Dag-35; Kyrksæterøra – Kristiansund

torsdag 23. juli , 2020 kl. 21:33 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

En brutal start , men noe bedre utover dagen

• Dagens Tråkk; 99,32 km
  • Antall høydemeter:  1.413
  • Temperatur; 7 – 20 grader, snitt 10
  • Været:  Det har dryppet av og på i hele dag

Etter en behagelig morgen med kjempegod frokost og en litt rolig start, ble det fort brutalt.  Etter en kilometer kom fjellet (eller høyden) deisende på meg.  225 høydemeter allerede etter 4,5 km sykling.  Det var noe brutalt, men det var i grunnen rett opp.  Det regnet og jeg hadde tatt på meg alt av regnutstyr, det kom godt med – for det kom da noen millimeter etterhvert.  YR hadde lovet at det skulle bli bedre rundt lunsjtiden – og at jeg kunne skifte over til en noe mer praktisk bekledning og sko.  Jeg hadde pakket joggeskoene helt på toppen sammen med noe lettere klær.  Det kunne jeg latt være – og hvis de som ventet med lunsjen til det ble bra vær – så ble de nok sultne.  Det lysnet vel først ved 17 tiden – og da var det middagstid, Jeg så jo selvsagt etter om det var begynt å lysne og her så det ut som det skulle bli bra.  Som dere skjønner så var det bare en bløff fra naturen sin side.  Ikke mange tråkk etterpå – så bøttet det ned.  Etter den første høyden kom det noen fine nedoverbakker.  Tempoet kom tilbake til beina – og nå var vi i gang.  Trillet videre med godt mot og regnet dryppet rolig ned.  Da kan jeg invitere den neste høyden inn i bloggen.  Nå blir fjellene som de er på sørlandet.  Det er rett opp og som vipper du over toppen og så er det rett ned.  Ikke noe flatt på toppen.  Denne høyden var rundt 260 meter over havet. Nå har jeg klatret rundt 500 høydemeter  (over to fjell) og har ikke syklet med enn 17 kilometer.  Da kan jeg si med tyngde at det er litt brutalt denne torsdag morgen.  På toppen av den siste høyden hadde jeg super utsikt ned til Årvågen og utover «Trondheimsleia».  Det er vakkert på toppen.  De som har et godt syn ser også at det faktisk er noe blått på himmelen, men det traff ikke meg.

Hadde god kurs mot Aure som ligger ca 45 km fra startstedet.  Måtte ha litt mat etterhvert.  Laget en god matpakke på det Koselige hotellet – og nå fikk jeg teste den.  Det er ikke mange rasteplasser – så denne gangen satt jeg utenfor Stemshaug kirke.  Stille og fredelig på en benk ble to skiver og en YT drikk konsumert.  Jeg fikk dra videre – det regnet ikke for øyeblikket – så livet smilte.  Jeg skjønte nå at dette område er et «øy» område.  Den ene broen etter den andre kom og noen små tunneler innimellom.  Jeg tror jeg rundet i overkant av 10 broer i dag.  Etter å syklet fra Aure og hadde kursen mot Kristiansund, møtte jeg den veien som jeg hadde kommet på for 6 år siden.  Da hadde jeg tatt ferge fra E39 over på denne øyen.  Da husket jeg at det snart kom en coop hvor jeg kunne ta en pause til..  Dette er favoritt butikken når jeg er på denne kanten av landet.  For 6 år siden så var denne butikken er stor redningsplanke for en sliten syklist, men nå var det ikke så kritisk.  Nå har jeg bare syklet noe over 50 km, men sist så tror jeg at jeg hadde syklet bortimot 90 km da jeg kom hit.  I dag ble det en kurv jordbær, solo og en sjokomelk.  Dette er et godt mellommåltid.  Nå er det rundt 42 kilometer til Kristiansund.  Jeg har sagt tidligere at det var godt å bli ferdig med de lange flate veiene som jeg hadde i nordnorge.  Jeg tenkte på at NÅ hadde det vært litt moro å ha noen lange / flate her nede også.  Veien fremover var kontinuerlig opp og ned – kan si det var intervall kjøring hele veien.  Ikke noe hvile  – og når asfalten er våt, så blir det litt hardt.  Men som jeg har sagt til datteren og til PT’en, det er dette jeg har trent for.

For å komme til Kristiansund så må vi ta en ferge. Det var en liten ferge fra Tømmervåg til Selvika som er ca 10 km før Kristiansund.  Mens jeg ventet på fergen kjøpte jeg meg en kaffe og en svele med brunost (den første hittil). Skjønner at jeg nå er kommet inn i svele «land» og kan kanskje si farvel til vaflene mine for en stund.  Nå begynte det å lysne – men det var fortsatt noe vått i luften da jeg trillet inn til Kristiansund.  Her også var mye bakker og byen er vel kanskje litt kronglete.  Jeg holdt fokus på de mange sykkelstiene som snodde seg rundt omkring, men til slutt så jeg Scandic huset.  Fikk et supert rom – så sykkelen fikk fin plass.  Frokosten åpnet ikke før kl 08 i morgen, så jeg bestilte like greit en matpakke til kl 0630 som jeg kan ta med meg.  Jeg må ta bussen gjennom tunnelen og det er kun lov til å ha med 2 sykler pr tur og derfor starter jeg såpass tidlig.    Nå skinte solen og jeg gikk meg en tur på byen.  Ville selvsagt se hvor jeg skulle ta bussen i fra – så da vet jeg det.

Her «traff» jeg klippfiskkjerringen som stod stødig på bryggen.  Hun var en gave i forbindelse med byens 250 års jubileum i 1992.  En staselig dame. Jeg gikk videre og kom til et sted som het «vanndammen» som var et vannreservoar i perioden fra 1860 – 1979.  Roligheds- eller svanedammen ble anlagt 1850-60.  Her var det en fin skogsvei rundt vannet og det var et fint turområde.

Det har vært en fin dag på sykkelen.  Kanskje litt for mange høydemeter i dag i forhold til lengden på dagens etappe.  Kroppen, beina og hodet fungere bra – så alt er såre vel.

I morgen så skal jeg begynne med en liten buss tur over til Averøyen.  Så skal jeg få syklet på Atlanterhavsveien. Det var fint forrige gang og jeg håper på en like fin opplevelse denne gangen også.  I følge YR så skal det bli et bra vær.  Da satser jeg på det gitt.