Dag-6: Åsele – Ramsele

lørdag 5. august , 2023 kl. 20:18 i Sykkeltur Sverige 2023. 0 kommentarer »

Dagens Tråkk:

• Antall km: 112.87
  • Antall høydemeter: 530
  • Temperatur: 10 – 21 grader (snitt 16)
  • Været: Nesten strålende sol hele dagen. Noe sjenerende motvind

En noe lang dag, men værmessig har dette vært den beste så langt. Bildet er tatt rett utenfor vertshuset – kl 0700 om morgenen. Spiste frokost allerede litt over kl 06 – tenkte jeg skulle få mest mulig ut av dagen. Satt klar på sykkelen litt over kl 7, og ringte opp Ellen som normalt. Det ringte og det ringte, til slutt ble den tatt, men hun var veldig trøtt så det ble ikke noe prat så tidlig.

Jeg begynte å sykle. Stille og rolig ute på veien en lørdag morgen. Lang flater veier som bare ligger og venter på meg. Var litt støl i beina – og da er det ikke noe sjakktrekk med å trykke på fra starten. Bestemte meg tidlig for at denne dagen skal jeg bare trille rolig av gårde. Noe kaldt i starten – hadde på meg en langermet skjorte og en vindjakke. Skulle vel tatt på meg noe mer, men satset på at temperaturen skulle stige utover dagen. Jeg syklet mye langs vann og elver og når veien følger vannet blir det flatt. Fulgte litt med på de høydemåleren på sykkelen og det var ikke mye fart i den. Det tok 44 km før høydemåleren bikket 100 meter totalt hittil. Det betyr at veien er omtrent i vater hele tiden.

Jeg har lagt opp en rytme at jeg sykler i 1 time og tar en liten pause. Dette er pause nr 2, dvs jeg har syklet i to timer. Da stoppet jeg ved et vann hvor jeg kunne nyte utsikten. Jeg ringte opp Ellen og hun svarte denne gangen. Hun var fortsatt på hytten og skulle spise frokost før hun skulle ut å plukke bær og sikkert luke også (hvis jeg kjenner henne rett). Hun måtte forte seg ut, siden det skal snart begynne og regne på hytten.

Hos meg skal det ikke regne. YR sier at det er 1% sjanse for nedbør i dag, og jeg kjøper det. Det blåser litt og dermed blir de flate og åpne omgivelsene noe utfordrende vindmessig, men siden solen skinner så skal jeg absolutt ikke klage. Stor sett skal jeg sykle på en stor riksvei (RV90), noe trafikk er det og jeg tviler på om noen kjører under 90 km / t. Veien er veldig bred så det er ikke noe problem, men det bråker litt når de durer forbi. Har lagt merke til at nesten alle bilene har en eller annen form for tilhenger. Enten en campingvogn eller en vanlig henger med gjerne en båt oppå. Kanskje kjøring med henger er en type sportsgren for bilistene i Sverige.

Kjørte forbi dette skiltet og måtte kjøre tilbake for å få tatt et bilde. En person med litt humoristisk anlegg, har satt opp dette skiltet. Da har jeg noen kilometer igjen før jeg kommer dit. I teorien så klarer jeg det på 44 dager. Det er faktisk omtrent det jeg syklet fra Kirkenes til Svinesund i 2020. Den turen jeg hadde i 2020 var rundt 4300 km. Jeg kommer absolutt IKKE til å sette dette som noe mål i fremtiden. Hvis du plusser på rundt 1200 km, dvs 5600 km, da har du strekningen fra Nordkapp til Gibraltar. Som sagt ikke noe for meg, men det er nok noen som har dette i tankene også.

Jeg holdt stilen lenge med langermet skjorte og vindjakke. Det ble litt varmt etter hvert. Hadde en kortermet skjorte i sekken og jeg tok den på. Dette er første gangene på denne turen jeg har på med kortermet. Håper inderlig at jeg kan få brukt denne mer i løpet av turen. Det blir litt mer sommer når jeg kan sykle bare i sykkelshorts og en t-skjorte. Hvis jeg kan stole på YR så skal det bli forholdvis bra vær i morgen også.

Det tar noe tid å sykle 112 km, men jeg kom da frem til Ramsele camping. Hytten min var klar og det var bare å slenge inn alle sekkene og få sykkelen inn i bua. Jeg bestiller gjerne en stor hytte som har litt kokemuligheter og toalett. Koster noe mer, men jeg unner meg dette. På veien ned til campingen stod et skilt, hvor de reklamerte med kaffe og nylagde vafler. Det kunne jeg ikke gå glipp av.

De reklamerte også med en buffet lunsj mellom kl 11-16, og det var egentlig det som trigget meg. Jeg tror jeg spiser litt for lite for tiden – og en stor lunsj kunne vært knall. Jeg landet på campingen 1430 – så det var bare å få på seg litt andre klær og gå tilbake til stedet. Noe skuffet – jeg hadde ikke fått med meg hele teksten. Lunsjen er kun mandag til fredag og i dag er det lørdag. Vel, men vaffel og kaffe hadde de. Ny utfordring, de tok ikke kort – bare cash for meg. Jeg hadde tatt ut svenske penger før jeg dro fra Moss. Jeg hadde bare 500-lapp. Veksel var det ikke så mye av og da ble «jenten» litt fortvilet og sa jeg kunne få vaffel og kaffe gratis. Det er jo ikke meningen at en liten vaffelcafe skulle gi dette bort. Hun hadde noe veksel, og jeg fant ut at dette skulle ikke hun tape på. Jeg tok en vaffel til, dvs2 vafler og en kopp kaffe. Jeg betalte litt mer enn nødvendig, men vaflene var helt topp. En med multer og en med jordbær, knall.

Da var det ikke behov for noen stor middag. Vaflene la seg godt ned i magen og jeg tror ikke det gjorde noe. Ikke sikkert jeg fikk i meg mange næringsstoffer, men noe proteiner ble det jo. Gikk en tur rundt i Ramsele – og det var et kompakt sted. Rundt 1000 innbyggere – hvor de har både en bensinstasjon, grill og en ICA. Tok en tur innom ICA og lurte på hva jeg kunne spise litt senere på dagen. Måtte gjøre det litt enkelt, fant en liten pakke med Wienerpølser og sammen med ketchup så kan jeg skryte av at jeg også har spist litt middag.

Dette var dagen i dag. I morgen er det en meget kort dag, kun rundt 65 km. Grunnen for en kort dag er at jeg ikke har funnet overnattingsteder som passer med 100 km pr dag. Da blir morgendagen under 70 km og dagen etterpå 125 km. Slik blir det. I morgen skal jeg til en ny campingplass, Långsele. Været skal være bra. Jeg er derimot litt mer skeptisk til mandag. Da er det varslet store mengder med regn og en del vind og jeg skal trille 125 km. Jeg følger nøye med på YR og håper at det blir noe bedring. Problemet er at det skal regne tett i flere dager etter hverandre – og det skaper utfordring med å tørke klær. Vel tar en dag av gangen – og satser på at alle snille gutter blir møtt med sol på himmelen.