Dag 4, Halne fjellstove til Herand

Dagens tråkk: 102,5 km – høydemeter 964 – temperatur, minimum 4, maksimum 23, gjennomsnitt 14 grader.

Dagen begynte før resten av fjellstoven var våken.  Det var en del dører som var låste – og det var jo ikke helt smart hvis jeg åpnet noen som det stod alarm på.  Frokost ble mine to knekkebrød med brunost på.  Ikke spesielt spennende – men det gir noe i magen som holder en liten stund

Det var kaldt og krispy denne morgenen. Litt trolsk stemning – 4 grader og disen lå som et lite teppe her og der.  Jeg startet kvart over 7 denne morgenen.  Ikke mange biler på veien og det var nesten som å være helt alene i denne verden.  Veien gikk både opp og ned – og det var ytterligere 10 km før jeg kom på det høyeste punktet på veien – som er 1231 meter over havet. Dette er 9 meter høyere enn det høyeste punktet på Bergensbanen.  Jeg trillet nedover og tråkket oppover – og det var fortsatt en del oppoverbakker igjen på denne vidden.  Etter rundt 12 km fra Halne så dukket Dyranut opp.  Klokken var et par minutter over 8 og kafeen hadde åpnet.  Jeg fikk meg en kopp kaffe og en svele med rørte jordbær på.  Smakte helt perfekt. Kunne spist mange flere, men det fikk være nok med en.

I går følte jeg at hele sykkelturen var en evigvarende oppoverbakke, og i dag var det neste bare nedover og flatt.  Det ble jo nesten 1000 høydemeter i dag også gitt.  Vel når du er på toppen som må du nødvendigvis nedover på et eller annet tidspunkt.  Kun et par meter etter Dyranut – så bærer det utfor.  Det er vel omtrent nedover i rundt 35 km helt til Eidfjord.  Det bar da utfor og med 4 grader så ble det innmari kaldt, men kilometerne gikk fort unna.  Kom etter en liten stund ned til Vøringsfossen.  Her stod det et skilt at sykkelveien var stengt – så hva gjør vi da.  Kan selvsagt slenge meg inn i en tunnel – med visshet at de stenger hele veien og sikkert venter på meg utenfor med «galge» eller vann og brød de neste årene.  Det er helt kørka at Veivesenet ikke har klart å rydde opp raset på gamleveien (sykkelveien) som har vært stengt i flere år.  Vel jeg syklet på gamleveien og det gikk bra en stund uten problemer.  Kom til et gjerde hvor det var markert at veien var stengt, men jeg kom meg forbi dette punktet.  Det stod ikke at jeg kunne sykle hovedveien og tunnelene  – så da var jo alternativet og sykle tibake over Haukeli eller Hemsedal – og det hadde vel tatt en 3-4 dager ekstra.  Så her var det bare å forsere og holde litt lav hastighet.  Det var en del stein i sykkelbanen men det var ikke noe problem å komme rundt dem.  Det gikk bra – og så var jeg nede og kunne sykle på hovedveien resten av turen ned til Øvre Eidfjord.  Jeg får sende en mail til Veivesenet og be dem rydde opp og sikre sykkelveien ned Måbødalen.

Fra Øvre Eidfjord til Eidfjord er det mange tunneler – men her er det utrolig mange sjamerende sykkelstier.  Ser kanskje litt skumle ut, men disse fjellene har hengt over veien i mange år – så de holder nok stilen en stund til.  Det som er litt artig å tenke på når jeg sykler disse veiene er jo at for en del år siden – så var dette hovedveien som bilene måtte forsere.  Det må ha vært trangt og ikke fullt så stilig som en sykkelsti.

Ankom Eidfjord og da var det på tide med litt mat.  Mix åpnet da jeg kom og jeg fikk bestilt en pølse og en chips.  Drakk sjokomelk til. Et slik «morgenmåltid» skapte mye energi og økte gleden med å ta fatt på rundt 30 km til Kinsarvik.  Passert Hardangerbroen som er like staslig som før – bare så synd at vi ikke får lov til å sykle på den.  Det var begynt å bli varmt – så opp bakkene til Hardangerbroen så skiftet jeg over til kortermet overdel og tok av meg overtrekkbuksene.  Da ble det litt mer sprut i frasparkene.

Var litt tidlig ute da jeg kom til Kinsarvik,  Måtte vente en time til fergen skulle gå.  Da ble det tid til en dobbel americano og en sjokoladekjeks på den lokale cafeen.  Det var flere syklister på fergen og det er litt snodig at de med elektrisk bil får kjøre gratis, men vi som sykler må ut med 42 kr for overfarten.  Hmmm – syklistene burde også hatt «el-bil» takst.  Vel ikke noe tema for denne billetøren – så det var bare å betale og være glad og fornøyd.  Vel over på Utne siden – så måtte jeg ta et bilde som viser at Utne er et fint sted – som også klamrer seg til fjellsiden.

Veien mellom Utne og Herand er ikke spesielt laget for store kjøretøy – og det krever en god porsjon tålmodighet når du skal kjøre denne strekningen på rundt 23 km.

For syklister så er jo veien helt ok – og vi passerer mange fine gårdstun og små grender som biter seg fast til noe jord hvor det står en dullion morell eller epletrær.  Det var faktik noen sauer som gikk og brekte oppi liene.  Måtte over et lite høydedrag på 270 meter før jeg kunne trille ned mot Herand.  På bildet til høyre så ser vi Herandsvannet og litt lenger nede så Hardangerfjorden som tar plassen.  Et fint sted å komme til på tidlig ettermiddag.  Har hatt utrolig god tid i dag – og trillet for det meste med glede og lyst.  Var fremme kl 1600 og da kunne jeg sjekke inn på

Vassel gård hvor jeg hadde bestilt en campinghytte.  Det ble ingen moderne campinghytte nei – men den staselig «gammel stugu».  Stor og fin stue – et soverom, kjøkken og bad med dusj.  Helt perfekt for en glad gutt.  Tok er rask dusj – og så kledde jeg på meg for å gå ned til kaien.  Her på Herand har jeg vært mange somre som barn – og det blir fort litt historie rundt de mange husene og stedene.  Mye har endret seg på rundt 45-50 år, men minnene kommer ganske fort tilbake.   Ruslet nedover og så hurtigbåten komme, la en tur bortom butikken og kjøpte noe å drikke + et rundstykke til frokost i morgen.  Tok med en kopp kaffe og en is og satt meg på bryggen og nøt saltvannsduften og det «yrende livet» livet på bryggen.  Det var mest fart i måkene enn oss som går på to bein.  Det var en fin spasertur.

Vel tilbake på hytten – så lagde jeg mat og begynte å planlegge morgendagen.  Det blir en lang dag i morgen.  Skal sykle litt over 130 km – det er to ferger og så skal jeg lande på Stord og overnatte på Leirvik.  Det er hotell i morgen – kuult.  Det var faktisk billigere enn campinghytte.  I dag har det vært perfekt sykkelvær – sol med noen tynne skyer og ikke mye vind.  I morgen kommer skyene og det skal også begynne å regne litt tidlig ettermiddag.  Kommer jeg tidlig av gårde så får jeg vel syklet mest mulig uten regntøy.  Vel vi får se og krysse fingrene – men regntøyet får en fremtredende plass i sykkevesken i morgen.

Da blir det neppe så lenge før jeg kryper ned i soveposen for kvelden – se snakkes vi i morgen.