Dag-7 Ramsele – Långsele

søndag 6. august , 2023 kl. 18:50 i Sykkeltur Sverige 2023. 0 kommentarer »

Dagens Tråkk:

• Antall km: 73,17
  • Antall høydemeter: 454
  • Temperatur: 16 – 24 grader (snitt 19)
  • Været: Lettskyet og sol. Noe kraftig motvind

Våknet ikke så lenge etter kl 6 i morges. Lå og sløvet en stund i sengen og hørte litt på NRK. Jeg hadde ikke tenkt å starte så tidlig i dag, det er en kort dag. Det var stille på campingplassen – veldig stille, så jeg gikk en liten morgentur for å få kroppen i gang.

Det var ikke så mange ute på tur heller. Ruslet litt rundt og svippet innom kirken. Det er ikke mer enn 1000 personer som bor i Ramsele, men en stor kirke det har de.

Kirken ble bygget i årene 1855-1857 etter tegninger av arkitekt Ludvig Hawerman. Innvielsen fant sted i 1858. Bygningen har et rammeverk av gråstein og består av et treskipet skip med nord-sør orientering. I sør ligger koret og mot nord kirketårnet med inngang. Ytterligere innganger er plassert midt på langsidene. Sør for koret er det et halvsirkelformet tilbygg hvor sakristiet holder til. Kirkerommet har midtskip dekket av tønnehvelv i tre og sideskip med flatt tak.

Det begynte å dryppe litt fra himmelen – kun noe sommerdråper av lett regn. Vel tilbake i campinghytten, ble det frokost. 3 knekkebrød med brunost, en sjokomelk og selvsagt kaffe. Ringte opp Ellen rundt halvni – og jeg vekket henne i dag også. Hun sover godt når hun er alene på hytten. Vi har bryllupsdag i dag, og vi gratulerte hverandre med den store dagen. Vi får feire hver for oss.

Pakket sammen alle sekkene og stablet sykkelen på plass. Rotet litt på retningen da jeg skulle inn på Sverigeleden. Jeg tok feil vei og det oppdaget jeg ikke før det var gått noen kilometer. Snudde og så var jeg på korrekt vei. Været var blitt veldig ok og etter en stund tok jeg på meg kortermet skjorte igjen. Veiene var rette men litt bølgete slik at mye av reisen fikk et snev av intervall preg. I første pause dukket det opp en annen syklist. En litt eldre person enn meg og han stoppet og ville prate litt. En hyggelig svenske som var på en liten sykkeltur. Han ville at jeg skulle sykle først slik at han kunne bruke meg som hare. Han trengte litt pes sa han. Jeg vet ikke om jeg syklet så mye fortere enn han, men han hang på i nesten 16 km før han skulle ta av for å reise hjem. Vi hilste og ønsket hverandre god tur videre.

Det ble litt sløvende å sykle rett frem i flere timer. Mye skog på hver side av veien. Det er ikke mange hus her. De husene som er her er fraflyttede og noe «reduserte», men det finnes noen unntak. Kom forbi et lite tun med røde hus med hvite vinduer. Dette var riktig koselig, men det er noe langt ute på landet.

Jeg fikk ikke laget matpakke i dag, knekkebrød med brunost er ikke noe slager som matpakke. Da ble det en annen type lunsj. Litt sukker kan en si og med en blanding med nøtter. Grete Roede vil vel neppe jublet over en slik lunsj, men jeg fikk da litt styrke i kroppen

Det nærmet seg Långsele. Jeg måtte gjøre et avvik fra Sverigeleden for å komme inn til Långsele. Avviket var på rundt 7 km fra hovedleden min.

Campingplassen ligger helt nede ved vannet. Sandstrand med mange bademuligheter. Da jeg kom var det en hel haug med barn som hoppet og spratt uti vannet. Sjekket inn og fikk min hytte. Her kan jeg sitte og se utover vannet og nyte livet (jeg skriver blogginnlegget) utenfor hytten

Det blir ikke mange skritt når jeg sykler. Jeg må gå en tur. Dagens oppgave på tur er å finne et sted som kan servere middag, så vil jeg finne bussholdeplassen i tilfelle jeg skal ta bussen i morgen og en tur innom ICA for å se om jeg kan finne noe snacks. Jeg klarte alle disse oppgavene. Spiste en rimelig grei middag og fant holdeplassen som jeg håper er den som «min» buss stopper på. ICA hadde det jeg vil ha – og det ble noe snacks.

Siden Ellen og jeg har bryllupsdag i dag (en rund dag), spanderer jeg noe god kaffemat. Disse to gir vel rundt det samme kaloriinntaket som jeg har forbrukt på sykkelturen i dag. Uansett de smakte godt og sammen med kaffe så fikk jeg litt feiring.

Dagen har vært bra, men det ligger litt å gnager hva som skjer i morgen. Norge har varslet rødt nivå for regn og «høststorm». Regnværet kommer faktisk fra Sverige – så jeg får det først. Det kan regne opptil 30 mm i timene 06-12 i morgen i Långsele og det skal regne litt videre etter kl 12. Sundsvall som jeg skal sykle til, har en prognose på 45 mm. Det er mye vann. Jeg kan selvsagt vente til det meste av regnet har gitt seg, men siden jeg skal sykle nærmere 120 km – så er det ikke mye igjen av dagen.

Planen min er å ta bussen fra Långsele til Sundsvall, da slipper jeg den mest våte dagen. I tillegg til vannet, skal det tordne litt og vinden skal være noe kraftig. Tirsdag skal det også regne, men det er mer «normalt» – så det får jeg overleve. Bussen går rundt kl 10 fra Långsele og er i Sundsvall litt over kl 12. Det hele avhenger at jeg kan få både sykkelen og bagasjen med på bussen. Dette vet jeg ikke før i morgen. Hvis ikke det går – så blir det nok en liten sykkeltur.