Dag-38; Ulsteinvik – Nordfjordeid

søndag 26. juli , 2020 kl. 20:35 i Fra Storskog til Svinesund.. 2 kommentarer »

3 høyder i sol og regn

• Dagens Tråkk: 111,36
  • Antall høydemeter; 1.384
  • Temperatur: 9 – 23 grader, snitt 15.
  • Været:  Overskyet, regn i 2 timer, lettskyet – og avslutning i regn

Kroppen våkner litt for tidlig noen ganger.  Skulle tro at kroppen gleder seg til å komme i virksomhet og det er bra, men det er noe som heter restitusjon – og det betyr hvile.  Det skulle kroppen ha skjønt slik at den holder seg i ro til klokken ringer.  Det er alltid bra å ha litt god tid om morgenen.  Sykkelsekkene skal pakkes, spise noe knekkebrød og drikke litt sjokomelk.  Jeg var klar litt over kl 6.  Tok sykkelen i heisen og «vekket» nattevakten.  Det er vel ikke ofte det er noen som kommer så tidlig.  Jeg fikk betalt for overnattingen og middagen i går og så fikk jeg min matpakke siden jeg reiste før frokosten begynte.  Det var 4 skiver med ost og skinke, et eple og en 1/2 liter med cola.  Dette var bra  – og det kom godt med, jeg hadde ikke noe lager av brødmat i dag og det viste seg at jeg ikke fikk mulighet til å kjøpe noe før etter 85 km.

Jeg trillet pent ut på veien.  YR hadde sagt at det kanskje skal regne mellom 07-10  og så fra 15 og utover kvelden.  Jeg satset sterkt på at det ikke ble noe regn denne morgenen.  Jeg hadde 32 km foran meg til første ferge – og i underkant av 3 timer på denne reisen.  Det skulle matematisk holde fint.  Det første 10 km var jeg omtrent helt alene på veien. Luften var litt «crispy» og det var helt stille.  Vi kan vel si at det er enn magisk time nå på morgenkvisten.  Rett etter at jeg tok dette bildet – så begynte de å dryppe fra himmelen.  Det var bare å melde pass, svinge inn til siden og ta på seg regntøy og overtrekk på skoene.  Et fornuftig valg – det kom stadig mer vann fra himmelen etterhvert.  På strekningen frem til broen så hadde fjellarkitektene tegnet inn 2 fjell rett etter hverandre.  Først «rett» opp i nesten 2 km – opp til 220 moh og så heldigvis nedover men over noen flere kilometer.  Da vi hadde kommet helt ned til fjæresteinene som begynte vi på neste fjell, men nå «bare» 210 høydemeter.  Her burde vi tatt en dialog med det som utdanner fjellarkitekter.  Kunne ikke de ha slått sammen disse to fjellene til ett – så hadde jeg sluppet å trille helt ned før vi startet på neste oppstigning.  Arkitektene er vel utdannet til å tenke smarte løsninger. På toppen av det siste fjellet hadde vi utsikten utover fjorden.  Det er et vakkert landskap – og nå ser det ut som at det begynner å lysne.  Dette forteller også YR at det skal bli bedre ved 9 tiden – og klokken er nå litt før 9.  Jeg trillet inn på fergekaien 2 minutter over 9 – og fergen skulle gå kvart over 9.  Det var godt timet, men det var bra at det ikke var flere enn de 2 høydene som jeg skulle forseres.  Jeg sjekket YR en gang til og de lovet at nå skulle det ikke regne på noen timer.  Jeg tok derfor av regntøyet og samtidig så skiftet jeg overdelene som nå var blitt litt fuktige av svette.  Jeg var sikkert et spennende skue for alle de som stod i fergekøen da jeg tok av det ene plagget etter det andre (jeg beholdt sykkelbuksene på).  Tørr og fin – så var fergen klar til å seile.  Overfarten tar jo ikke mer enn 15 minutter – så det går fort unna.

Vel over på andre siden «Koparnes» – så var det bare å trø lett og ledig videre.  De var stort sett flate og «duvende» veier.  Ikke mye stigninger her – og det et bra etter den starten.  Jeg syklet forbi mange «små» samfunn  – og det jeg la merke til at nå er vi kommet til skipsbyggernes land.  I hver bukt var det et lite verft.  Skulle tro at det kan være vanskelig å få alle disse til «å gå rundt», men vi hører vel ikke om de som har problemer.  Trillet lett og ledig frem til Åheim.  Her kunne jeg ha kjørt en liten ekstratur ut til Stadt, men det får jeg vente med til en senere gang.  En ekstra tur på 64 km er ikke helt bra i dag. Fra Åheim er det en god bakke oppover til en nytt og sjarmerende fjell på noe over 200 moh.  Her er det rett opp og jeg har kjørt bil her en gang – og da er det en kafé rett før toppen. Den heter Kvile og her kan jeg kanskje få en matbit og litt kvile.  Jeg har ikke funnet noen steder på veien som har vært åpne så langt – og nå kan det bra med litt mat. Jeg så spisestova opp i fjellskrenten.  Jeg gleder meg til å komme opp dit.  Klokken er nå nærmere 12 og da bør den være åpen.  Her ble jeg dessverre skuffet – den åpner ikke før kl 13 og det er nesten 1 time til.  Jeg kan ikke vente så da får det heller være.  Jeg hadde et eple igjen fra frokosten og en YT drikk – så jeg klarer meg med det.  Endelig kom jeg opp til toppen.  Må innrømme at jeg gikk litt av veien, men syklet mesteparten.   Da kunne jeg se tilbake og tenke på de som skal ned disse bratte bakkene.  Nå var det eple tid og YT energidrikk.  Det smakte godt og da kunne jeg konsentrere meg om nedfarten.  Det var litt «flatt»på toppen og det er alltid veldig koselig å finne pusten igjen før veien går raskt nedover.  Dette fjellet likte jeg – det var kraftig opp og nedfarten på andre siden var flere kilometer lenger og dermed med moro.   Det var gøy å kjøre nedover – og i bunnen så var det et åpent gatekjøkken.  Det var ikke lenge igjen til Nordfjordeid, men jeg trenger noe mat i magen før jeg ankommer dit.  Jeg kjøpte meg en grillpølse med chips.  En god kombinasjon.

Nå var det bare 34 kilometer igjen til Nordfjordeid.  Her sykler jeg langs fjorden og da er det stort sett bare flatt.  Et par mindre bakker kom selvsagt – og selv om jeg var litt møre i beina – så gikk det greit.  Nå begynte det å dryppe litt igjen, men jeg tok ikke på noe regntøy nå.  Jeg er jo snart fremme.  De siste bakkene opp til datter og hennes familie – var langdryge.  Jeg har gått på beina her mange ganger, men nå må det ha blitt litt brattere og noe lenger siden sist.  Jeg ble ønsket varmt velkommen av alle utenom hunden Lady.  Hun fikk ikke lov til å være ut og vente på meg.   Det var kjempekoselig å få en slik velkomst.  De hadde ventet et lite kvarter på meg – og jeg fikk samme velkomst som NRK sommerbilen.  Jeg tok meg bedre tid enn NRK – jeg ble med de inn også.  Da skal jeg få lov til å bli her i 2 netter.  Det betyr at i morgen bli det en hviledag fra sykling,

Dagen i morgen blir nok sprudlende men en annen type energisk utfoldelse enn sykling.  Dette skal bli gøy. Været  i morgen  – det gir jeg blanke i.