Dag-42: Lervik – Bergen

torsdag 30. juli , 2020 kl. 22:47 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Mange høydemeter, smale veier og lett regn

• Dagens Tråkk: 128,29
  • Antall Høydemeter: 1.660  (Høyest så langt på turen)
  • Temperatur:10 – 17 grader, snitt 13
  • Været: Lavt skydekke, lett regn mye av sykkelturen

Jeg skulle langt i dag og da var det greit å starte litt tidlig.  Den første fergen fra Rysjedalsvika skulle gå kl 0645 og den ville jeg være med.  Som vanlig var det ikke trangt om plassen på fergene om morgenen. Kun en lastebil, personbil og en sykkel.  De blir ikke rik av denne seilingen.  Fergen kom noe forsinket inn til kaien men det var ingen som var oppgitt på av dette.  Det tok ikke mer enn 25  minutter så kom vi til Rutledal.  Ikke store plassen dette – men det er noen hus her og der.  Jeg velger RV57  – en grei vei etter det jeg husker.  Da fikk jeg min første bakke i dag – og det bla en lang bakke hvor jeg til slutt kom opp til 213 moh.  Det ble fort varmt «inni regntøyet» med så lange bakker og med regn på toppen så blir det litt tyngende.  Det er grått og trist ute – ikke spesielt koselig å være ut i det fri.  Veiene er våte og skyene tett som en hatt ned over fjellene.  Jeg kunne nå starte å trille nedover bakkene etter at toppen var nådd.  Måtte kjøre noe forsiktig – det er fort glatt og litt sleipt på veien.  Etter å ha kommet ned på «bakkeplan» åpnet dalen seg litt forsiktig og det ble en spennende morgenstemning blant fjell og vann.  Nå kunne jeg trille litt opp og ned – gjennom noen tunneler og videre langs sjøen.  Frem til neste ferge er det rundt 35 km – og med mye opp og ned så beregner jeg ca 3 timer.  Jeg sikter meg inn på 10:45 fergen fra Sløvåg.  Rett før Sløvåg er det en butikk – og jeg svingte innom den å kjøpte en skillingsbolle og et wienerbrød. Tenkte jeg skulle ha dette som en frokostdessert.  Hadde nesten en halvtime før fergen skulle gå – da ble det frokost i venteskuret på fergekaien. Siden jeg dro veldig tidlig fikk jeg med meg en frokostpakke fra Sognefjorden hotell.  Ikke spesielt spennende men det var riktig godt skal jeg si.  Jeg var rimelig sulten etter noen knekkebrød før kl 06 om morgenen og nå etter rundt 40 km to hjul.  Jeg spiste og koste meg mens jeg ventet på fergen.  Sykkelen den stod utenfor å ble litt våt, men det fikk gå.   Jeg var ferdig med frokosten da fergen kom.  Da kunne jeg få min kaffe på fergen.  Fergekaffen er ikke spesielt spennende, men tømmer jeg en del frysetørretkaffe før jeg fyller på fergekaffen så blir den rimelig god.

Vel over på den andre siden møtte vi Mongstad anlegget.  Det er svært.  Jeg skal ikke være her – jeg skal direkte til Bergen.  Det er en lang strekning fra Mongstad til Knarvik – rundt 50 km.  Sykler på smale veier med kurs over Radøy.  Det er mye pen natur her også – det begynte å lysne litt, men det var bare på «juks».  Omsider så kom jeg til slutt til Knarvik.  En noe ensformig strekning – men dette var da den veien jeg valgte.  Det er noen kronglete å sno seg frem rundt Knarvik før jeg kunne sette retningen mot Nordhordlandsbroen om går over Salhusfjorden/Osterfjorden. Den ble åpnet i september 1994 og er en del av europavei 39. Med 1 614 meter er den Norges nest lengste bro.  Den ganske pen å se på og den er også tilrettelagt for oss syklister og gående.  Bred og fin sykkelvei langs den ene siden av broen.  Over på fastlandet så begynte det å bli riktig moro å finne frem blant ulike veier og hvor en syklist har lov til å sykle.  De prøver  innmari godt og jeg skjønner at det er vanskelig å ha tydelig skilting for oss syklister.  Men hadde ikke jeg hatt en rimelig god geografisk forståelse for området og 20 års bergenskunnskap – så tror jeg at jeg forsatt hadde kjørt i ring ute i Åsane.  Jeg kan tenke meg at «utledninger» dvs ikke bergensere har utfordringer når en kommer inn til Bergen fra nord.  Jeg kom meg rundt Eidsvågneset og kunne trille inn til Bergen.  Byen lå svøpt inn i et skylag med lett yr i luften.  Bryggen var stengt for bilister – så her kunne jeg kosetrille langs bryggen og titte på alle menneskene som loffet rundt.  Trillet fint forbi Handelgym, Betanien og tråkket glad og pigg oppover Kalfaret.  Etter noen meter til kom jeg til Natlandsveien og begynte på de siste meterne frem til der jeg skulle overnatte hos broderen og fruen.  Der så jeg et stort Brannflagg ut vinduet og ikke lenge etterpå kom et like stort flagg i rødt, hvit og blått.  Jeg var tydelig observert og de vinket som besatt.  Synd jeg ikke fikk tatt bilde av dette.  Det var meget godt å komme frem.  En god dusj fikk jeg tatt, GT kom på bordet og laks til middag med en knall hvitvin.  Dette overnattingstedet kan rangeres som et av de beste så langt.

I dag syklet jeg langt (jeg syklet vel egentlig litt av morgendagens distanse allerede i dag) – så i morgen blir det betydelig kortere distanse.  Vi snakker vel om rundt 30 km tror jeg. Været – det blir sikkert bra, regntøyet er alltid lett tilgjengelig.