Lørdag – tredje dagen, vi har en leiebil

lørdag 28. juli , 2018 kl. 21:23 i Hawaii - tur med fruen. 2 kommentarer »

God morgen Hawaii.  Dagen starter tidlig når vi går tidlig til sengs.  Espen dro til treningsrommet rundt kl 06 om morgenen.  Her var det ingen – så jeg kunne starte med tredemøllen.  Det er kun 1 tredemølle og det blir fort kø av slikt.  Det tok ikke mange minuttene før det kom flere.  Om de ville løpe det vet jeg ikke.  Jeg fortsatte slik som jeg hadde tenkt.  Må runde ca 5 km før jeg er fornøyd.  På hotellet er det aircondition på uansett i hvilket rom vi er på, men i treningsrommet hvor det kanskje trengs å ha det litt kaldt – der er det kjemisk fri for ekstra luft.  Dermed blir selv en kort løpetur en varm affære.  Etter rundt 3,2 miles var jeg klar med dagens økt.  Ruslet pent tilbake til rommet for en dusj og en kopp kaffe på terassen.  Det var riktig smart av meg å ta med et glass med Nescafe.  Kaffen her som sagt så tynn at den går under «rent vann».  Da kan jeg spe på med litt pulver sammen med den kaffen som lages.  Frokosten i dag ble inntatt på vårt vanlige bord.  Vi velger alltid å sitte ute – det blir litt mer luftig der.  I dag brukte vi litt av tiden ved frokostbordet til å studere kart og steder vi gjerne vil besøke.  I dag skal vi nemlig leie en bil som vi skal hente på flyplassen.   Vi har en terrasse som vender direkte mot sjøen og her sitter vi og koser oss når vi er på rommet. Denne morgenen brukte vi terrassetiden til å tenke litt hvordan vi skal bruke denne dagen.  Vi har bilen i 2 dager – så dette skal bli riktig moro. Vi pakket håndklær, badetøy og solkrem og reiste til flyplassen hvor vi skulle hente bilen.  Det er kun en strekning på 4 km – så det gikk fort.  Det er alltid en del papirarbeid med å få hentet ut en leiebil.  De skal selvfølgelig sjekke alle mulige papirer og selge deg litt ekstra av det ene og det andre.  Vi tok en emergency pakke som gjorde at uansett hva som skjedde av alle tenkelige og utenkelige hendelser – så ville de komme å fixe opp og gi oss en ny bil.  Sikkert helt unødvendig, men … Øyen er ikke så veldig stor – så det er noe vanskelig å kjøre seg bort, men en GPS er alltid moro å ha. Den varianten som vi fikk – var til og med en guide som fortalte oss hvor vi hva og hva som kunne være interessant å se.  Det var selvsagt kuult å kjøre avgårde og ha en guide i «baksetet».  Bilen som vi valgte var selvsagt en Ford Mustang Kabriolet.  En riktig artig bil som også kunne vært moro å ha i Norge noen dager i året.  Jeg ville gjerne hatt en rød, men utvalget av farger var enten sølv eller hvit.  Jeg tok den sølvfargede.  Som dere ser så passer bilen perfekt til fruen.  Vi kjørte av gårde og satte kursen mot nord.  Fra flyplassen så er det kun en vei nordover og den er ikke lenger enn ca 50-60 km før der er slutt i den retningen.  Vi hadde et mål å kjøre første så langt nord som vi kom og det var  Hanalei.  Her skulle det være en super strand og en god del restauranter hvor vi kunne spise lunsj.  Vi parkerte bilden ved stranden og ruslet opp til tettbebyggelsen.  Ikke store plassen men det var koselig å rusle litt rundt.  Vi fant et hyggelig sted hvor vi kunne få litt annen mat enn bare hamburgere.  I dag ble det takolefse med fisk og mangosalat til Ellen og et grillet kylligbryst til far.  God mat og heldigvis ikke så veldig mye mat.  Etter lunsjen fikk Espen en dobbel espresso før vi ruslet tilbake til bilen og hentet håndklær og badetøy.  Dette kaller jeg en fin strand.  Ca 2.5 km lang og med svake bølger og stålende sol.  Her kunne vi vært lenge og vi landet trykt ned i en bløt sandhaug på våre håndklær.  Selvsagt måtte vi bade litt også.  Vannet var perfekt og vi kunne svømme rolig rundt og nyte livet.  En riktig sydhavsøy.  Vi ble her i rundt 2 timer – lå og solte oss men også gikk en tur langs stranden.  På innsiden av stranden var det noe fantastiske hus – kanskje vi kan kjøpe en liten «hytte» her også.  Noe lang reisevei, men med et slikt sted så kan det være verdt noen timer på fly.  Klokken nærmet seg 4 om ettermiddagen.  Det var på tide å sette kursen hjemover.  På veien hit så vi flere steder som vi ønsket å stoppe ved på tilbaketuren.  Det første var et Farmers market, mye folk og mange spennende boder.  Men nei – dette var stengt for flere timer siden.  Et annet sted var Kilauea Lighthouse som så riktig spennende ut.  Dessverre var dette også stengt fra kl 16 – så det ble kun et bilde og ikke en fin tur ut på spissen.  Det er slik i USA at en skal være så forsiktig som mulig og kan det være farlig så skal en alltid passe på.  I Norge så hadde veien ut til fyrlykten være åpen for alle hele døgnet og at vi fikk passe oss selv, men her stenger de hele stedet når det ikke er noen som passer på.  Vel vi fikk daet pent bilde av det.  Vi kjørte litt slukøret hjemover, men dette stopper ikke verden.  Vi hadde stilt inn GPS på hotellet og den geleidet oss helt frem.  En hærlig dag på veien med vind i håret.   Vi fikk en dusj før vi ruslet opp til baren for å ta en drink før middag.  Det var ikke lett.  Her var det litt kaos – mye folk og servitørene løp rundt og fixet ikke dette.  Vi ventet i over 30 minutter på drinken – og da vi måtte gå for å rekke middagen, da var den fortsatt ikke kommet.  Vel da gikk vi glipp av denne i dag.  Denne lørdagen var det buffe med både sjømat og kjøtt.  Det ville vi prøve.  Litt skuffet over utvalget, men det var helt ok.  Med en god flaske rosevin så koste vi oss glugg i hjel her også.  En perfekt avslutning på en super lørdag.