Dag 10, Hynnekleiv til Seljord

Dagens Tråkk: 139,36 km – 1183 Høydemeter – Temperatur: min 3, max 24 og gjennomsnitt 15 grader.  Været =mye sol og mye vind

Våknet tidlig  – himmelen var klar og solen begynte å titte frem.  Hmm – dette kan bli en knall dag.  Gjennomførte mitt normale morgenrituale – spiste frokost og drakk en god kopp kaffe.  Lempet alt på riktig sted på sykkelen – og trillet ut på vegen litt over klokken 6.  Det var kjølig (kun 3 grader) og en solid mengde med fuktighet i luften.  Tok på meg en undertrøye for første gang på turen og kjørte rolig av sted.  Ikke lenge etter at jeg hadde kjørt ut på veien skulle jeg ta til venstre ut på RV41.  Denne skulle jeg kjøre på helt til Brunkeberg hvor E134 møtes.

Det var en fin morgen – ikke mye trafikk og det var veldig behagelig å tråkke på.  Det var en skarp luft og veien til Åmli er på rundt 25 km.  Her begynner livet å banke på døren til denne dagen.  Utrolig vakker morgenstemning hvor lave tåkeskyer ligger som en lite lag midt i bildet.  Jeg blir litt glad og sentimental når jeg ser en slik fantastisk natur.  Men jeg får tråkke videre.  Det er utrolig flatt og jeg har fått rimelig god fart selv med sykkelveskene på slep.  Vinden er ikke våken så tidlig – så dette er gøy.  Jeg stopper selvsagt for å ringe på Skype hjem til fruen og så var det bare å fortsette.  Etter et par timer så oppdager jeg at kafeen på camlingplassen Haugssjåsund – eller etter å ha syklet 50 km – var åpen og det var bord utenfor i solen.  Jeg hadde lyst på en kopp kaffe – og jeg stoppet.  Der traff jeg noen hyggelige personer og vi begynte å prate.  Det er alltid hyggelig med litt snakk over en kopp kaffe.

Etter en liten stopp  – så var det å tråkke videre.  Det begynte å bli varmt og rett før Treungen så stopper jeg på en bensinstasjon og kjøper meg en baguette.  Etter at jeg hadde spist – byttet jeg klær.  Nå var det sommer utstyret – kortermet skjorte og bare sykkelbuksen.  Jeg hadde vindjakke på også.  Det var begynt å blåse ganske kraftig – og den kom selvsagt som motvind.  Men solen skinner og det er helt supert.  Vinden tar godt i sykkelen med det er jo så flatt at det går rimelig greit fremover.  I løpet av de første 100 km denne dagen – så var det kun 550 høydemeter.  Det kaller jeg egentlig flatt som et stuegulv.

Fra Treungen og mot Vrådal ligger Nisservannet.  Det er et smalt men veldig langt vann.  Jeg syklet 36 km langs vannet og det er etter mitt syn et langt vann.  Solen skinner og verden er rimelig ok i dag.  Langs vannet var det mange hytter og flere campingplasser.  Jeg måtte selvsagt stoppe ved en lokal matbutikk og kjøpte meg en kopp kaffe og en is.  Denne spiste jeg på en benk med utsikt over vannet.  Kunne nesten blitt sittende her lenge, men det er fortsatt mange kilometer som gjenstår.  Jeg nærmet meg Vrådal som ligger nesten helt mot «slutten» av vannet.  Klokken var begynt å nærme seg 13 – og det er lunsj tid.  Jeg kjørte forbi Vrådal Hotell og da husket jeg at her har fruen og jeg overnattet på vår første sykkeltur.  Jeg snudde og syklet tilbake – her måtte jeg stoppe. Den sykkelturen var en gave for 8 år siden – hvor vi hadde syklet fra Dalen og til Vrådal.  Det var 5o km – og på den turen for 8 år siden holdt jeg på til å dø.  Jeg var fullstendig kjørt – og hadde problemer med å løfte beina.  I dag så hadde jeg syklet 100 km og var fortsatt i rimelig grei form.  I dag skal jeg sykle rundt 40 km til – så dette må gå bra.  Her ville jeg spise lunsj – og terassen var åpen.  Her grillet de laks – og det ville jeg ha.  Det ble laks med salat og potetsalat.  Himmelsk godt.  Jeg ville også ha kaffe, men de hadde kun vanlig kaffe og jeg hadde innstilt meg på en dobbel espresso – så da sto jeg over.

Som sagt tidligere så har jeg ikke hatt en bakke så langt på turen, men nå kom noen.  Ikke mange i begynnelsen men fra Kviteseid til Brunkeberg kom en lang oppoverbakke på over 5 km.  Den var tung og jeg lot joggeskoene få prøve seg nå på asfalten.

Fra Brunkeberg og mot Seljord måtte jeg sykle på E134.  Jeg var ikke alene her – men med mye nedoverbakke til Seljord – så hang jeg godt med alle bilene.  På Seljord fant jeg en butikk hvor jeg kjøpte middag og litt små snacks – så satte jeg kursen mot Garvikstrondi Camping.  Det var 9 kilometer til å sykle.  Jeg hadde bestilt en lite hytte, men de hadde dobbelbooket og da ville de gjerne gi meg en stor hytte med bad, dusj og TV.  Det passet meg utmerket.  Den lå litt litt oppi skråningen – så jeg har utsikt over det meste.  Her kunne jeg bo lenge, men det blir bare en natt.

Sykling blir litt mer hyggelig når solen skinner.  Vind er også noe som påvirker livet som syklist.  I dag kom motvinden på formiddagen og da går farten automatisk ned.  I morgen skal det forsatt være sol, men vinden er jeg litt usikker på.  Jeg kommer nok til å starte tidlig i morgen også.  Jeg er invitert til frokost hos min sønn – så jeg sikter meg inn til å være der litt før kl 07 om morgenen.  Jeg er litt usikker på hvor langt jeg skal sykle i morgen.  Jeg har egentlig planlagt  at jeg skal sykle rundt 80 km til hytten for så å overnatte der og sykle hjem dagen etterpå, men nå vurdere jeg å sykle helt hjem.  Det betyr rundt 180 km – og det kan gå hvis det ikke er for mye motvind.  Jeg får se – men jeg er litt innstilt til å sove i min egen seng i morgen kveld.