Dag-43; Bergen – Osøyro

fredag 31. juli , 2020 kl. 19:20 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

Meget kort tur – i sol

• Dagens Tråkk: 33,27 km
  • Antall høydemeter: 527
  • Temperatur: 19 – 26 grader, snitt 21
  • Været:  Delvis skyet – pent vær

Syklet deler av dagens planlagte etappe i går – derfor ble det en super kort tur i dag.  Kan nesten kalle det en hvile dag.  Våknet vel forholdsvis tidlig i dag også – litt før 7 i dag.  Broderen hadde allerede laget kaffe så det var bare å ta kaffen med seg inn i sengen og lese litt overskrifter fra aviser før jeg stod opp.   Dette er en morgen som det er lenge siden jeg har hatt.  Sløve lenge, god prat og en lang frokost (med nesten bløtkokt egg) og sitte å sludre om uviktige ting.  Det er ikke så lett å gjøre dette når jeg er alene, tenke uviktige tanker – ja, men ikke «god prat».  Det var godt for sjelen.  Takker vertskapet for en herlig overnatting.

Jeg kunne ikke sitter her hele dagen – jeg skal til Osøyro.  Her hadde jeg bestilt et rom på Bjørnafjorden hotell.  Nå viser deg seg at pga av korona at det har stengt til og med juli og åpner 1 august, dvs i morgen.  Siden jeg hadde bestilt for lenge siden – skulle jeg få komme dagen før åpning.  Det setter jeg pris på og da fikk jeg trille dit da.

Lastet opp sykkelen med all det vanlige og startet fra garasjen i Bekkeveien.  Vi vinket pent farvel og jeg tråkket oppover Nattlandsveien og trillet nedover Birkelundsbakken til Paradis.  Dette var ikke det spor komplisert, men jeg må nok en gang innrømme at å følge sykkelstier er en egen sportsgren som krever tålmodighet og litt oppfinnsomhet.  Fikk «tråklet» meg forbi Nesttun, Lagunen og sikret meg inn på Fanaveien.  Det gikk jo, men det går mye tid når jeg skal prøve å unngå de trafikkerte veiene.  Begynte nå å få opp farten og i en nedoverbakke så la jeg merke til et skilt som jeg trodde var «Stendalfjellet».  Jeg var kommet langt forbi, jeg snudde for å se litt mer nøye på dette.  Da så jeg at det manglet en «l», men allikevel – det var nesten som jeg hadde fått mitt eget fjell.

Jeg syklet nå på nesten kjente trakter – har syklet her mange ganger før, men detaljene om at Fanafjellet var så høyt og med bratt bakke – det var glemt. De lange 238 høydemeter som skulle klatres/gå før jeg kom til toppen. Jeg hadde håpet  det var en liten kiosk på toppen som solgte is, men dessverre var det ikke – så da var det bare å sette utfor på andre siden. Før jeg startet høydetreningen passerte jeg Fana Kirke, nok et staselig byggverk. Fana kirke er en langkirke fra 1153. Det er ca. 450 sitteplasser i kirken. Skipet er romansk, mens koret er gotisk.  Det gikk fort nedover – og det blir ikke så langt når farten er god.   Var litt usikker hvor jeg skulle sykle etter Fanafjellet, men tenkte at Lysekloster kan jo være spennende.  Det er veldig lenge siden jeg har vært her  – så da får jeg stoppe opp her i dag. Lysekloster eller «Hellige Maria Kloster i Lyse», som klosteret egentlig heter, ble grunnlagt den 10. juli 1146 av cistercienserne og ligger  i Lysedalen. Det ligger i  landlige og relativt uberørte omgivelser i Bjørnafjorden kommune, ca to mil syd for Bergen sentrum. Klosteret ble bygget etter modell av cistercienser-klostre i England og Frankrike.

Nærmet meg Osøyro med «stormskritt».  Måtte ta en avstikker via Ulven militærleir da de fixer litt på E39.  Det er greit med slike avstikkere når det er pent vær.  Hotellet mitt ligger litt på utsiden av Os – mot Hatvik.  Tråkket raskt forbi Os sentrum – kastet et blikk bakover og så at det var en pen liten bygd med neste 14.000 innbyggere.  Vel 1 km utenfor sentrum finner jeg Bjørnafjorden Hotell.  Her er det stor aktivitet i dag – klipping av plener, vaske vinduer og gjøre det pent til at det åpner igjen i morgen etter at det har vært stengt i 4 måneder.  Jeg ble tatt vel i mot – og fikk et knall rom med stor terrasse.  Fin utsikt over fjorden utenfor.  Her satt jeg og koste meg med Moreller og kaffe etter at jeg hadde spist en bedre middag i Os sentrum.  En fin avslutning på en kjempefin dag.

I morgen da skal jeg til Skånevik som ligger rundt 100 km fra Osøyro.  Det blir også 3 ferger – en helt i starten og en helt på slutten – så en omtrent i midten.  Regner med at jeg startet litt tidlig i morgen da været skal være bra frem til rundt 2-3 tiden om ettermiddagen.  Skal komme regn og da bør det ikke være så veldig langt igjen når det begynner å dryppe fra himmelen. Det blir nok en fin dag i morgen.