Dag 4: Reipå – Jektvik

mandag 13. juli , 2015 kl. 20:29 i Turen Bodø - Rørvik 2015. 2 kommentarer »

Dagen begynte tidlig.  Allerede kl 6 var Espen oppe og tok en kopp kaffe og hørte på P1.  En liten stund etterpå kom det lyder fra soverommene.  Først kom Kristin og deretter kom Ellen ut av soveposen.

Det ble en skikkelig sløv morgen og vi hadde himla god tid.  reipå avreiseVi spiste frokost og drakk mange kopper kaffe og hørte på NRK radio (østlandssendingen).  Vi begynner å få veldig god erfaring med å pakke sykkelsekkene.  Av en eller annen grunn så blir det litt bedre plass etter hvert. Vi ryddet pent ut av leiligheten, Kristin vasket opp og Ellen støvsuget.  Da ble det bærre lekkert.

Vi lastet pent opp på sykkelene.  Alt på sin vante plass.  Refleksvestene på toppen og kanskje en lett jakke når vi sykler i tunnelene.

hurtigrutenDet var rundt 7 kilometer til Ørnes.  Det gikk fort unna.  Kristin hadde ladet opp alle batteriene sine om natten, så hun satte i gang i et heseblesende tempo.  Det var noen unødvendig da vi måtte vente rundt 1 time til fergen vår skulle gå.  Men vi fikk da se en litt større ferge eller båt som denne komme glidende inn fjorden.  MS Trollfjord har kursen mot Ørnes for så videre til Trondheim.  Vi vinket pent til båten og håper den får en god seilas.  MS Trollfjord er båten som vi skal ta på vei sørover fra Rørvik til Trondheim, så vi sees igjen om en ukes tid.

Turen fra Ørnes til Vassdalsvik med fergen var en fin opplevelse.  En liten farkost som krøp langs enorme fjell og på toppen så vi Svartisen.  Vi måtte ta denne fergen siden vi ikke har lov til å sykle gjennom svartistunnelen ved Glomfjord.

nøttepause

Solen skinte og veiene var veldgi bra.  Det var flatt, litt oppover og litt nedover.  Bakkene var ikke så bratte så alt gikk som en lek i full fart.  Vi måtte kjøre inn i lang fjord for så å kjøre nesten like langt tilbake.  Kanskje vi skal foreslå en liten bro litt lenger ute i fjorden – så hadde vi spart et par mil.  Men vi sykler ikke for å spare noen kilometre.  Dette er jo en sykkelferie – og i bunnen av fjorden så er det en liten nøttepause (og en knust Fedonkjeks) og selvsagt vann.

lange bakker

Det ble mye vann som måtte konsumeres.  Vi forsvant innover i landet og mstet fjorden.  Her krysset vi en odde, og her ble det lange strekk med nesten utholdelige nedoverbakker og oppoverbakker.  Vi syklet og syklet, gikk oppover i de lange bakkene og trillet nedover.  Det ble varmt – og det var opptil 35 grader og da blir det litt hett.

I dag skulle vi ha en ferge til.  En liten snutt fra Forøy til Ågskardet.  Det tok rundt 8 minutter å krysse det lille sundet.

Da gjenstår rundt 29 kilometer frem til Jektvik og Sjaavik vacation som har en liten hytte som venter på oss.  En fin vei dette også, men her er det 2 tunneler som skal forseres.  Den første tunnelen er 3,2 kilometer, dvs 100 meter lengre enn den vi hadde i går.  Det var full påkledning i forkant og alle lyktene tent.  Det var litt kaldt i tunnelen, rundt 10 grader.  De første 2 kilometerne så gikk  det oppover – ikke bratt, men nok til at merket vi høydeforskjellen – så var det flatt og litt nedover.  Det tok 17 minutter å forsere de 3,2 tunnel kilometerne.  Så bar det nedover og så litt bortover til vi kom til en mindre tunnel på 400 meter.  Den ble en lek – da denne var bare nedoverbakke i denne tunnelen.  Så var det noe få kilometre igen til vi landet ved Jektvik.

etter middag

Vi fant Sjaavik vacation nesten uten problemer.  Espen ble sendt på en liten rundtur for å sjekke om at vi ikke hadde tatt feil avkjørsel.  Vi tok hytten i øyesyn og den falt  i smak  Det var 3 soverom og 2 bad med dusj.  Her kan vi tre boltre oss i god plass.  Espen dro ned til Joker butikken – ca 1 kilometer og kjøpte det som «magen» ville ha til middag.  Det ble Bali Kyllinggryte med ris og Nan-brød.  Til dessert så ble det norske jorbær med vanilje saus.  Maten ble mottatt med god apetitt.  Vi spiste oss nesten forderve, spesielt Espen som hadde gått inn for en mager dag uten inntak av mat (en is kl 10) og ikke så mye vann.  Han spiste riktig godt av maten, drakk 1 liter cola (ikke sikkert så sunt) og en halvliter med sjokolademelk.  Hele dagsbehovet av kaloriet ble konsumert i løpet av en halvtime.  Det gjorde godt og det ser ut som resten av reisefølge lot maten synke før verden så smått begynte å snurre rundt igjen.

Dagen i dag har vært varm, nesten ikke noe vind (kanskje en liten sjamerende medvind) og godt driv.  Dette har vært den varmeste dagen i Nordland i år – og den fikk vi oppleve.  2 fergen gir liten fremdrift, men det er tross alt bedre å få skyss over fjorden en å svømme med en sykkel på ryggen.

Dagens tråkk: 71,31 Km, 819 Høydemeter.  Temperatur: minimum 10 grader, gjennomsnitt 22,5 og maksimum 35 grader.