Dag-47; Preikestolen – Bryne

tirsdag 4. august , 2020 kl. 19:01 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

En transport etappe

• Dagens Tråkk: 61,49 km
  • Antall Høydemeter: 753
  • Temperatur: 9 – 24 grader, snitt 14
  • Været: Overskyet, litt regn – sol og vind

Dette var dagen uten de store hmmm.  Startet noe seint – tenkte jeg skulle få med meg en god frokost.  Det ble ikke noen stor kulinarisk opplevelse, et smørbrød med skinke og ost, yoghurt, juice og kaffe.  Det var vel noe bedre enn to knekkebrød, men ikke så mye bedre.  Det var en kort oppoverbakke – før det ble en lang nedoverbakke.  Det gikk fort.  Noe kaldt var det å trille nedover – da blir 9 grader med en del vind – litt surt.  Kom ned på flaten og satte kursen mot fergekaien Oanes.  Her skulle jeg ta fergen over til Stavangersiden – Lauvvik.  Ikke mange kilometer til fergekaien nei – men det var jo en god start. Kom liksom ikke helt i gang i dag – satset på at det ble bedre etter en båttur.  Seilasen tok ikke mer enn 10 minutter – så det ble liksom ikke noe seilas i dag.

På den andre siden så skulle jeg sykle på litt ukjent mark og ikke følge hovedveien.  Skulle raskt svinge inn på en RV som skulle føre meg til Oltedal.  Veiene var bra – men du verden her var det mye fjell gitt.  Veien fulgte selvfølgelig terrenget – og da blir det bakker gitt.  Ble med helt opp til 334 høydemeter, møtte både traktorer, en haug med sauer, bo-biler selvsagt og en hel det andre dyr. Rett før toppen ble jeg ønsket velkommen av et lite regnvær.  Tok  på meg regntøy – under og overdel.  På toppen så kunne jeg puste litt ut og ta et par nøtter.  Frokosten fra Prekestolens fjellstue gav ikke lenger noe metthetsfølelse – så da blir påfyll av nøtter et godt alternativ. Mange biler her på toppen – sikkert et ganske populært utfartsområde.  Trillet nedover noen bakker og regnet med at jeg skulle ned alle de 330 meterne som jeg hadde syklet opp.  Nei – kom ikke så langt ned, kun et stykke.  Ved Oltedal var det faktisk et lite vertshus.  Det lå i samme bygning som outlet for strikkegarn etc.  Vil tro at dette vertshuset var etablert for at mannfolkene kunne drikke kaffe mens fruene brukte tid og penger i strikkebutikken.  Uansett grunn – jeg fikk meg litt mat og jeg var fornøyd med det.

Etter en god spiste pause – trillet jeg videre mot Ålgård.  Et rimelig flatt stykke med ok vei.  Syklet langs et vann – Oltedalsvannet som en fryd for øye. Noe overskyet med med noen solglimt innimellom.   Jeg hadde fortsatt regntøyet på – jeg gidder ikke å ta det av og på hele tiden, og det er egentlig helt ok å sykle med. Møtte etter en liten stund E39.  Da skulle jeg sykle litt tilbake mot Stavanger og svinge inn på en mindre vei til Bryne.  Da er jeg på den siste strekningen for denne dagen. Det er rundt 20 km.  Nå ble det forholdsvis varmt – og regntøyet ble skrellet av igjen. Det går egentlig veldig fort å skifte – men jeg er kanskje litt lat av natur,men nå var det på tide (det hadde ikke regnet siden lunsjpausen). Uten regntøy blir det bedre å sykle.  Beina gå fortere – kan selvsagt skyldes at det går svakt nedover også.  Nå var vi kommet til Jæren område.  Naturen blir litt flatere – mer grønt, noen vindmøller, enda flere sauer og en ku eller to.  Med det flatere terrenget kommer også vinden til sin rett.  Det blåser «bare» 5-6 sekundmeter, men det tar godt i kroppen og sykkelen. I følge YR så skal det komme opp i 10-11 sekundmeter i morgen – og det blir ikke spesielt kuult.  Da var vinden i dag en liten før premiere – at vinden ikke nødvendigvis er din venn.

Nå var det ikke lenge til Bryne.  Det eneste jeg vet om Bryne er at de for mange år siden (og vi snakker om rundt 20 år siden) – spilte i elitedivisjonen.  Ellers har jeg ikke noe innsikt i denne byen.  Nå kunne jeg få en mulighet – skulle bo på Jæren Hotell.  Vel det var det jeg trodde.  Da jeg skulle sjekke inn – så fant de meg ikke på noen lister.  Jeg sa at jeg hadde bestilt i fjor sommer – men siden da hadde de fått nye eiere.  Jeg viste dem booking nummeret, men ingen bjelle ringte.  Selvsagt kan jeg ha skrevet feil ned (noe skeptisk til det), men selvsagt kunne slikt skje.  Resepsjonisten ringte for sikkerhetskyld til de andre hotellet på Bryne for å sjekke om jeg var på deres lister, men jeg var ukjent for dem også. Da hadde jeg to muligheter – jeg kunne fortsette eller sjekke inn her og nå.  Siden værmeldingen er så pass «dårlig» i morgen – så vurderte jeg å sykle videre.  Hadde fått et tips om et supert hotell på Sogndalstrand.  Sjekket at det var nesten 80 km til dette stedet – noe langt å sykle dette i dag, men det var fristende.  Jeg hadde kommet så pass sent dit at jeg ikke hadde fått noe ut av stedet.  Ringte til hotellet i Egersund – men de var fullbooket.  Fordelen med Egersund er at det bare var 40 km dit.  Så da ble jeg værende her.  Jæren hotell er helt nyoppusset – og det er litt stilig.  Fikk et flott rom – til under 900 kr, ganske billig – spesielt når jeg sammenligner med Hjelmeland og Skånevik.  Etter å ha pakket ut gikk jeg en tur rundt i Bryne.  Det er fort gjort, men det var en ganske fin park hvor det renner en elv igjennom.  Her var det stille og rolig – og jeg kunne nyte livet og bare være med selv.  Spiste middag på en Indisk restaurant – mango kylling.  Smakte godt – men manglet noe «spenst».  Jeg tok medium – og jeg kunne i hvert fall gått opp i «hot» uten at det hadde gått ut over tårekanalene mine.

Dagen i dag – kom egentlig ikke helt i gang.  Det ble en transport etappe.  Bryne er nok greit sted å overnatte.  Jeg hadde en kort strekning i dag i tilfelle jeg skulle opp til Preikestolen før jeg syklet til Bryne, men jeg gikk til «stolen» i går – og da kunne jeg bare konsentrere meg om sykling i dag.

I morgen skal jeg til Flekkefjord.  Det er 120 km og jeg vet at det blir mye bakker i morgen. I tillegg så sier YR at det skal regne mellom 15- 35 mm nedbør frem til kl 12 i morgen formiddag og vinden skal komme opp i 11 sekundmeter (motvind), men avta utover dagen i morgen.  Det kan bli en interessant etappe i morgen.  Jeg reiser vel ikke så veldig tidlig i morgen, men før 9 må jeg være på veien for å komme frem i skapelig tid.  Jeg har varslet hotellet i Flekkefjord at jeg kan komme litt sent og at jeg gjerne vil spise middag hos dem i morgen kveld.  Jeg får kle på meg godt – regntøyet fungerer bra – så da er det bare beina og hodet som må på plass.  Det kommer nok til å gå bra – men moralen slår kanskje noen sprekker i morgen.