Dag 3, Rødberg til Halnefjellstove

Dagens tråkk, 122,46 km – 2.154 høydemeter – temperatur laveste 6, høyeste 31, gjennomsnitt 14 grader.

Startet tidlig denne morgenen.  Etter en «frokost» bestående av vann og knekkebrød med brunost, så satte jeg meg på sykkelen rundt kvart på syv.  Det var kaldt, ikke stort mer enn 6 grader – men himmelen var helt blå.  Dette kan bli en knall dag.  Hadde ikke syklet mange kilometre før kona ringte meg opp på Skype.  Etter litt om og men – så fikk vi kontakt og lokale nyheter fra begge frontene ble utvekslet.  Vi har nå besluttet at vi skal snakke sammen kvart over syv hver morgen – så er også jeg klar på dette tidspunktet.

På campingplassen fikk jeg en sykkelguide for Numedalsruten.  Mange interessante ruteforslag og her var det forslag til en rute som jeg kunne velge i dag.  Etter at jeg hadde forsert Rødberg sentrum la jeg ruten opp mot Smådøl.  Her passerte jeg Uvdal stavkirke fra 1100 tallet.  Jeg passerte så pass tidlig at det ikke var åpent for å gå inn og se på kirken og bygdetunet.

Etter en lite stund kom jeg inn på en grusvei – oppover Smådøldalen. Her var det ikke mye trafikk.  Det var mer sauer enn biler (jeg så faktisk kun 1 bil) på disse 34 km.  Det var stille og rolig – og plutselig kom en rødrev luskene mot meg på veien.  Den ble litt perpleks og stod og lurte litt.  Jeg prøvde å finne frem kamera, men bilde ville han ikke at jeg skulle ta – så da stakk han av oppover lia.  Litt kuult.  Grusvei er helt ok, men det blir ikke så mye fart på hjulene med slikt underlag.  Når denne anbefalte sykkelturen er 10 km lengre enn RV40 og farten lavere  – så gikk klokken veldig fort. Det ble litt tungt kan en si når det er mye oppoverbakker.

Naturen er praktfull, med små hytter – noen nedlagte setre, mange sauer og en par fluer så ble dette strekningen ganske bra.  Det var ikke spesielt mye å kjøpe her, så jeg måtte nyte medbrakt av vann, nøtter og sjokolade.  En liten nøttepause ble inntatt ved kanten av veien.

Hadde kursen mot Dagali – og før jeg kom dit så passerte jeg et av Norges største jernutvinningsanlegg.  Etter rundt 35 kilometer på grusvei – så kom jeg inn på RV40.  Mye lettere å sykle og nå fikk jeg fart på pedalene og jeg ble også belønnet med en 4 km nedoverbakke rett før Dagali sentrum.  Her fant jeg endelig en liten Joker butikk.  Kjøpte en liter appelsin juice, et grovt rundtstykke og en pakke med skinke.  Dette ble egentlig frokosten denne dagen.

Etter Dagali så kom en ny lang oppoverbakke til Skurdalsåsen – og på andre siden en like interessant nedoverbakke.  Det er egentlig 3 høyder som en skal over på denne trekningen.  Siden jeg valgte en alternativ rute så kom jeg inn på hovedveien litt etter høyden Vasstulan – så jeg gikk glipp av det høyeste punktet.  Vel nede etter Skurdalsåsen så møtte jeg Skurdalen hvor det selvsagt ble en ny oppoverbakke til Kikkut før jeg trillet ned til Geilo.  Det ble mange høydemeter – og tilslutt så viser et jeg har totalt syklet opp 2.154 høydemeter og det høyeste punktet har vært 1.205 moh. Det var nok med oppoverbakker i dag.  Jeg orket ikke å stoppe på Geilo og trillet videre mot Haugastøl.  JEg følte meg litt sulten så jeg stoppet på Jons kro og fikk meg en tallerken med hjemmelagde kjøttkaker, solo og en kopp kaffe. Jeg tror det var smart gjort – kroppen hadde vel ikke fått mye mat i dag når jeg tenker litt tilbake.

Etter en god lunsj (eller tidlig middag) – så satte jeg kursen mot Ustaoset videre til Haugastøl.  Det ble noen kilometer dette gitt – 24 km fra Geilo og så ytterligere 18 km før jeg kommer til Halne Fjellstove.  Det var sol men ikke så veldig varmt – og så var det denne vinden da.  Det kom fra ulike kanter – så noen ganger hadde jeg medvind og så plutselig ble det kraftig motvind.  På Hardangervidden så blir vinden mye kraftigere – det er jo ingenting som holder den igjen.  Vinden treff meg noen ganger mitt i fleisen og da blir det neste bråstopp også i nedoverbakker.  Passerte samene som har et eget salgssted midt oppe på vidden og så var det ikke mange kilometerne igjen før jeg kunne trille ned til Halne.  Fikk mitt rom, pakket ut og gikk direkte i dusjen.  Så ville jeg på nytt ha noe mat og her har de god mat.  Viltgryte med poteter og grønnsaker, solo til maten og is til kaffen.  En knall avslutning på en krevende dag på sykkelsetet.  Timene gikk fort – og kilometerne litt for  sakte.

I morgen skal jeg over vidden  – det er fortsatt noen oppoverbakker igjen før jeg kan nesten trille helt til Eidfjord.  Fra Eidfjord stikker jeg utover fjorden og sikter meg inn på fergen mellom Kinsarvik og Utne.  Fra Utne så er det noen bakker og kilometre før jeg tilslutt havner på Herand.  Jeg skal overnatte på Vassel Gård ved Herandsvannet.  Her har jeg vært mye før da jeg var barn – så kanskje det blir en ny opplevelse.  Været i morgen skal faktisk være helt ok, jeg tror ikke jeg trenger regntøy i morgen heller. La oss håpe på det.