Paris

søndag 4. juni , 2017 kl. 09:07 i Sykkeltur 2017: Bourgogne. 1 kommentar »

Nå er vi i Paris.  Vi startet ganske tidlig fra Moss med flybussen.  Fredag ettermiddag før pinse kan bli en slitsom reise med all trafikk utover E6.  Det gikk knallbra – helt uten problemer.  Så vi hadde god tid – og når Norwegian ikke var presis, nærmere 2 timer forsinket – da hadde vi ekstremt god tid. Vi stoppet opp hos Jamie´s – en ny italiensk restaurant på Gardermoen.  Der spiste vi en kjempegod spagetti med vin til og dessert. Dette var godt, kaffen derimot kunne nok vært bedre.  En god start på turen.  Vi ventet og ventet på flyet og det kom til slutt, 2 timer går fort i hyggelig selskap.  I følge reklamen fra Norwegian så skal vi nå få reise med et helt nytt fly – den gang ei – det var faktisk et god kamuflert Norwegianfly fra Portgual.  Merket på siden – var langt i fra Norwegian, så nye fly er nok en del oppskrytt.  Det gikk helt strålende, vi kom ned og vi sov godt i disse setene også.  Som sagt vi landet noe forsinket og vi tok en taxi til hotellet.  Vi var bitt litt tørst så vi tok en cola / vin på en Chat Noir, et navn vi kjente godt igjen fra Oslo. Det ble et kort møte med fransk pub før vi landet på puten.

Lørdag var en noe overskyet dag, men temperaturen helt ok.  Etter frokost på hotellet – tok Ellen over komandoen og ble vår guide for dagen.  Vi ruslet rundt i nærområdet i Montmartre hvor vi tittet på det som vi ikke visste var interessant å vite litt mer om.  Nyttig og noen ganger unyttig, men det var en strålende rundtur som skulle ta 90 minutter.  Med en noe udressert gruppe resulterte at det gikk vel 5-6 timer inkludert lunsj, museum og kaffe med pannekaker. Sacré Cocur er en staselig og mektig kirke – som ligger på toppen og skuer utover byen og med alle kunsterne som piler rundt  – det sjamerende selv om det er ufatterlig mange turister som rusler rundt.

Det er utrolig mye kult å se på.  De mange kunstnerne utfoller sine tallenter i flere former.  Det er salvsagt en «dullion» tegnere, malere og skuespillere som tar sin plass og viser hva de er god for.  Vi ble litt (kanskje noe mer ann bare litt) imponert av han som danset på line og fremførte et skuespill.  Da han begynte å synge – så ble det enda bedre.  Han kunne faktisk det også.

Vi ruslet også innom museet til Salvador Dali, han fra Catalonia i Spania.  Knasen fyr som har laget utrolig mye fint – både skulpturer og malerier.

Det begynte så smått å regne, vi ruslet tilbake til hotellet.  Vi bunkret Rosevin og nøtter før vi landet på rommet.  Vin er ikke oppskrytt, faktisk helt ok i passe mengder.

Selv om vi hadde spist omtrent hele dagen, så skal vi vel også ha middag.  Vi var vel neppe sultne, men en tur innom Polidor – en restaurant fra 1845 det måtte vi i dag også.  Vi var noe sene så det var kø utenfor.  Mat fikk vi – god mat men vi var så mette at spisingen gikk mer på rutinen.  Vi ruslet til slutt hjem igjen – og da gikk vi forbi Notre Dame i kveldsmørket.  En staselig og mektig bygning som stråler ut myndighet over området.

Et par kilometer på beina skader ikke etter en slik dag, mye mat og ikke minst noen glass med druesaft – da trenger vi noen skritt ekstra på telleren som sitter på armen.