Dag-5 Vilhelmina – Åsele

fredag 4. august , 2023 kl. 18:40 i Sykkeltur Sverige 2023. 0 kommentarer »

Dagens Tråkk:

• Antall km: 77,15
  • Antall høydemeter: 376
  • Temperatur: 13 – 21 grader (snitt 16)
  • Været: Lett overskyet, lite vind

Startet dagen med å sløve. Hadde det ikke så travelt, dagens tur er i underkant av 80 km. Været skal være rimelig ok, men YR varsler at det kan komme noen små byger. Jeg ser hva som skjer. Pratet med Ellen som hadde dratt til hytten etter treningen med Grete i går. Jeg er litt misunnelig at hun er der, men jeg skal ta det igjen litt senere.

Det var flere veier til Åsele i følge google og kartet i boken min. Tenkte at jeg skal følge anbefaling fra Sverigeleden i hele dag. Jeg kunne har kjørt en kortere vei ved å følge hovedveiene. Hadde spart rundt 8 km, men hva er vel det.

Spiste frokost i restauranten på hotellet. Ikke så veldig sulten – trøkket ned 1 rundstykke. Smurte med meg et rundstykke som lunsj. Pakket ferdig og det går veldig fort siden jeg har full koll på hvor alt skal være og i hvilken sekk. Startet turen litt over kl 09. Et par kilometer ut av Vilhelmina – deretter inn på en liten riksvei 360. En bakke på rundt 2,5 km ventet på meg. Den var grei slak og med riktig gir – trillet jeg rolig oppover. Det ble 122 høydemeter for dette høydedraget. I etterkant så var dette den eneste høyden jeg skulle over i dag. De resterende 75 km hadde kun 240 høydemeter – da kan jeg med trygghet si at det var helt flatt i dag.

Nå kom jeg inn på det som jeg vil kalle normale bygdeveier. Ikke så brede, fin asfalt og med mange møteplasser. Det var heller ikke mye trafikk. Så stille på veien har jeg ikke hatt siden bensinkrisen i 1973. Over en strekning på 22 km, møtte jeg 2 motorsyklister og 1 syklist. Ikke en bil. Det er jo heller ikke så mange hus der heller, kanskje en håndfull. Tenkte på at hvis noe hendte meg eller jeg trengte assistanse, så kunne jeg nok sikkert ha sultet i hjel før noen kom. Det var nydelig å sykle der – jeg betraktet dette som en bred sykkelsti.

Jeg hadde et godt tempo – faktisk ble hele dagens økt syklet på nesten 20 km / t i snitt. Det er fort for meg. Det som har vært bra så langt, er at svenskene er flink med skilting. Det lille grønne skiltet er merket for Svenskeleden. I forkant av store kryss, viser de hvor vi skal sykle for å holde oss på leden. Det funket veldig fint i dag og jeg håper det er like bra i morgen og de senere dagene.

Siden det er vanskelig med å finne offentlig rasteplasser – så får jeg finne noen som er mer private. Jeg forstår at når «ingen» kjører på veien, er det ikke nødvendig med rasteplasser heller. Jeg så en lite stue som lå ved siden av veien. Det var ingen her nå, og med et innbydende spise bord, da stoppet jeg. Satt meg ned og spiste litt av nisten fra hotellet. Det var ikke bare jeg som var sulten nå, ca 200 små mygg ville også ta del i lunsjen. Jeg satt der ikke lenge.

Torvsjö møllene

Jeg stoppet her – har god tid og været er bra, da blir det pause. De hadde også en liten cafe. Her kjøpte jeg en kake og en kopp kaffe.

Torvsjökvarner er et av Nord-Europas fortsatt fungerende vanndrevne anlegg. Mølleanlegget ble lovfestet bygningsminne i 1972 og er et kulturmiljø av nasjonal interesse.  Kvernanlegget består av blant annet kornmøller, treskeverk og et elektrisitetsverk. Alle installasjoner langs møllestrømmen ble satt opp for hånd.

Allerede for 7000 år siden var det folk rundt Torvsjön og den første nybyggeren kom til stedet på 1670-tallet. Innlandsbonden var avhengig av naturressurser for sitt livsopphold, og fellesvirksomheten dreide seg mye om vannet i Kvarnbäcken, med alle slags installasjoner drevet av vannet til hjelp.

Det var ikke lenge igjen før jeg kom frem til Åsele. Litt i underkant av 4 timer på sykkelen i dag. Det var noen mørke skyer i horisonten – og det var en stor motivator for de siste kilometerne. Jeg hadde timet dette helt optimal. Da jeg faktisk rullet inn til Åsele Vertshus, begynte det å regne og det sprutet ned i ca 30 minutter. Jeg var fornøyd da. Sjekket at de serverer middag i kveld og det er første overnattingen som har gjort så langt. Jeg skal spise her i dag.

En god dag på sykkelen i dag. Været har vært optimalt. I morgen skal jeg et stykke lenger. Rundt 110 km til Ramsele hvor jeg skal bo i en camping hytte. Jeg har gjort noen små innkjøp i dag. Noe mer pulver kaffe og så skulle jeg se om jeg fant noen tørket turmiddag eller type «Fjordland». Kaffe fikk jeg, men ikke noe middag. Jeg satser på at det er en eller annen cafe i nærheten av campingen. I følge YR – så skal jeg få fint vær i hele morgen. Det blir nok en strålende dag på sykkelsetet.

P.S Kom nettopp fra en kjempe god middag. Mør ryggbiff og vaniljeis med blåbær. God mat for kroppen. Og drikke – rødvin er ingen høydare, så jeg drakk to glass med hvitvin. Passet ikke helt til maten, men det passet kroppen.