jeg på toppen, ja jeg var da det (sammen med en haug med sauer), men du verden, her har fjell-arkitekten gjort et mesterverk med å holde intensiteten med å holde seg +/- 50 høydemeter rundt toppen i nesten 10 kilometer til. Dette var et utrolig «langt» fjell som har sikkert irritert mange syklister gjennom tidene. Uten å bevege seg nevneverdig nedover – så hadde jeg tråkket opp og ned i silende jeg regn rundt en fjelltopp i bortimot 25 km.  På et eller annet tidspunkt – så må det gå nedover. Jeg kom til et slikt punkt og da følte jeg at jeg skulle trille ned i 6 kilometer til Leksvik.  Så var det selvsagt ikke – ca 150 meter nedover i god fart – så hadde  fjellarkitekten laget en grandfinale på veien at nå fikk vi jaggu sykle opp igjen en lang bakke på rundt 1 km – før jeg endelig kunne trille nedover de siste kilometerne til Leksvik.  Det ble jo ekstra bratt nedover nå og i regnvær så måtte jeg ta det rolig.  Fruen og datteren har sagt meget klart i fra at jeg har fått bremser på sykkelen og de er der for å brukes – spesielt i dårlig vær.  Jeg tok det derfor meget rolig i dag.

Broderen hadde annonsert at på ooop’en så var der en kafe i Leksnes.  Klokken var nå rundt 1230 og da var det kanskje på tide med litt mat. Kafeen var åpen og jeg trasket inn for å få litt mat. Da jeg gikk inn – så stoppet det å regne.  Det så ut som regnguden hadde også behov for å slappe litt av en stund. Jeg spiste hamburger med chips hentet fra barnemenyen.  Jeg trengte bare litt mat nå, men jeg tok en kaffe og en liten vaffel til dessert. Det passet godt med en pause nå.  Fruen hadde sendt meg en SMS for en liten stund siden og lurte på om det var noe som var galt.  Hadde jeg punktert eller ?.  Jeg har satt på LiveTrack slik at hun og datteren kan følge med neste hvert tråkk jeg tar hver dag.  Jeg er en liten «rød prikk» på et kart som viser hvor jeg er og hvor langt jeg har syklet.  Av en eller annen årsak så hadde prikken stoppet opp etter 30 km og det var en stund siden.  Nå hadde jeg syklet 50 km – så det var ett eller annet som ikke fungerte.  Siden jeg hadde «stått» stille midt på et fjell i over 1 time – så var det ikke så rart at hun lurte på om det var skjedd noe. Det er kjekt at noen følger med og passer litt på meg.  Jeg ringte henne selvsagt og sa at alt var ok.

Etter lunsjen hadde jeg ca 35 km igjen før jeg var fremme.  Nå skulle jeg sykle langs kysten hele veien frem til fergeleiet.  Det ble flatere – men nå fikk vinden et større spillerom.  Det var en sørvestlig vind med styrke rundt 5-8 sekundmeter – og sørvestlig vind får en meget spesiell treff langs Trondheimsfjorden og gjør syklingen utover fjorden litt mer utfordrende.  Det som var positivt var at regnguden hadde sovnet under lunsjen med noen spredte rykninger resten av turen. Etter et par timer kom jeg frem til Rørvik hvor fergen til Flakk går.  Det er to elektriske fergen som trafikkerer denne strekning.  Store fine fergen som ikke gir en lyd i fra seg.  Selv om fergene er nye så er kaffe akkurat den gamle typen, hvor vannet har fått en altfor dominerende stilling.  Ble litt kald i dag når det vekslet mellom regn og sol om hverandre – regner det så blir jeg våt og er det sol så blir jeg klam.  Jeg blir aldri fornøyd.  Det var ganske kaldtover fjellet også – bare 6 grader ser jeg og jeg merket at det var litt kjølig i de 10 km jeg var på «toppen».  Vel fremme på Flakk så var det bare å komme seg av fergen.  Campingen er fergeleiets nærmeste nabo – så jeg hadde ikke noen problem med å finne overnattingen i dag.  Fikk hytten min, den er ikke stor, og installerte med der.  Byttet om til «sivilt» antrekk og skulle gå meg en tur i området rundt Flakk.  Nå hadde regnguden våknet og nå skulle han (eller hun) ta igjen for en lang lunsj.  Det bøttet ned men ikke hele tiden, det var av og på.  Fikk gått turen min – og hadde noen stopp under noen trær og i buss-skur når det regnet mest.  Det gikk egentlig greit, men det gikk jo litt tid.  Tok meg en matbit på grillen på fergeleiet før jeg ruslet «hjem» til hytten min og drakk en kaffe.

I morgen blir en ny og spennende dag på sykkelen.  Jeg skal til Kyrksæterøra og bo på hotell Koselig. Det må bare bli bra.  Det er i underkant av 120 km dit.  Hva sier vår kjære datamaskin under alias YR til morgendagen: Gjennomgående regn hele dagen.  Da vet jeg hva jeg skal ha på meg.  Det samme som jeg hadde på meg i dag.  Uansett – så blir det en fin dag og jeg ser frem til et hjemmekoselig hotell.