Dag 15 Windsor til London

søndag 21. juli , 2024 kl. 19:27 i Sykkeltur i England. 0 kommentarer »

Nok en solrik dag – det ble kanskje litt for varmt, men det er mye bedre enn kaldt og regnfullt

Dagens Tråkk

• Antall Kilometer: 60,12 km
  • Antall høydemeter: 248 m
  • Temperatur 20 – 33 grader, snitt 28
  • Været: Bare sol

Det ble dessverre to kart i dag. Slo av første del med et uhell.

Vi stod opp litt tidlig denne dagen. Det skulle bli veldig varmt og det kan være greit å ha litt god tid. En «solid» frokost som vanlig. Pakket koffertene og trillet de ut i resepsjonen. De blir hentet og kjørt frem til London. Syklene ble trillet frem fra de ansattes parkeringsplass – og så var vi i gang. Som dere ser er vi meget lett påkledd i dag. Vanlige shorts og singlet.

Den første delen av dagens etappe, ble syklet gjennom kongens skog. For å i det slik – gjennom «tomten» til Windsor Castle. Supre veier – og det var bare å trille fremover. Det var svakt oppover nesten hele tiden – så svakt at vi nesten ikke merket stigning. I løpet av de 8 km vi syklet «gjennom» hagen til Kong Charles – løftet vi oss opp 100 høydemeter. Det er fint når vi ikke merket høydemetrene.

I gamledager (??) – kanskje fortsatt, ble skogen brukt til rideturer og litt jakt vil jeg tro. Etter å ha trillet noen kilometer til, kom vi til gamle Windsor. Visste ikke helt at det var en gammel Windsor også, men det var det gitt. Husene var ikke spesielt gamle som jeg skulle tro, men det var et skille mellom «nye» Windsor som er rundt 1000 år gammel til «gamle» Windsor som jeg vil tro er noen år eldre.

I løpet av en sykkeldag, får vi frem på mobiltelefonen rundt 10-15 point of interest. Ikke alle er like interessante, men noen ganger dukker det opp noe om som kan være greit å nevne. Vi trillet forbi stedet hvor avtalen Magna Carta (også kjent som the Charter of Liberties) ble inngått. Magna Carta var en avtale som ble sluttet mellom kong Johan av England, adelen og geistligheten i England den 15. juni 1215. Den gav adel og prester fordeler blant annet i skattespørsmål, og tvang også kongen til å dele makten med de to øverste stendene.

Etter Magna Carta ble det bare sykling langs kanalen / Themsen. Omtrent halvveis (Shepperton) kom vi til en ferge som kunne frakte personer og sykler over Themsen. Det var ikke store avstanden, faktisk litt kortere enn med Beffen over byfjorden i Bergen. Men vi sparte utrolig mye tid, og det ble et hyggelig avbrekk.

Vi så utrolig mange sjarmerende steder (boliger / hytter) langs kanalen. Denne er nok sikkert ikke til salgs, men jeg tror at en må ut med et tre-sifre milliontall i NOK. Vi så en leilighet i Windsor – som hadde tre soverom, lå ved kanalen, sentralt beliggende – og de skulle bare ha 38,5 millioner NOK. Husprisene er nok en del høyere enn i Norge gitt.

Vi hadde veldig god tid i dag, og vi nøt nesten hvert eneste tråkk på pedalene, Vi stoppet på en pub som hadde fantastisk beliggenhet. Det ble to flasker med vann, litt mat, men vi tok også et glass med Prosecco hver.

Som dere ser – vi hadde det knall i solen.

Vi var veldig spente hvordan vi skulle sykle i London, men det gikk overraskende lett. Veiene som vi skulle følge var primært sykkelstier langs Themsen, parker og noen få trafikkerte veier. La oss si at vi syklet maks 5 % av dagens etappe på veier hvor biler også kunne kjøre.

Hotellet vårt ligger ved Putney Bridge. Vi kom frem ved 4 tiden, og her møtte vi Darran som skulle hente syklene våre og alt «stash» som vi hadde lånt. Det var sykkelvesker, batteribanker, kart, sykkellåser og beskrivelse av reiserutene. Dette ville de gjerne ha igjen.

Det var godt å komme frem til London. Plutselig var sykkelturen over. Det skal bli litt rart de neste dagene – hvor vi ikke skal sykle, bare gå og ta undergrunnsbanen. Det skal nok gå bra det også, vi er tilpasningsdyktig. Vi har lagt opp til noen spennende aktiviteter i London også. Vi skal være her i 3 hele dager. Kanskje jeg skriver litt om våre opplevelser her i London også.