Dag-46; Hjelmeland – Preikestolen

mandag 3. august , 2020 kl. 20:31 i Fra Storskog til Svinesund.. 0 kommentarer »

En knall fin dag – mange høydemeter

• Dagens Tråkk: 64,96 km
  • Antall Høydemeter: 1.066
  • Temperatur: 9 – 20 grader, snitt 12
  • Været:  Overskyet med noe sol (sykkel).  Sol og noen korte regnskurer (tur)

I dag har det vært en god kombinasjon – sykling frem til lunsj – så en god tur i fjellet. YR hadde spådd noe regn mer eller mindre gjennom hele dagen, men her tok de feil.  Fikk ingen regndråper på meg da jeg syklet, men det kom to kraftige (korte) skurer da jeg gikk tur.  Helt ok – det håndteres.

Sov greit på Hostellet på Hjelmeland.  Det er vel ikke et sted jeg ville bodd over lengre tid (dvs mer enn 1 natt) – som jeg skrev i tilbakemeldingen – «det var greit». Stod opp kl 06 – etter værmeldingen.  Pakket sammen og stappet det ned i sykkelveskene.  Selv om jeg har sendt noe hjem – så er det like vanskelig å få alt i hop.  Drakk kaffe på kjøkkenet og spiste mine to knekkebrød med brunost.  Jeg må vurdere om jeg må kjøpe noe flere knekkebrød og brunost neste gang jeg er på coop’en.  Var klar til å tråkke rett før 7.  Det er merkelig stille på slike steder om morgenen, jeg er da ikke så tidlig da….. Kom meg ubemerket ut og trillet ut av bygda.  Tenkte jeg skulle stoppe på YX butikken på veien, men der var det stengt.  Kanskje ikke så rart – det var jo ikke mye over 7, men jeg kunne jo ha flaks.  Tenkte jeg skulle ha litt frokost samt noe for lunsj litt senere på dagen.  Jeg finner nok et annet sted i dag – det er jo mandag.  Det er ikke lange sykkelturen i dag, men har fått nyss om at det er en hel del høydemeter som skal forseres.  Den første høyden kom allerede rett utenfor Hjelmeland.  Helt fine bakker – eller jeg skal si bare en bakke.  Det var en fin vinkel og med riktig gir så var det bare å tråkke jevnt og trutt helt til toppen.  Noe heit i toppen ble jeg sammen med de 329 meterne som jeg «trillet» oppover.  Jeg kan vel kalle de seige bakker.  Beina og hjertepumpen kom i hvertfall i gang denne morgenen.  Vel på toppen så går det jo alltid nedover – og det er fordi det kommer en ny bakke rett etterpå.  Da nullstiller vi nesten høydemåleren for så å bygge den opp igang.   Slik er det gitt.

Hadde stø kurs mot Tau.  Her kommer en meget lang tunnel – rundt 4,8 km, og den er heldigvis stengt for syklister. Når jeg sier heldigvis, så er det jo fordi det er en alternativ vei som jeg kan bruke (gamleveien).  Hvis det ikke hadde vært noe alternativ – og syklister ikke kunne syklet igjennom, da hadde jeg blitt litt muggen.  Omveier er riktig trivelige – kun syklister, men det var bare meg gitt.  Da jeg trillet på gamleveien – så oppdager jeg egentlig hvorfor de bygger en tunnel på 4,8 km til 1/2 milliard.  Fjellene langs gamleveien er kjempehøye og det er mye stein som sannsynligvis har trillet nedover her.  Sikkert smart å bruke pengene på å lage en ras-sikret  veistrekning.  Det er jo et lite tankekors at de lar syklister og gående bevege seg her – det kan jo komme en stein på dem også.  Statistisk sett så er det sikkert bedre odds å vinne toppgevinsten i Lotto enn å få en stein i hode på denne veien.  Som dere skjønner så gikk det veldig bra med meg – jeg koste meg å trille på denne veien.  Det er noe yr i luften, men det blir heldigvis ikke så mye mer enn det. På veien så er det mye vann – det har nok bøttet ned ikke så mange minuttene før jeg kom. Det er helt greit at de vasker veien før jeg kommer.  På himmelen så er det «litt kaos» – noen mørke skyer og ispedd litt blått.  Værguden er nok litt usikker på hva den skal velge i dag.  Det vippet mer over i lettskyet pent vær i løpet av dagen.  Noen kilometer etter tunnelen kom jeg til Tau.  Jeg trengte ikke å sykle så langt før jeg kom til et supert sted hvor jeg kunne få frokost og nistepakke til resten av dagen.  Ryfylke bakeri – hurra.  Her smatt jeg fort inn og kjøpte meg 2 store rundstykker med karbonade og løk.  Ene til å spise NÅ og det andre pakket pent inn i plast for å ta med på turen til Preikestolen.  Et helt ferskt rundstykke med sjokomelk og en kopp kaffe – åååå det er godt i en kropp som har syklet 45 km på 2 knekkebrød.  Gammeldagse bakerier er ikke oppskrytt nok – flere av dem.  Stem på de ved neste valg.  Var en kjapp tur innom coop’en for å få flere bokser med sjokomelk, noe solo og en YT boks.

Da er det knappe 20 km til Preikestolen.  Fortsetter langs RV13 og etter en stund så er det beint oppover i høyden.  Noen enkle serpentiner svinger – rett frem – og noen høydedrag til og etter 5 km – så er jeg der.  Ikke på selve stolen, men på et stort område for alle besøkende.  Her finner jeg fjellstuen, en haug med parkeringsplasser og noen butikker som skal loppe folk for penger.  Jeg har allerede fått rom og det er en digital resepsjonist.  Nummeret på rommet og en kode på mail – og der er vi sjekket inn og kan gå opp på rommet.  Slenger fra meg alle sykkelsekkene og henter til slutt sykkelen.  Den kan jo ikke stå alene ute – så opp på rommet med den, selv om jeg bor i andre etasje.  Byttet tøy og pakket sekken for tur.  I sekken kom rundstykket, en liten sjokomelk, vannflaske, regntøy og litt skift.  Kan aldri vite om jeg trenger noe skift.

Det er 4 km til Preikestolen og de estimerer 2 timer hver vei.  De har laget en veldig fin «vei» oppover – det er steiner og trapper omtrent hele veien. Der hvor det ikke er steiner – så er det gangveier av tre.  Det er ikke så mye folk – men en del er det.  Ganske moro å se litt på dem og høre hvor de kommer fra.  Uten noe statistisk grunnlag så vil jeg tro at tyskere er i et flertall og deretter dansker, hollendere og noen nordmenn.  Det kom en skikkelig skur på veien oppover.  Jeg hadde regnjakke i sekken – så jeg tok den på, men det er utrolig mange som har paraply med seg.  Noe snodig for oss nordmenn å ta med paraply på topp tur.  Det er omtrent som å ta med paraply på en fotballkamp.  Den lar vi ligge igjen hjemme.  Det neste er – hva har de på beina.  Jeg har kjøpt meg nye sykkelsko som egentlig er vanntette fjellsko. De er perfekt.  Men hva med sandaler (med og uten strømper), strandsko, flate sommersko eller barbeint.  Noe for enhver smak.  Ser også at mange sko er innkjøpt for anledningen – det er godt for sportsbutikkene i nærheten det.  Jeg trasket på – og gikk forbi en hel haug med folk.  Veldig greit å gå – klatre i trapper og plutselig så var jeg der.  Det er høyt – 604 meter rett ned,  du slår deg meget stygt hvis du faller utfor her.  Noen gikk rimelig nære kanten – det gjorde ikke jeg.  Har utfordringer å stå på en stige – så dette er noe mer krevende.  Men jeg gikk da litt nære kanten.  Bilde må jeg jeg ha – av utsikten og selvsagt en liten selfi.  Jeg ser langt og dypt inn i Lysefjorden.  Solen trenger seg  på og da blir det riktig trivelig på toppen.  Jeg satt med langt inne på platået og spiste min niste, drakk vann og sjokomelk. Det var et yrende liv oppe på toppen.  Hvor mange bilder som ble tatt er usikkert – men det knipset og summet i alle mulige apparater.  I gamledager ville Kodak tjent årets overskudd bare her på toppen.  Vel da har jeg vært her og det var en god investering.  Brukte rundt 1 time og 15 minutter oppover, men vil tro at det tar lenger tid nedover.  Steiner og vann kan bli litt sleipt – konsentrasjon og god tid er viktig for ikke å lande feil  Jeg tok tiden til hjelp nedover – men jeg brukte ikke mer enn litt over en time ned.  Skal være stødig på beina (rullator er ikke å anbefale) og det krever full konsentrasjon.  Ikke gå i dine egne tanker – de kan du vente med til du kommer helt ned.

Vel nede – da skulle jeg ha en kaffe og en is.  Satt på trammen utenfor fjellstuen og skuet over over en fantastisk landskap.  Her kunne jeg falle i mine egne tanker.  Satt her veldig lenge – faktisk så begynte kaffen å bli kald på slutten,   Dette var dagen sin det.  Et terningkast «7».

Da var det på tide med en dusj – det hadde jeg fortjent.  Om et par timer så serverer de middag og det vil jeg ha i dag.

Det er en dag i morgen også som Prøysen sier.  Det er en kort dag i morgen.  Skal kun til Bryne, eller Jæren Hotell.  Etter mine beregninger er det rundt 60 km og 1 ferge.  Da blir det en sein avgang herfra  – og selvsagt etter en god frokost. Været i morgen – rimelig greit, kanskje noen regndråper – men det er usikkert i følge YR.  Da krysser jeg fingrene for et godt utfall og det som er sikkert i morgen tidlig – jeg begynner med nedoverbakke.