Dag – 12; Olderfjord – Alta

tirsdag 30. juni , 2020 kl. 20:00 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Med vinden og regnet i ryggen

• Dagens Tråkk: 109,12 km
  • Antall Høydemeter: 1.136
  • Temperatur: 0 – 15 grader, snitt 2
  • Været: Overskyet i starten, god medvind, regn de siste 55 km

Jeg var litt usikker til denne dagen.  Skal over noen høydedrag,  det skal være sterk vind og det skal regne mye.  Kommer vinden i ryggen – så blir det bra, kommer den i mot – da blir det trøbbel.  Jeg våknet flere ganger denne natten – de blåste friskt, men det regnet ikke.  Da var det greit å komme litt tidlig i gang.  Pakket sykkelen og meg selv som om vi skal ut på svømmetur.  YR sier det skal kunne regne opp til 25 mm i løpet av sykkelturen.  Da blir det vått.  Den samme Appen  – sier at det skal være kaldt.  Jeg tar på meg superundertøy på beina og på overkroppen, varm sykkeljakke og så regntøy utenpå.  Godt kledd.  La selvsagt også på overtrekk på sykkelskoene.  Jeg var klar litt over kl 06 og stakk ut for å spise frokost.  Har fikk vi frokost – sannsynligvis på grunn av at mange av rommene var leiet ut til anleggsfolk.  Helt greit for meg – jeg fikk frokost og var fornøyd.  En vanlig corona-frokost.  Ikke spesielt spennende, men mat er mat.  Fikk meg et rundstykke med syltetøy og yoghurt.  Smurte 2 skiver som jeg  tok med meg og drakk en super kaffe.  Da er vel livet greit – vil jeg tro.  Litt før 7 var jeg på sykkelen.  Vinden var med meg denne gangen – ganske behagelig å ha vinden i ryggen.  Det regnet heldigvis ikke – så da er det bare velstand.  Dro avgårde på E6 mot Alta.  Jeg var godt kledd og det ble veldig varmt når jeg begynte å klatre umiddelbart opp det første høydedraget.  Allerede etter 7 km hadde jeg klatret litt over 200 høydemeter.  Da angret jeg litt på av jeg hadde tatt på meg så mye klær – jeg svettet en god del.  Vel reklamen på klærne sier at de skal transportere fuktighet –   så da skal vel det forsvinne.  Den første høyden het «Hatter» og var 238 moh.  Med vinden i ryggen og lange flate veier så gikk det som en drøm.  Første etappe var litt i overkant av 30 km. Da kom jeg til Skaidi – som er et veiskille.  Dro videre mot Alta og kom til en kjent navn, Sennalandet.  Dette har jeg hørt om før – og det jeg har hørt er at Sennalandet er stengt.  I dag var det åpent – heldigvis og denne etappen er på rundt 55 km.  I følge Store Norske Leksikon så står det at Sennalandet er en øde fjellstrekning i Hammerfest og Alta kommune.  Fjellovergangen er værhard og ofte vinterstengt.  Ja det er her jeg skal sykle.  Fortsatt var vinden i ryggen og det hjalp veldig.  Selv i oppoverbakker så kunne jeg sykle rimelig greit.

Veiene går ned men mest opp.  Totalt sett så skal jeg opp på en høyde på 385 meter. Det er ikke spesielt høyt, men det er veldig flatt der oppe – så vinden får godt tak.  Det begynte å regne omtrent halvveis – det vil si at det er bare 55 km igjen før Alta.  Vel det er da mindre enn om det hadde regnet hele veien.  Ikke lenge etterpå så begynte det å komme noen merkelige lyder fra hjulet foran.  Det fremste bagasjebrettet var begynt å bli skjevt slik at det kom borti hjulet.  Jeg prøvde å finne ut av det midt på vidden og i regnet, men fant ingen fullverdig løsning.  Jeg måtte med jevne mellomrom stoppe og trykke bagasjebrette til venstre – så hjalp det en god stund så lenge ikke det var ujevnheter i veien.  Det fikk gå – jeg ville jo ikke bli stående her på toppen av Sennalandet.  Det gikk greit  egentlig helt frem.  En del plunder mot slutten, men jeg får se om jeg kan få fixet det i Alta.  Vel ferdig med Sennalandet – så kom et nytt høydedrag, nå kun på 251 moh.  Det var betydelig kortere og ikke lenge etterpå – så gikk det «rett ned» i 5 km.  Vi syklister ønsker jo heller lange slake nedoverbakker, men vi får ta til takke med det vi får.

Dagens økt har egentlig vært helt perfekt.  Blir selvsagt litt våt, men ikke kald.  Selv om det var 0 grader og litt sludd på det kaldeste.  Det har vært den etappen med høyeste snitt fart (17,3 km/t) og det skyldes kun at jeg hadde vinden i ryggen.  Ankom Alta og fant Scandic ganske greit.  Sykkelen fikk ikke sitt eget rom – ei heller et grupperom. så den ble med opp på rommet.  Selv om jeg har pakket det meste ned i plastposer – så blir det fuktig,  Tok ut det meste og hang det opp til tørk.  En rask dusj – før jeg gikk en tur på byen.  Jeg fikk se om jeg kunne finne en sportsbutikk som kunne hjelpe meg med sykkelen.  Sport1 fant jeg, men der hadde de ingen som kunne bistå, men Intersport kunne bidra.  Jeg skulle komme innom med sykkelen i morgen ved 12 tiden – så skulle de se på bagasjebrette, smøre sykkelen og justere litt på girene.  Håper dette går bra.  Siden jeg har en hviledag i morgen – så er ikke dette noe problem.  Fant en hyggelig kinesisk restaurant – og har spiste jeg en fantastisk god middag.  Koste meg skikkelig.  Hadde alt for få skritt så langt og da måtte jeg rusle rundt i Alta i regn for å krysse over 10.000 skritt.  Ikke spesielt spennende, men jeg klarte det i dag også.  I morgen får jeg heller se om jeg kan finne treningsrommet på hotellet slik at jeg slipper å hvese rundt  i byen.  Skal uansett titte litt på noe av det spennende som Alta kan tilby turister – selv om det i morgen skal regne i bøtter og spann.

I morgen skal jeg la beina hvile litt – men dagens skal ikke bli bortkastet for det.  Jeg satser på en kanon fin dag – uansett.