Dag 9 Billingen – Lom

I dag starter vi på vår siste etappe.  Solen skulle ha skint, men den er litt fraværende.  En del skyer og det er litt kjølig denne morgenen.  Det er en kort tur i dag, vi syklet 46,56 km og med kun 122 høydemetere (itillegg fikk vi 480 meter nedover).  Vi hadde et godt driv selv med en lite sjamerende motvind.

Vi våknet tidlig denne morgenen.  Jeg gikk ned for å hente kaffe til meg, fruen og datteren.  Så satt vi alle på et rom og spiste kjeks, drakk kaffe og lekte litt med barnebarna.  Kjempe koselig. Etter hvert så gikk vi ned for å spise frokost.  God frokost – og hyggelig selskap med vertskapet før vi pakket sammen og gjorde oss klar for den siste etappen.  Det var noe kaldt men i følge YR så skulle det bli knallvær og da er det jo fint å være lettkledd.  Rundt kl 10 var vi klar for avreise.  Vi kom oss ut på hovedveien – hvor vi trillet i medium fart nedover sammen med motvinden.  Da tar det litt lenger tid enn ønskelig men vinden tok en del av farten. Mange slake og fine nedoverbakker – så kilometerne tikket raskt oppover.  Vi stoppet kun for mine «tissepauser» og etter et par timer trillet vi inn i Lom.  Vi var litt spent på om bilen fortsatt stod parkert på den offentlige parkeringsplassen som kun var for dagparkering.  Heldigvis stod den det hvor vi hadde parkert den.  Postman Pat bilen er fin den for det formålet som vi skulle ha den til – transportere syklene, sykkelveskene og oss tilbake til Rygge. Før vi startet opp så måtte vi innom Lom Bakeri for en kopp kakao, bolle og smørbrød for turen hjem.  Hjemturen gikk veldig bra – litt over 400 km på fire hjul går heldvis litt raskere enn på to hjul.  Vi var hjemme litt før kl 19 – og da var turen over.

Totalt hadde vi syklet 536,36 km på disse dagene og klatret 6.252 høydemetre.  Det er ganske mange høydemetre, men når jeg velger tre fjelloverganger – Sognefjellet, Gaularfjellet og Strynefjellet som alle er nasjonale veier – på samme tur – så må vi si takk til alle oppoverbakkene.  Været har bydde på sol, lett regn, «monsun regn», sterk vind/motvind – da mangler vi kun snø for å få det komplette værspekteret.  Denne turen har vært en liten test til den større turen neste år.  Da planlegger jeg en alene tur fra Kirkenes, Nordkapp, kystlilnjen sørover til Lindesnes og som avsluttes ved Svinesund.  En litt mer krevende tur – og da kan det være smart å ha en liten test i forkant.  Da snakkes vi om et års tid – da starter turen Fredag 19 Juni 2020.