Dag – 10: Ifjord – Lakselv

søndag 28. juni , 2020 kl. 21:50 i Fra Storskog til Svinesund.. 2 kommentarer »

En god dag på jobben

• Dagens Tråkk:  125,31 km
  • Antall Høydemeter: 1.289
  • Temperatur: 4 – 16 grader, snitt 9
  • Været.  Startet med overskyet og litt yr, vindstille og det ble sol ca 40 km fra Lakselv.

Jeg startet tidlig i dag.  Våknet før halv 6 – ryddet og spiste noen tørre knekkebrød med brunost og lagde en sterk kopp kaffe.  Det var like greit å komme seg i gang.  125 km ligger foran meg og det kan bli tøft om vinden ikke spiller på lag og høydemeterne kommer ubehagelig til.  Allerede før kl 0700 var jeg klar og mens jeg holdt på å rigge sykkelen kom en finne over tunet.  Hun begynte å snakke godt finsk til meg – uten at jeg ble noe klokere av den grunn. Jeg prøvde å svare med engelsk og da bare viftet hun med hode.  Jeg vil tro at hun kanskje ønsket meg en god tur.

Det er alltid spennende å starte og sykle uten å ha en smule peiling på hvordan veitraseen ser ut.  Google sa at det bare var ca 850 høydemeter til Lakselv – og det er jo ikke spesielt krevende.  Jeg hørte på radioen og programmet «opptur» mens jeg syklet.  Her ønsket de meldinger om hva en skal gjøre i dag.  Jeg sendte inn en melding at jeg skulle sykle fra Ifjord til Lakselv.   De ønsket meg god tur i sendingen.  Det var hyggelig.  Det begynte med litt oppover og nedover – vi klatret jevnt og trutt.  Hadde en forholdsvis fin snitt fart de 40 første km og så kom fjellet.  Dette kan bli tøft, men her ble jeg veldig positiv overrasket.  Børselvsfjellet var et hyggelig bekjentskap.  Kun 177 meterover havet (veien da) og det «krøp» slakt oppover. Omtrent så en ikke hadde motbakke i det hele tatt.  Jeg ble kun klar over at vi var på toppen når jeg sjekket GPS – og da er det hyggelig med fjelloverganger.  Det blåste ikke – og da går jo dette som en drøm.  Veien over fjellet var ca 40 km – og kun på slutten ble det noen lange og bratte nedoverbakker.  Det bor ikke mange folk her på disse traktene og ei heller mange biler. Dermed er det heller ingen som vil selge det noe – Det var INGENTING å stoppe for å kjøpe på disse 125 km – og da må du ha alt med deg på sykkelen.  Heldigvis hadde jeg roastbiff baguetten med meg fra Tana Bru samt en flaske brus + nøtter + sjokolade – så da kommer jeg greit igjennom dette.  Jeg vil vel tro at matinntaket er vesentlig mindre enn det som jeg burde ha spist og det er ikke spesielt smart i lengden.  Etter fjellet som kom jeg ned til fjorden.  Solen skinte og det kom en behagelig bris av medvind.  Det takker jeg selvsagt for.  Her begynte kilometerne å renne på raskt – slake oppover og nedover bakker som «duver» langs fjorden.  Det gikk fort på slutten – og det takker nok beina for i kveld.  De 125 km gikk forholdsvis greit.  Var fremme på  Lakselv hotell litt før kl 16.  En fin tid å komme frem på.  Fikk en god og herlig dusj, barberte meg og gikk en tur til sentrum.  Her møtte jeg vel egentlig ingen  – så barbering var unødvendig.  Det var en stund til middag på hotellet – og da var det greit å slenge inn på en liten hamburger på Statoil som bunnplugg i magen.  Fikk mine skritt – og spiste i kveld en god kveitemiddag.  Det smakte godt.  Rosevin hadde de ikke – så da slapp jeg det.

Jeg har sett litt på værmeldingen fremover – og lagt merke til at det skal regne og blåse spesielt mye på Nordkapp de neste dagene.  Dette betyr at selv om jeg er i Honningsvåg i 2 dager – med en vind på rundt 10-12 meter pr sekund, da kan jeg faktisk IKKE sykle til Nordkapp.  I tillegg så skal de «pøse» ned.  Da er det ingen vits å sykle opp til Honningsvåg å sitte på et hotell i 2 dager uten å gjøre noe fornuftig.  Så jeg har laget en ny plan.  Reiser i morgen til Olderfjorden som planlagt og snur mot Alta (3 dager før) Det skal regne mye der også – men da blir jeg der en dag ekstra for å «tørke» opp.  Reiser videre på den ordinære reiseruten til Bufjord, Olderdalen og til Tromsø, men 2 dager tidligere.  Da er jeg i Tromsø dagen før Ellen kommer.  Vi får da en dag sammen – og så drar vi en dag tidligere videre.  Mandag 6 juli drar vi fra Tromsø og har en kort strekning (ca 55 km) før vi overnatter og så drar vi videre den 7 juli etter den ordinære reiseruten. I praksis så deler jeg opp den første sykkeldagen med Ellen i 2 – da blir nok hun glad.

I morgen setter jeg kursen mot Olderfjorden – ca 66 km.  Været skal være noenlunde ok, men det er en vind som kommer.  La oss håpe dette blir en fin dag på 2 hjul,