Dag 7, Stavanger til Egersund

Dagens tråkk, 107,37 km – 910 høydemeter – temperatur minimum 9, maksimum 16, gjennomsnitt 12 grader.  Været = regn og motvind

Våknet rimelig tidlig og pakket ferdig før jeg gikk ned for å spise frokost.  Jeg var først på plass i frokostsalen men det var ikke lenge etterpå før det var en hel haug med folk.  Jeg var ute å sjekket været – YR sier at det skal være skyet og at det først skal begynne å regne ut på ettermiddagen.  Fakta var at det allerede var begynt å regne.  Jeg gikk tilbake til rommet og skiftet over til regntøy, overtrekk på skoene + trekket til hjelmen.  Det var vel like greit – det regnet jevnt og trutt hele dagen.  Opphold ble det ikke før jeg var kommet frem til campingplassen, men det var føst mer enn 6 timer senere.  Jeg hadde lyst til å sykle litt spesielle ruter – først Hafrsfjordruten og deretter Nordsjøruten.  Det er en utfordring å følge alle sykkelstiene med bra skilting og noen ganger totalt mangel på skilting. Flere ganger måtte jeg sykle litt frem og tilbake for å finne riktig rute.  Mange ganger så skifter sykkelveien fra venstre til høyre av veien – frem og tilbake.  Nesten helt umulig å følge med en del ganger.  Jeg tror jeg fikk mer enn 5 km «ekstra» i dag bare for å finne riktige veier.  Ved Sola flyplass ble jeg rimelig frustrert – der bygger de nemlig ny vei samtidig som de bygger sykkelvei.  Det de har laget så langt er nemlig en løkke som gjør at hvis du følger sykkelstien så kjører du en rundkjøring.  Hvor jeg skulle kommet ut av sykkelløkken er vanskelig å si.  Jeg måtte tilslutt kjøre ut på veien, noe jeg ikke hadde lov til – men jeg brukte GPS og syklet etter «sør-vest».  Til slutt kom jeg inn på riktig vei (uten sykkelsti) og fulgte vei 509/510.  Noe mildt irriterende å bli «lost in space» når du prøver å benytte sykkelstiene.

Jeg la fort bak meg denne lille frustrasjonen og kunne nå begynne å nyte naturen og opplevelsene.  Det regnet som sagt fremdeles – vinden var ikke sterk men den kom nesten midt i mot.  Var innom Hafrsfjord og fikk et blikk på de tre steinsverdene – så dro jeg videre ut mot Jærens vindunderlige natur.  Kuer som går og gresser helt ute i havgapet.  Det er flatt i denne delen av landet og her er det mye jordbruk.  Gårdene ligger på rekke og rad – og ikke for å glemme de mange sauene.  Når jeg ser på de mange lammene som storkoser seg når de går og gresser og «leker» litt sammen.  Blikkene på lammene – er omtrent som å se lille Lotte (en liten hund som vi kjente) – og det er rimelig spørrende og undrende.  Det er godt det er lenge til fårikål sesongen når jeg ser disse nydelige lammene.

I starten (første halvdel av dagen) fulgte jeg Nørdsjøruten. Den gikk mye på kryss og tvers – og jeg fikk sett mye fint.  Denne ruten prøver å unngå hovedveiene – og det kan være noe krevende av og til.  Dette var det mest utfordrende på turen – hvor jeg måtte få sykkelen over på noen små hengebroer.  Det gikk det også – jeg måtte gå – ikke sykle her.  Det gikk en del mer tid å følge disse spesielle sykkelstiene – så den siste delen av dagens etappe ble gjennomført på hovedveien «Nordsjøveien» RV44.

Selv om jeg fulgte hovedveien så var det allikevel mye fint å se.  Lange flate gressjorder som går direkte over i havet, dvs Nordsjøen.  Ikke en holme å se – bare noen båter her og der.

Jeg begynte å bli litt lei av vinden og regnet – og de siste 30 km  – tråkket jeg bare på.  Jeg begynte å bli sulten men jeg orket ikke å stoppe på de spisestedene som var langs veien.  Regnet gjør at jeg blir kald og etter så mange timer på sykkelsetet – så lengtet jeg etter campinghytten.  Et par km før Egersund så dukket campingplassen opp.  Jeg har selvsagt bestilt hytten på forhånd og den stod klar.  Fikk lempet inn alle veskene og pikk-pakket som jeg har med.  Hengte opp regntøyet, sykkelbuksene og alt som er vått eller fuktig.  Tok på meg tørt tøy og ruslet over på andre siden av veien – for der var det et spisested.  Det var mye folk der, men fikk meg et vindusbord – bestilte en stor porsjon med kjøttkaker og en halvliter cola.  Tok noe tid før jeg fikk maten  – imens fikk jeg snakket med fruen som hadde vært på tur til gamlebyen i Fredrikstad.  Der hadde de fint vær.  Maten smakte helt utmerket og spanderte på meg en kopp kaffe og en stor is.  Hmm – selv meg regnvær så er livet likevel helt ålreit.

Det hadde nå sluttet å regne – men i følge YR så skal det regne enda mer i morgen.  Da blir jeg nok våt igjen, men jeg får ta det som en bergenser.  Prognosen sier at mellom 06-18 i morgen kan det komme opptil 25 mm nedbør og det skal være en sjamerende vind i tillegg.  Det er kanskje godt at jeg ikke skal sykle så langt.  I morgen skal jeg bare til Flekkefjord og strekningen er rundt 70 km.  Tøft blir det, men det kan jo hende at YR tar feil i morgen også – slik at det blir bedre enn det de forteller nå i kveld.  Vi får krysse fingrene og håpe på det beste.