Dag 8, Egersund til Flekkefjord

Dagens tråkk, 75,95 km – 1170 høydemeter – temperatur, min 9, max 20, gjennomsnitt 13 grader.  Været = startet med regn, ble gradvis lettere.

Dag 8 er den korteste distansen på turen.  Jeg hadde planlagt å komme frem til Flekkefjord – nyte litt livet der og dra på stranden ved campingsplassen hvor jeg hadde bestilt tak over hode denne natten.  Tanken var kjempegod – ulempen er at været ikke helt var på min side.  Det regnet.  YR hadde i går truet med 25 mm nedbør mellom 06 og 18, men i morges var det endret til lett regn på formiddagen og mer kraftig på ettermiddagen.  Med slike utsikter så startet jeg tidlig.  Allerede rundt 6 begynte jeg å bevege meg, stod opp og begynte å gjøre meg klar.  Det tar ikke så lang tid, men med mye tøy som var under tørk – så er det alltid noe å få på plass.  Det regnet allerede da jeg våknet så jeg tok på meg regntøyet med en gang.  Klærne var tørre men skoene var ikke helt tørre.    Spiste et lite knekkebrød – orket ikke mer dessverre – og det er litt for lite når jeg skulle ut å sykle.  Jeg burde jo ha vist, men hadde absolutt ikke lyst på mat.  Da jeg pakket sammen så var det en annen syklist som pakket i hop og gjorde seg klar for å reise.  Det var en tysker som hadde syklet fra Danmark og hadde som mål å sykle Nordsjøruten til Bergen.  Han bodde i telt og det må ha vært vått de siste dagene – han kunne jo ha bestilt en campinghytte en gang i mellom.  Han var på vei til Stavanger – der hvor jeg kom i går.  Han fikk nok litt bedre vær enn det jeg hadde hatt, men han fikk ikke så mye medvind heller.  Det var nesten vindstille.  Vi ønsket hverandre god tur videre.

Det var flatt i går – egentlig så var det ikke det med rundt 900 høydemeter på en dag – men bakkene var så slakke at en merker de neste ikke. I dag derimot var det mange bakker.  Nå snakker vi om «mellom bakker og fjell ut mot havet» som Ivar Aasen skrev.   Strukturen i naturen er bratt opp og bratt ned – det er jo ikke spesielt gøy, men topografien og været kan jeg ikke gjøre noe med.  Jeg gikk en del av bakkene i dag – må spare beina og knærne.  De siste 30 km hadde rundt 1000 høydemeter og du merker det etterhvert.

På vestlandet så følger veien som oftes vannkanten.  Det gjør den ikke på disse traktene.  Jeg tror de som laget disse veiene ved å trekke en snor mellom stedene – å tenge inn veien.  Lange oppoverbakker til venstre og bratte nedoverbakker til høyre.  Veien forsvinner inn i fjellet – og så ser du veien på nytt som skjærer inn i trefeltet et godt stykke nedenfor.  Det er bratt – og det går fort nedover og veldig sakte oppover.  Snittet blir fremdeles ikke bra.  Når jeg sykler så ser jeg mye mer enn det jeg gjør ved å sitte bak rattet.  Ned disse bakkene på bildet så kom jeg til Jøssingfjorden.  Det var her som det tyske skipet Altmark ble bordet av en britisk jager den 16 februar 1940, dvs 2 måneder før krigen i Norge brøt ut.  Altmark hadde mer enn 300 britiske sjøfolk om bord og britene var ikke helt enig med at disse skulle fraktes til Tyskland som krisfanger.  Sjøfolkene ble frigjort og 7 tyskere ble drept.  Det skapte nok noe diplomatisk furore i etterkant.

Etter å ha krabbet opp alle bakkene fra Jøssingfjorden så kom jeg til et nytt sted som jeg forbinder med værvarslingen.  «Åna Sira og dalstrøkene innafor» – det mener jeg å huske var et sentralt begrep når de skulle varsle været i denne delen av landet.  Åna Sira er jo litt mer enn det, stor kraftproduksjon og kappe 200 sjeler bor i her.  Jeg traff 5 av disse utenfor Joker butikken hvor jeg spiste et skolebrød (som på disse traktene heter «purke») og drakk litt sjokomelk.  Joker er treffstedet for de lokale innbyggerne og meg som syklist. De pratet og pratet, ville ha greie på hvorfor noen setter seg på en sykkel når en har ferie.  Det er jo så mange andre transportmidler som er mer effektive …., ja hva skal en si til slikt når regnet faller.  Etter en kort spisepause – så var det å krabbe på nytt oppover mange endeløse bakker  – før jeg til slutt kom til Flekkefjord.  Det var nå sluttet å regne – og det gjorde jo livet litt lettere.  Stoppet i Flekkefjord og satt meg på en uterestaurant for å få meg litt skikkelig mat.  En Club Sandwich med cola – det passet godt i dag.  Det var utrolig mange folk ute og på restauranten – mange turister som gikk å ruslet i byen da det ikke var så strålende vær.

Etter matbiten var overstått stakk jeg innom Prix for å kjøpe noe middag, nye knekkebrød og sjokomelk.  Det er sikkert ikke så mye å få kjøpt på campingplassen.  Jeg hadde bestilt overnatting – kanskje en campinghytte.  Denne gangen var det et rom i et felles hus.  En seng i et rom. 4 andre soverom – felles kjøkken og toalett.  Helt greit.  Da jeg kom var det ingen andre enn meg (jeg vet fremdeles ikke om det kommer flere etterhvert).  Jeg fikk dusjet, laget meg kaffe og satt ute under tak og for å se på omgivelsene og ikke minst nyte at jeg ikke trenger å sykle i regnet.  Det begynte nemlig å regne igjen – noe som YR hadde varslet.  La oss håpe på at det slutter innen i morgen tidlig, da jeg ikke har spesielt lyst til å ta på meg regntøy i morgen tidlig også.

I morgen skal jeg inn i innlandet.  Forlater E39 etter rundt 10 km og setter retningen forbi Kvinesdal vider opp mot Evje og så har jeg booket overnatting ca 25 km før Åmli.  Det blir en dagsetappe på rundt 130 km.  Hvor mye oppoverbakker det blir vet jeg ikke, men det får stå seg til.  YR har en prognose på at det skal slutte å regne mellom 06-07 i morgen tidlig.  La oss krysse fingrene på at det blir før kl 06 – jeg har nemlig tenkt å starte så tidlig.