Dag 9 Corsham til Bath

søndag 14. juli , 2024 kl. 19:17 i Sykkeltur i England. 0 kommentarer »

I dag er det en kort tur og da kan vi nyte de mange spesielle stedene som vi skal innom. Solen skinte nesten hele tiden – og livet smiler.

Dagens Tråkk:

• Antall kilometer: 42,42 km
  • Antall Høydemeter: 215 m
  • Temperatur: 15 – 27 grader, snitt 18,5
  • Været: Det var mye sol og vinden var fraværende

Vi var ganske fornøyd med å forlate hotellet. Alt går ikke helt knirkefritt – det er altfor mange ting som ikke er på stell. Frokosten var egentlig grei nok – vi kunne forsyne oss selv, og det var veldig bra. Mange steder må vi bestille juice, brød, pålegg og da tar det tid. Etter å ha buksert de to store koffertene ned i to etasjer (smale og bratte trapper) kunne vi sjekke ut. Selv om alt skulle vært betalt (utenom middag) – så ble vi bl.a belastet en gang til for overnattingen, mangel på personale å snakke til, ingen tar ansvar, eller vet hva som skal skje etc. Det ble litt for mye plunder og heft – og vi nærmer oss raskt «Fawlty Towers» som jeg nevnte i går. Vi syklet raskt tilbake til Corsham – ruslet litt i gågaten -satte vi oss på sykkelen og startet vår tur.

Etter en kort sykkeltur – rundt 10 km, kom vi til Lacock. Lacock er en landsby omtrent 3 mil sør for byen Chippenham. Landsbyen eies nesten i sin helhet av National Trust og tiltrekker seg mange besøkende i kraft av sitt uberørte utseende. Lacock er nevnt i Domesday boken (1068) med en befolkning på 160-190. Landsbyen bestod av to møller og en vingård. Jeg vil tro at det var noe mer også på dette tidspunktet.

St Cyriac’s kirke fra 1300-tallet

I kirken hadde speiderne en tombola. Vi tok lodd til stor gleder for speiderne som var rundt 6-10 år gamle. Det skapte stor glede hos de unge, da de kunne hjelpe oss med å åpne loddene.

Vi vant tre premier, kopp, kjærlighet på pinne og et lite armbånd. Koppen leverte vi tilbake, kjærligheten fikk en av speiderne og armbåndet tok vi med oss. Vi ruslet lenge rundt i denne landsbyen og vi var innom en sølvsmed hvor vi kjøpte et lite halssmykke fra en lokal «kunstner». Vi stoppet i en bakgård og tok en kopp kaffe før vi trillet videre.

Da det var rundt 12 km igjen av turen – kom vi til kanalen som leder inn til Bath. Vi skulle sykle den siste distansen langs kanalen. Utrolig sjarmerende og avslappende. Det går ikke så veldig fort, men i sol så er det helt topp. Det var utrolig mange kanalbåter på kanalen – og vi tenkte tilbake på de to turene som vi har hatt med kanalbåter. Båtene går ikke så fort, de er ikke spesielt komfortable – men du verden, du får ikke mer avslappende ferie enn dette her.

Langs kanalen er det mange steder å stoppe opp. Det gjorde vi også – litt lunsj er ikke å forakte. Her var det bare å parkere syklene, slenge seg ned ved et bord og la Ellen bestille lunsj. Det er ikke så mye variert mat en får i England, noe forutsigbart men det smaker godt i pent vær og hvor det er litt liv og «leven» rundt oss. Det er lørdag i dag – og når det er fint vær – kommer alle ut fra hulene sine. Jeg trodde engelskmenn var reserverte og litt innadvendt, men her på bygda smiler alle, er høflige og hilser hele tiden.

Da vi trillet inn i Bath ble vi møtt av høy musikk og utrolig mye folk på fortau og i gatene. Vi forstod ganske snart at vi hadde kommet inn til Bath’s årlige karneval opptog. Kjempe kuult, men det var litt vanskelig å navigere med sykler med litt «oppakning» når det var kjukt med folk på fortauet. Vi gikk sammen med toget frem til Bath Abbey. Der oppløste toget seg. Fantastikk musikk og artige kostymer.

Det eneste problemet med så mye folk i byen, var at mobilnettet ble overbelastet. Vi trengte google for å finne frem til hotellet (B&B). Det var faktisk ikke internett i sentrum, men da vi syklet litt ut av bykjernen, fikk vi kontakt og kunne sykle etter veiledningen fra google. Hotellet var ikke mer enn 1 km fra bykjernen og vi ble tatt vel imot av en noe eldre dame som ikke viste hva godt hun kunne gjøre for oss. Koffertene vår var ankommet og de stod pent og ventet på oss i stuen.

Vi brukte veldig lang tid på denne dagsetappen, men det gjør ingenting. Vi hadde ikke hastverk, vi nøt turen og alle opplevelsene underveis. I morgen, Søndag, er en hvile dag. Ikke noe sykling – bare være turister. Været skal også bli bra – ser det ut til. Vi gleder oss til å rusle rundt i Bath senere i kveld og i morgen.