Dag 9, Flekkefjord til Hynnekleiv

Dagens Tråkk: 139,05 km – 2045 Høydemeter – Temperatur: min 10, max 17 og gjennomsnitt 12 grader.  Været = overskyet med regnbyger.

Jeg hadde satt på vekkerklokken til 5 om morgenen.  Jeg slo den av før 5 – jeg var litt våken.  Det regnet friskt da jeg stod opp.  Det kom et stort sukk, men det var ikke noe å gjøre med dette.  Jeg spiste frokost – knekkebrød med rekesalat med en sjokomelk.  Jeg har fått god erfaring med å pakke ned i sykkelveskene, og når jeg skal ha på regnetøy fra første stund – så blir det litt bedre plass i veskene.  Jeg har begynt å pakke inn soveposen både i plastposer og yttertrekk som skal tåle vann.  Det er ikke kult å legge seg i en våt sovepose.  Da jeg skulle laste opp på sykkelene – så var det SLUTTET å regne.  Hurra – men hvor lenge holder dette.  Jeg krysset alle fingre og tær for at jeg skulle slippe å få regn denne dagen, det gikk ikke helt slik.  Jeg syklet opp til resepsjonen og la nøkkelen i en hvit postkasse – og så satte jeg avgårde.  Planen var avreise kl 6 og det gikk på minuttet.  Dagens etappe starter på E39 – det er en vei hvor det noen ganger ikke er lov til  å sykle.  Det kom et slikt skilt foran en tunnel – med henvisning til en alternativ rute.  Det er helt ok med en annen rute – bare du vet hvor du er.  Denne ruten var veldig lang og jeg var nesten lost in space.  Jeg ante ikke hvor jeg var og når jeg kom til nye kryss så er det jo ikke lett å velge.  Jeg syklet vel litt over 1 mil på denne alternative veien og til slutt så havnet jeg i et kryss hvor jeg skjønte hvilken retning jeg skulle ta.  Kvinesdal var første mål og jeg kjørte inn på denne veien.  Da var jeg på track igjen.

Jeg syklet forbi Sarons Dal og nå skulle jeg følge veibeskrivelsen fra NAF nøye.  Jeg skulle inn på en liten «smal» vei uten rutenr – men på kartet så stod det Birkeland.  Jeg talte kilometer på når jeg mente jeg skulle svinge til høyre – og det stod det et lite skilt – med Birkeland 17 km på.  Da var jeg reddet og kunne sykle inn på denne veien.  Ikke store veien som dere ser på bildet, men jeg fikk plass med sykkelen.  Det var ca 5 km oppover og så 7 km litt opp og ned før 5 km nedover.  En fin tur over en liten høyde.  Ikke mye trafikk så jeg koste meg – og det regnet fortsatt ikke.  Kom til slutt til Birkeland – her var det en liten Joker butikk – og her tok jeg en liten pause.  Jeg kjøpte ferske boller med rosiner, en god morgen yoghurt og min lille sjokomelk.  Alt gikk ned på høykant – og så var det å stikke videre.  Var ikke kommet mange meterne avgårde før alle himmelens sluser åpnet seg og det sprutet ned.  Ble våt som en «kråke» og det regnet ganske friskt ca en halvtime.  Nå skulle jeg på nytt finne en liten snarvei – og NAF hadde lagt opp en rute som på nytt ikke var markert med veinummer.  Siden det regnet ble kartet og beskrivelsen rimelige våte og papirene gikk nesten i oppløsning.  Måtte konsentrere meg med hvor langt jeg hadde syklet – svinge inn på en vei og satse på at dette var riktig. I beskrivelsen står det bare etter 1,4 km så sving til høyre – så ikke noe mer enn dette.  Når en sykler så blir kartfeil litt mer krevende dersom du har kjørt feil – så jeg sjekket flere ganger for å være sikker.  Til slutt kom et skilt som viste til Byremo.  Da var jeg reddet.  Disse snarveien sparte meg for ca 20 km i dag – og det er god investering å følge beskrivelsene nøye.

Byremo ligger ikke på den naturlige retningen for mange turister. Også denne snarveien er over et lite høydedrag.  På veien nedover så måtte jeg stoppe for å ta et bilde av utsikten.  På jordet her så gresset en haug meg kalver som koste seg ute i matfatet. Jeg tråkket videre – det regnet lett – og det var nesten helt ok – foruten at jeg var søkkvåt på beina.  I en del oppoverbakker så måtte jeg gå litt for ikke å stivne helt og få varmen tilbake i beina.  Jeg har lært fra de andre dagene at det ikke er helt smart å drøye spisingen.  Finner du et sted, butikk eller en bensin stasjon – så gjør jeg en vurdering om jeg bør spise.  Jeg er ikke nødvendigvis sulten – men det kan være smart å dytte noe ned i halsen uansett.  Jeg fant en YX stasjon – og her spiste jeg en pølse og drakk en solo.  Da hadde jeg nok næring til å sykle 40 km til Evje. Litt oppover og selvsagt nedover etterpå.  Det er mye bedre bakker i innlandet i forhold til ute ved kysten.  Ved kysten er det rett og bratt opp – og så like bratt nedover.  Da går jeg opp som oftest eller hvis jeg sykler så blir jeg helt pumpa når jeg kommer på toppen – og så er jeg så raskt nede på andre siden at jeg nesten ikke har merket at jeg har syklet nedover.  I innlandet er bakkene oppover lange og finner jeg det riktige giret – så er det ikke noe problem å sykle hele veien opp – og så er det et parti på toppen som er nesten flatt – og så får jeg noen lange nedoverbakker som er helt nydelige, og det går som en drøm.

Etter å ha syklet nesten 100 km så dukket Evje opp.  Her kan jeg på nytt fortelle om interessant veimerkning av sykkelveier.  Jeg blir lurt hver gang – jeg svinger pent inn på sykkelstien og den er merket «Til Evje via Evjemoen».  Det skal vel ikke være så vanskelig det,  jo det var det faktisk.  Plutselig var jeg inne i en nedlagt militærleir.  Mange hus og veier  – men her er det ikke et skilt med sykkel på gitt.  Jeg rotet rundt på de mange veiene og tilslutt fant jeg en utgang og den kom rett ut på en hovedvei – hvor det heller ikke var et eneste skilt.  Skulle jeg ta til venstre eller til høyre – ja si det.  Jeg klarte å finne riktig retning bare på grunn av at jeg hadde GPS på sykkelen.  Med slik dårlig merking av sykkelveiene – så er det ikke så rart at de ikke brukes av turister.  Etter labyrint aktivitene i Evjemoen leir – så dukket det opp en Spar butikk.  Her kjøpte jeg lunsj – fløtegratinerte poteter, en karbonade og en eplejuice. Dette spiste jeg på en benk utenfor butikken.  Jeg tror jeg var et interessant objekt der jeg satt med sykkelhjelm (med et sjamerende gult trekk over hjelmen – som min kone sier ser ut som en badehette) og spiste lunsjen.  Da har innbyggerne i Evje noe å snakke om denne kvelden.

43 km gjenstår etter at lunsjen er inntatt.  Veien går videre på RV42 mot Arendal.  Måtte sjekke en gang ekstra da det viste Arendal på skiltet, men det var riktig.  43 km etter at jeg nesten har syklet 100 km kan være ganske krevende.  Denne gangen gikk det nesten som en drøm.  Helt i starten var det en kraftig oppoverbakke – (8% stigning i 2,5 km) – så har var det bare å sette beina på asfalten å gå oppover.  Det som var det gledelige etter slitet oppover – var at på andre siden var det slake nedoverbakker i nesten 15 km og deretter litt opp og litt nedover.  Da gikk kilometerne raskt og jeg merker nesten ikke at kreftene forsvinner.  På denne strekning så var det et merkelig landskap.  Noen steder så det ut som et månelandskap – og det gav inntrykk at her hadde det vært en skogbrann for en tid siden.  Mange høye trær hvor nederste delen av stammen var svart / sotet og på toppen var det grener og grønt.  Jeg sjekket om det hadde skjedd noe – og i 2008 så startet en skogbrann her og den varte i 6 dager før den ble slukket (Myklandsbrannen).  På disse 6 dagene ble det svidd av et område på 30.000 mål – og det var den største skogbrannen siden andre verdenskrig.  Brannen er fortsatt godt synlig på trærne – selv om det er 9 år siden, men naturen har begynt å lege selv disse sårene.  Da begynte jeg å nærme meg campingplassen – trodde jeg.  Jeg syklet og syklet, jeg skulle vært der nå mente jeg, men ingen skilt å se.  Jeg begynte å lure litt men før jeg sjekke på google – så endelig kom skiltet frem.  Dette var ikke en ordinær campingplass, men 4 hytter som lå i en liten innhegning.  Jeg hadde funnet dette på internett – så det kan jo være et lottospill.  Men jeg hadde fått plass her og jeg betalte og fant min hytte.  Den er forholdsvis stor med salong og to soverom.  Jeg fikk meg en dusj, hengte opp klærne og varmet middagen.  Denne dagen ble det også svinestek fra Fjordland.  Den er kjempe god – og heller ikke så dyr.  Smakte godt med mat i dag også – jeg laget kaffe og så fant jeg frem Smil sjokoladen som jeg koser meg med til dessert.

Dette ble den lengste dagen hittil – nesten 140 km.  I morgen skal det bli litt kortere – NAF sier 139 km men mine beregning sier bare litt over 100 km.  Vi får se hvem som får rett – men jeg tror NAF veiviseren er mer korrekt.  Uansett så skal jeg til Seljord – ikke Dyrsku idag – kun overnatting på campingen.  Og hvordan blir været i morgen ?? – Hvis jeg skal stole på YR så blir det en strålende dag.  Kortermet skjorte – starte med en vindjakke og en vind bukse – deretter kan jeg ta dette av når det blir for varmt.  Det kan være ok å pakke ned regntøyet – og alt det våte.  La oss håpe at YR får rett i denne prognosen.