Dag-36; Kristiansund – Molde

fredag 24. juli , 2020 kl. 22:26 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Overraskende justering av etappen, men en super duper dag

• Dagens Tråkk: 130,68 km
  • Antall høydemeter: 1.142 meter
  • Temperatur: 7- 21 grader, snitt 13
  • Været:  Noe surt frem til lunsj, litt yr – deretter sommer.  Vind litt, men den hadde en god vinkel i dag.

Stod opp tidlig for å rekke 7 bussen.  Fikk med meg matpakke fra hotellet og trillet bort til bussterminalen.  Jeg var alene så tidlig – ikke en kjeft å se.  Klokken er litt før 7 en fredag – det burde da være litt mer liv i byen en bare noen måker som svever rundt. Stilte meg pent opp og ventet på bussen.  Tok av all bagasjen – og betalte 87 kr gjennom en SMS.  Bussen trillet frem 5 på syv – og jeg kunne begynne å lempe inn bagasjen.  Han spurte om jeg skulle gjennom tunnelen og det bekreftet jeg og siden det var så tidlig på morgenen kunne jeg ta sykkelen inn på bussen.  Her fikk den en fin plass.

Jeg trodde jeg hadde gjort en god forberedelse i går.  Fikk hjelp av resepsjonisten om buss og tidspunkt, sjekket hvor bussen gikk i fra og hvordan jeg skulle betale.  Jeg trodde vi snakket om buss gjennom Atlanterhavstunnelen, men det var en helt annen tunnel som resepsjonisten tenkte på.  Han tenkte på Freifjordtunnelen som også er en undersjøisk veitunnel som må brukes for å komme til Molde.  Ved åpningen (i 1992) var tunnelen verdens lengste undersjøiske veitunnel, med lengde 5086 m og dybde 130 m under havet.  Atlanterhavstunnelen er et par kilometer unna – og Freifjordtunnelen er 51 km unna.  Det ble litt forskjell og jeg ble en smule paff når jeg satt på bussen og den kjørte en helt annen vei.  Det var jo ikke sjåføren sin skyld – jeg burde ha sjekket.  Bussen skulle jo til Molde og da trodde jeg at den kjørte over Averøy.  Jeg gikk pent av bussen da den stoppet etter tunnelen – fikk hjelp av sjåføren med sykkel og bagasje.  Jeg takket pent for turen og han ønsket meg lykke til med syklingen.  Akkurat da viste jeg ikke hvor jeg var.  Sjekket på det manuelle kartet jeg hadde meg og sjekket på mobilen.  Da viste jeg hvor jeg var.  Jeg var ca 44 km fra Molde og jeg kunne selvsagt sykle direkte dit – da hadde jeg vært der rundt kl 11.  Det var jo ikke meningen da.  Jeg fant selvsagt en vei tilbake til Atlanterhavsveien som jeg ville sykle på.  Den gikk mot Eide og derifra mot over mot Averøy.  Dette var strålende – og veien var fin.  Været derimot var noe «tungt». Skyene hang nesten ned i fjæresteinene og det var noe regn i de også,  YR hadde ikke meldt regn, men heller med lettskyet pent vær.  Jeg syklet en stund med normale klær, men etter en stund måtte jeg ta på meg regnjakken.  Mer tok jeg ikke på.  Frem til Averøy er det ca 50 km og det betyr at jeg får en strafferund på i underkant av 20 km siden jeg tok feil tunnel.  Da jeg kom til Eide så var bakeren åpen – og her så det riktig trivelig ut.  Jeg gikk selvsagt inn og kom i prat med de som ekspederte.  Jeg kunne tenke meg noe frokost.  2 knekkebrød på hotellet kl 6 er ikke nok.  De hadde mye godt i disken, men alt var jo med hvitost i en eller annen form.  Jeg spurte om de hadde noe uten hvitost – og da spurte hun hva jeg kunne tenke meg.  Prøvde med skinke — men hun syntes dette var for trist.  Spurte om jeg likte egg, laks og reker – det bekreftet jeg og da kom hun ganske fort ut med en super frokost – som jeg supplerte med en svele og en kopp kaffe. Dette var bra – og jeg spiste og koste meg.  Jeg tok meg påfyll på kaffen også.  Takket pent for meg da jeg gikk – og de smilte og ønsket meg god tur videre.  Det var et lite stykke til før jeg kom til Atlanterhavsveien og jeg syklet på alle de kjempe fine sykkelveien som de ha anlagt her.  Det var fortsatt litt trist vær, men jeg kunne se at det mulig var forbedringer på vei – vi får se om det blir en endring.

Trillet pent videre og så nå Atlanterhavseien.  Jeg syklet her i 2014 og det var en opplevelse.  Siden jeg nå kommer fra «sør» siden – så må jeg faktisk sykle frem og tilbake denne gangen.  Det blir moro.  Jeg måtte selvsagt over til Averøy – før jeg kunne snu.  Må jo si at jeg at  jeg har vært på øyen.  Dette er et fabelaktig veistykke – og det er ikke rart det er mye turister her. Nå kunne jeg sette kursen mot Molde.  Jeg hadde planlagt å sykle ytre vei mot Bud  – og været begynner nå å bli strålende og vinden har en god vinkel i dag.  Det blåser ikke så mye – men det gir et lite løft.  I går nevnte jeg at jeg savnet litt de flate veiene – og nå kom de.  Det var riktig moro – flate veier, fin struktur og da går det fort.  Jeg tok alle mulige veier turistveier og da ser jeg ganske mye.  Noen ganger syklet jeg helt ute i sjøkanten. Denne strekningen grenser opp mot Hustadvika – og i dag er det knall sol og sikkert nesten flatt hav.  Et nydelig land vi bor i – spesielt når det er sol og fint vær.  Ikke lenge etter så kom jeg til Bud. Bud er et tettsted og fiskevær i Hustadvika kommune i Møre og Romsdal og ligger ytterst ute på Romsdalskysten, med det kjente havstykket Hustadvika som nærmeste nabo.   Stort lenger ut kommer en ikke.  Nå nærmet det seg lunsj tid.  Jeg siktet meg inn på bryggerestauranten.  Av en eller annen grunn så fikk jeg et bord ute – og helt i vannkanten.  Her kunne jeg spise lunsj.  Det var bufeet – og her var det mye godt.  Det ble litt fiskesuppe, kokt laks og så tok jeg en pølse.  Det ble ikke bare lunsj men middag også.    Dere kan være sikker på at jeg nøt denne timen, men da jeg sjekket så hadde jeg nå ca 50 km frem til Molde – så da får jeg stikke av gårde.  Vinden var fortsatt der – men vinkelen var ikke helt optimal lenger – men fortsatt var det ikke motvind. Turen til Molde gikk veldig fint – fine veier, mange sykkelstier.  Jeg fant hotellet – det var bare å holde seg i nærheten av vannet.  Jeg skal bo på seilet.  ikke på toppen, men jeg fikk ut mot sjøen.  Fantastisk utsikt.  Jeg fikk pakket ut, men jeg måtte gå en tur.  Jeg måtte kjøpe en ny trådløs mus .  Jeg fant en på et kjøpesenter et par kilometer fra sentrum.  Da fikk jeg mine skritt.  Jeg var fortsatt mett etter lunsjen så jeg kjøpte en kurv med jordbær som jeg knasket utover kvelden.

Dette har vært en helt utrolig dag – masse nydelig natur – god fart i beina og med en vind som hadde en god vinkling i dag. Det ble noe over 130 km i dag og jeg hadde et snitt på 17,7 km i timen for dagen.

Hva med i morgen.  Jeg skal til Ulstein – og jeg skal ha hele 3 ferger og rundt 110 km  Det kan ta noe tid så jeg får starte litt tidlig vil jeg tro.  Været – det skal faktisk bli bra og ikke stort med vind.  Da får jeg bare sikre at jeg står opp tidlig nok.