Dag-37: Molde – Ulsteinvik

lørdag 25. juli , 2020 kl. 21:48 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Fint vær – noe kronglete vei

• Dagens Tråkk: 108,61
  • Antall høydemeter; 1.240
  • Temperatur : 5 – 28 grader, snitt 16
  • Været:  Pent, mye som og lite vind

Jeg tror jeg stod opp før fuglene i dag.  Ville rekke den første fergen som gikk kl 07 – slik at jeg med sikkerhet nådde den neste fergen kl 1015.  Sist jeg kjørte her så bommet jeg og måtte vente i 1,5 time.  Det skulle jeg unngå i dag.  Selv de på hotellet var ikke våken – så da fikk jeg ikke noe mat fra dem. Jeg kom i god tid til den første fergen – og det var ikke folksomt. Jeg kunne til og med rusle en liten tur før fergen kom.  I dag fikk jeg privatferge, en hel ferge for meg selv.  Og jeg som sykler – jeg slipper å betale – da blir det ikke mye overskudd på denne turen.   Jeg tok indreveien denne gangen også – jeg tror det er mer å se på her. Det er en nydelig natur og når en får de mektige fjellene på andre siden av fjorden så blir en litt matt der en sykler stille og rolig. Ikke mye å klage på skaperverket her gitt.  Jeg hadde beregnet at det var 35 kilometer til neste ferge – og da bruker jeg regelen rundt 13-14 km i timen og da har jeg god tid.  Hadde lagt inn en liten pause på Midsund – som er litt over halvveis.  Her spiste jeg pølse og drakk en dobbelespresso sist gang jeg trillet forbi her.  Det var min plan i dag også – men tror du ikke at de sover litt lenger fordi det er lørdag.  Bensinstasjonen var ikke åpnet enda – og jeg gidder ikke å vente 1 time på denne.  Derfor trillet jeg videre – uten mat.  Ikke bra.  Når jeg i tillegg har feilberegnet antall kilometer frem til fergeleie (faktisk 8 km kortere) – og uten pause, så var jeg der allerede 1 time 15 min før fergen skulle gå.  Tenk jeg kunne ha sovet 30 minutter lenger og kanskje spist litt frokost å hotellet. Vel vel – det var ikke aktuelt å sykle tilbake.  Jeg hadde litt mat i vesken min, frokosten fra Scandic Kristiansund.  Denne kunne jeg spise i solen på fergeleie.  Det var i grunnen koselig å spise på en palle med reiseradioen som ljomet.  Jeg satt fint her – det er jo et kjent fergeleie – siden jeg tror at dette fergeleie er det som jeg har frekventert nest mest i tid her i livet.  Det er kun fergeleie i Moss over til Horten som jeg har sittet lenger på uten å gjøre noe.  Vel det skal ikke bli en vane.

Fergen kom og den tar bare 19 minutter så er vi over fjorden.  Nå er vi kommet til Brattvåg og nå er jeg på «fastlandet» (hvis det er noe som heter fastlandet på disse traktene).  Her er det en bratt oppoverbakke som avsluttes med to tunneler.  Disse kunne jeg sykle igjennom.  Trillet videre og nærmet meg Ålesund.  Jeg syntes det er en utfordring med veisystemet rundt Ålesund.  Det er mange veier som krysses her – og vi syklister ønsker gjerne å unngå de store E-veiene.  Det er en utfordring – noen strekninger er forbudt for syklister – der er det merket «inngangen» til sykkelstien, MEN nå du har kommet på denne veien – så er du helt alene.  Da er det sjelden merket hvor du skal sykle når du kommer til nye kryss.  Da havner du noen ut i «intet» og må sykle tilbake til utgangpunktet å prøve på nytt.  Jeg vil kalle dette noe håpløst.  Fant mange og trange veier i dag.  I går så var det flatt – det var det ikke i dag, mange svinger og opp og ned. Kuult det og det gir litt mer fokus når jeg triller av gårde.  Jeg spurte nemlig en av de innfødte om jeg er på riktig vei – mot Hareide.  Han svarte at det var veldig langt dit – og spesielt når jeg syklet.  Altfor langt – og i tillegg må du over en bro og gjennom en tunnel.  Jeg fant frem kartet (kopi av NAF boken).  Jeg var jo nå redd at jeg hadde rotet meg fullstendig bort i diss traktene.  Jeg var riktig – men jeg forstod at skulle jeg komme frem uten å få magesår – så glem sykkelstier og kjør hovedveien.  Kom meg tilslutt til Spjelkavik og fant er retning mot Bergen som roet meg litt.  Da visste jeg at jeg var på riktig vei.  Trillet langs hovedveien og svingte av mot Hareide.  Nå var alt ok – men jeg brukte ca 1 time ekstra med å rote rundt her i traktene.  Ta kjentmannsprøven å sykkel er ikke å anbefale.

Nå er det bare en fergen igjen – fra Sulasundet til Hareide.  Fergene her er elektriske og da blir det ikke mye støy.  Det er to ferger som trafikkerer dette sambandet – og da går de hyppig.  Jeg blir litt sløv etter å ha sittet på fergen over fjorden.  Energinivået faller dramatisk og det var en smule vanskelig å mobilisere nye krefter for de siste 12 km til Ulsteinvik.  Kroppen har en god del mystikk.  Den sier i fra at nå er det nok.  At det ble slutt nå – det har med to ting, Satt helt stille på fergen og den lille detaljen at jeg ikke hadde vært flink med maten.  Nå får jeg sikkert kjeft igjen.  Men denne dagen – så har det ikke vært noen naturlige steder å få i seg mat.  Det er begrenset hva du kan få kjøpt på coop’en som er noen annet en boller og brus.  De har ikke baguetter eller noe slikt.  Selvsagt kunne jeg kjøpt noen rundstykker og pålegg, men det er ikke meg når jeg er alene.  Så bakkene oppover til Ulsteinvik ble tunge – og det var bare å mobilisere de små musklene som fortsatt var våkne slik at jeg kom til hotellet.  Jeg var ikke sen med å gå ut å kjøpe med YT – pudding og YT-drikk så var humøret og kroppen på topp igjen.  Det var knall vær – sole stekte og jeg ruslet rundt i sentrum.  Her var det mye spennende å se på. Det var flere som gav en fint inntrykk.  Her ser dere Sea Spray av Kirsten Kokkin.  Den står midt i en rundkjøring i sentrum.  Kuult .

Den i dag har gitt meg mange nye opplevelser og inntrykk.  Når været er så bra – så blir livet lettere, men husk nok drikke.  I morgen så skal jeg til Nordfjordeid.  Da blir det å besøke de to barnebarna, hunden og de to foreldrene.  Da skal jeg kose meg skikkelig og jeg tipper jeg får noe fornuftig mat.  For å komme det så skal jeg sykle rundt 110 km og ta en ferge.  Starter tidlig slik at jeg rekker den som går 0915.  Da må jeg ha unnagjort rundt 32 km før fergen.  Været i morgen – finværet det er over i dag.  I morgen blir det overskyet og det skal regne litt om morgenen og blir mer permanent regn ved 15.  Det blir nok bra – får jeg håpe.