Dag 6, Lervik til Stavanger

Dagens tråkk, 81,23  km – 993 høydemeter.  Temperatur minimum 9, maksimum 19, gjennomsnitt 14 grader. Vær : lettskyet pent vær – grei vind.

Det var en kort dag på sykkelsetet i dag – så jeg hadde litt god tid i morges. Jeg fikk beskjed i går da jeg sjekket inn at det var frokost fra kl 0615 – så jeg ruslet ned til frokostsalen litt før kl 07.  Der var det ikke noe frokost før kl 08 – men resepsjonisten som skulle sette frem frokosten hev seg rundt slik at jeg skulle få noe å spise.  Det ble noen skiver brød med godt pålegg, eplejuice og kaffe.  Det gjorde godt og jeg ble god og mett.  Da sykkelskoene, sykkelsetet, hanskene++ ikke var helt tørt etter gårsdagens regn – måtte jeg bruke joggeskoene på dagens tur.  Alt som var litt vått ble pakket ned i en pose og lagt i sekken.  Pakket så resten sammen og bar dem ned i resepsjonen og hentet sykkelen i garasjen. Da jeg hadde lempet opp alt på sykkelen og var på vei til å sykle, kom repesjonisten ut for å prate litt.  Det var hyggelig og jeg hentet meg en ny kopp kaffe – så pratet vi en halvtimes tid.  Jeg kom da litt sent avgårde – noe som gjorde at jeg mistet en ferge og en buss fra Haugesund – men jeg har jo ferie.  Syklet glad og fornøyd fra Leirvik og forlot Stord og syklet over på Bømlo.  Det skulle være bra vær i dag, men det kom noen sprette regnbyger som gjorde at jeg ble litt bekymret.  Jeg tok ikke på regntøyet – det var jeg glad for – da det begynte å lysne ikke mange timene etterpå.  Fine veier og spesielt fine sykkelveier – det var bare å tråkke på utover Bømlo.

Det begynte å lysne og naturen kom til sin rett.  Det var veldig flatt ute på øyen – noen fine fiskevær og utenfor så har du storhavet rett inn.  Jeg vil anta at det kan være rimelig stritt her når vinden står rett på og det regner sidelengs.  Men i dag er det ikke mye vind enda, skyene har begynt å trekke vekk og det ble et veldig bra sykkelvær.  Jeg tråkket på og

kilometerne fløy avgårde.  Etter rundt 50 kilometer kom jeg til Langevåg fergeleie.  Her var det kun et fergelei og et lunsj bord.  Et par kilometre nediveien fant jeg en sparbutikk og da kjøpte jeg noen rundtstykker, roastbiff og en sjokolademelk.  Da benyttet jeg ventetiden til å spise litt lunsj – klokken var jo 12.  Jeg koste meg i solen og etter en halvtimes tid dukket fergen opp.  Overfarten tar ikke mer enn 25 minutter – så det ble kun tid til en kopp selvbetjent kaffe på fergen og lade mobilen.  PÅ den andre siden var det litt under 30 km til Haugesund, og jeg mente det skulle gå en buss 5 minutter over 2.  30 km på 90 minutter  – det skal gå hvis det ikke er for mange bakker.  Det gikk strålende og jeg var på buss-stasjonen fem på 2.  Gikk det noen buss – nei – et var sommerruter fra 8 juli og det var i dag det gitt.  Bussen gikk ikke før 1525 – så det ble mer enn 1 times ventetid her også gitt.  Jeg syklet meg en liten tur ned i sentrum av Haugesund – langs gå gaten og det var ikke det helt store livet en lørdag «ettermiddag».  Jeg fikk da et innblikk i vestnorges bibelteppe.  Det var prekner, sang og musikk flere steder i gågaten.  Jeg dro tilbake til buss stasjonen og satt meg der for å vente.  Mens jeg satt der kom en kollega fra Oslo inn på stasjonen – han skulle «ekspedere» sin sønn til Stavanger med bussen.  Det var utrolig gøy.

Bussen kom og jeg fikk lempet sykkelen inn under bussen sammen med sykkelveskene og soveposen.  Jeg fikk en fin plass inne i bussen og fikk slappet godt av på turen.  Det var flere strekninger (les mange tunneler) hvor det ikke er lov til å sykle – så for å gjøre det enkelt for meg – så tok jeg bussen fra Haugesund til Stavanger.  Det ble da nesten en halvdag på sykkelsetet – kun 80 km i dag.  På kartet så er det en rett strek mellom Haugesund og Stavanger.  I tillegg til alle tunnelene var det en ferge strekning mellom Arsvågen og Mortavika.  Da ble det tid til en kaffekopp og en is.  Det gjelder å nyte de mange mulighetene som finnes.

Vi var fremme i Stavanger rundt 1730.  Da ble det to timer på bussen inklusiv ferge på 20 minutter.  Fikk lempet all bagasjen på sykkelen igjen og fant frem mobilen og slo på google map for å finne veien til hotellet.  Google er litt snodig da den viser litt «vanskelige» ruter , men etter å surret litt nede i sentrum  – så kom jeg ut på en hovedvei som gjorde det enkelt  å styre etter google map sine anvisninger.  Hotellet litt rundt 3 km fra bussholdeplassen – og det viste seg at dette var pasient hotellet til Stavanger Universitetssykehus.  Det ligger da litt utenfor sentrumkjernen med det er sentralt til mange viktige offentlige tjenester. Eget helikopter har vi også – og det fikk jeg sett i virksomhet etter kort stund.  Blir det nattkjøring også – så vil jeg helt sikkert våkne, det bråker noe innmari.  Fikk dusjet og det som ikke var tørt fra i går ble hengt opp på badet og jeg håper det er tørt i morgen tidlig.  Jeg tok også å vasket sykkelbuksene i vasken i kveld – satser på den også er tørr til i morgen tidlig.

I morgen er det varslet overskyet med mulig noen regnbyger.  Vinden skal vel være rimelig ok – selv her på vestlandet. I morgen skal jeg sykle langs jærens strender.  Hvis det er noen lunde vær – så tar jeg via Madla og Hafrsfjorden.  Vi får se.  Det er i undekant av 100 km i morgen Egersund.