Dag-34; Flakk – Kyrksæterøra

onsdag 22. juli , 2020 kl. 21:15 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Mye regn og vind – en uslåelig kombinasjon

• Dagens Tråkk: 117,59 km
  • Antall høydemeter: 1.112
  • Temperatur : 5 – 11 grader, snitt 8
  • Været:Begynte bra – så mye regn og mye vind

Selv om været ikke var helt optimalt i hele dag – så var det en fin dag på sykkelen.  Jeg skal være fornøyd når kroppen og sykkelen fungere som den skal

Kroppen begynte å røre på seg rundt halv seks.  Da fikk jeg med meg nyheter, morgenandakten og været før kl 0600.  Da var jeg klar til å begynne å vurdere hva jeg skal ha på meg.  I går hadde jeg for lite klær på meg, kun en tynn ullgenser.  I dag må jeg ha noe mer fornuftig.  Det skal regne i dag også – det har ikke startet, men jeg kan allerede nå ta på meg full mundur av regnklær.  Ryddet og vasket den lille hytten min – pakket sykkelen og så var det bare å sette i dag, men først snakke med fruen.  Da var jeg klar – første strekning er på ca 21 km til Klett.  Lett vei å sykle – noen bakker helt i starten slik at jeg kom opp på litt over 100 meter over havet. Her cruiset jeg fint frem til nedstigningen i forkant av Klett.  Her var det en bensinstasjon som hadde veldig lyst på besøk.  Jeg smatt inn der og kjøpte meg en kaffe, sjokomelk og en brødblings.  Der satt jeg å koste meg med frokost i et varmt lokale.  Det var fortsatt opphold – og vinden var ikke sjenerende.   På Klett så skal jeg inn på E39 mot Ålesund.  I starten får ikke syklistene sykle på denne veien – vi blir loset inn på den gamle veien.  Her var det ikke noe trafikk – og det er helt supert å sykle alene helt til Orkanger.  Siden jeg allerede var på sykkelstien så fortsatte jeg på disse sykkelstiene – og det gjorde at jeg fikk en liten omvei og en god sightseeing i industriområdet og Orkanger sentrum.  Kan vel si at dette ikke var helt planlagt, men slik går det når jeg «ikke følger med».  Det har helt sikkert vært et skilt som jeg har oversett.  Jeg syklet forbi Bårdshaug herregård og hotell.  Bygningen er fra 1860.   Jeg trillet videre og nå kom jeg tilbake på E39 med retning Ålesund.  Det begynt å regne litt og i starten var det litt av og på – men nå begynte vi å klatre oppover.  Vi skal over et fjell – og dette fjellet er litt som jeg liker det.  Vi snakker om at vi klatrer helt bestemt oppover – og ikke noe tull.  Første klatre-etappe var ca 150 høydemeter.  Det var en grei start – og fra dette platået så var det «rett» strekning et par kilometer.  Her kom en tunnel som vi syklister ikke får lov til å sykle.  Den er bare på 785 meter lang – og den ble åpnet for ca 5 år siden.  Da burde vi fått lov til å tråkke igjennom.  Men jeg fikk lov til å sykle den gamle veien.  her var det mye stillere og jeg kunne spise en skive og drikke min YT med en fantastisk utsikt – selv om det er litt grått denne dagen.  Omkjøringen var vel på et par kilometer – så det var helt ok.  Nå fikk jeg lov til å kjøre på hovedveien.  En helt ny vei (dvs fra 2015) og nå hadde den nylagt asfalt.  Nå «pissregnet» det og da blir nylagt asfalt ganske «sugende» som krever litt mer kraft enn når den er tørr.  Nå begynte de riktige bakkene – og vi snakker om 1 bakke som løfter en opp til rundt 330 meter over havet.  Nå begynte det også å blåse.  Ikke helt optimalt i forhold min kjøreretning, og da begynner litt mer moro.  De neste 10 kilometer var for å si det slik ikke helt en god kombinasjon for oss syklister.  Jeg nærmet med toppen som var på 360 meter over havet.  I nærheten av toppen kommer veien fra Fannrem inn på E39.  Siste gang jeg syklet her (2014) så kom jeg på denne veien inn på E39.  Så nå sykler jeg på kjente veier.  Noen kilometer senere var det en kro som jeg besøkte sist.  Kanskje den eksisterer fremdeles – og da vil jeg inn denne gangen også.  Ellingsgården den var åpen.  Jeg stoppet og gikk inn. Det var mange der denne gangen i forhold til sist.  Bordet mitt var opptatt – så jeg måtte finne et nytt.  Jeg var våt som en «kråke» det dryppet fra hjelmen og fra regntøyet – det var en del som så litt forundret på meg, hvem er denne tullingen her….. Det var noen som kom bort til meg for å prate om sykling og ikke minst hvordan det er å sykle i så mye vind og når det plasker ned.  JA hva skal jeg si   – det er utfordrende men en må ha riktige klær. Regntøyet som jeg har holder meg faktisk tørr på kroppen – da jeg tok av meg jakken måtte en dame komme bort for å kjenne på genseren min.  Den var tørr.  Hun tok bilde av regntøyet og sa til mannen – slik vil jeg også ha.  Jeg burde få litt prosenter av Norrøna nå.  Derimot så er føttene kliss bløte – her burde finnes en smart løsning som gjør at beina holder seg tørre.  På beina blir jeg rimelig kald og våt gitt.  Får sjekke på Sporten i Nordfjordeid om jeg kan kjøpe noen andre sko og legger sykkelskoene på «hyllen» for denne turen.  Spiste kylling og drakk en varm kakao.  Da blir kreftene fornyet.  Nå er det bare nedoverbakker helt frem til avkjøringen fra E39 og inn på veien til Kyrksæterøra.  Det var nedover – men med kraftig regn og en fokusert motvind, så måtte jeg jobbe og trø også nedover.  Det er nå jeg ser at investeringen i treningen de siste årene gir effekt.  Jeg kom meg helt ned og nå begynte regnet å avta.  Satte kursen inn på RV680 mot Kyrksæterøra.  Kun 13 km igjen.  Den siste delen var stort sett flat – og da går det greit fremover.  Nærmet meg Kyrksæterøra og skyene henger «langt» ned over bygda.  Kyrksæterøra er et tettsted som er administrasjonssenter i Heim kommune i Trøndelag. Tettstedet har 2 518 innbyggere.   Jeg fant veldig greit hotellet.  Det heter Koselig hotell.  Navnet gir noen andre assosiasjoner enn det faktiske hotellet.  Det er en mursteinsblokk – firkantet uten at det blir «koselig» av den grunn.  Vel- jeg fikk mitt rom, og sykkelen fikk sitt eget rom med plastikk under.  Det dryppet litt vann fra den  – så en svart søppelsekk beskytter nok gulvet.  Da var det å skru varmen kraftig opp på badet.  Nå skal det tørkes.  Ryktet sier at jeg dessverre må belage meg på å ha regntøy på i morgen også.  Da er det greit at det er litt tørt når jeg tar det på.  Måtte rusle litt i denne bygden også.  Tok en liten topptur for å ta en ekstra titt på kirken som ligger på en høyde. Hemne kirke er bygd i 1817 etter at den forrige kirken brant i 1815. Det er en åttekantkirke bygd i tre. Det er plass til 450 personer i kirken.   Jeg måtte innom coop’en i dag også.  Trengte med sjokomelk, kjeks, YR og jeg kjøpte også litt moreller.  Dette blir en god avslutning på en fin sykkeldag – selv om det regnet friskt og at vinden hadde det moro med syklistene.

I morgen – da skal jeg til Kristiansund.  Jeg skal fortsette utover RV680 mot Aure, men i følge kartet som kan jeg ta en liten snarvei.  Håper jeg finner denne.  Det er rundt 100 km + en ferge før jeg kan sjekke inn på Scandic.  Hva sier YR i morgen.  Det skal regne i Kyrksæterøra, men sjekker jeg Kristiansund så skal det bli noenlunde bra vær rundt lunsj tid.  Og vinden, si det, 4 – 5 sekundmeter – men jeg vet ikke helt om den kommer den «riktige» veien.  Da venter jeg i spenning – så får jeg ta det som kommer.  Det skal bli gøy å komme tilbake til Kristiansund.